Introductie
UniFi Talk is een plug-and-play VoIP-telefoonsysteem die vooralsnog alleen in de United States beschikbaar is.
Om gebruik te maken van UniFi Talk, heb je naast een Session Initiation Protocol (SIP)-account ook een UniFi Touch Max, UniFi Touch of UniFi Flex (hierna Talk apparaten genoemd) nodig. Ubiquiti biedt de U.S. UniFi Talk-abonnementen aan voor $ 9,99 inclusief 3000 belminuten per telefoonnummer per maand.
Deze handleiding is gevalideerd voor de applicatie UniFi Talk release 1.14.0 – 1.14.4.
(Early access: Analoog telefoon adapter)
Andere internettelefoonaanbieder
Naast het eerdergenoemd 1-jarig abonnement van Ubiquiti, is het mogelijk SIP-accounts van andere aanbieders te gebruiken. In onderstaand voorbeeld maak ik gebruik van VoIP provider CheapConnect. De kosten voor een standaard abonnement bedragen € 8,95 exclusief belminuten per telefoonnummer per jaar (prepaid VoIP). Naast het SIP-nummer (telefoonnummer) ontvang je één SIP-Trunk en twee SIP-accounts. Het SIP-account kan onbeperkt worden uitgebreid.
Custom-field
Hieronder worden de UniFi Talk configuratie stappen beschreven i.c.m. het CheapConnect prepaid VoIP. De beschreven stappen gelden in principe voor meerdere internettelefoonaanbieders. Een verschil kan hem zitten in het gebruik van de “custom-fields”. Op de website van FreeSWITCH worden configuratie voorbeelden gegeven hoe je FreeSWITCH kunt koppelen aan verschillende internettelefoonaanbieders.
Benodigdheden
Om gebruik te maken van de applicatie UniFi Talk, dien je bij de initiële configuratie in het bezit te zijn van een Talk apparaat. Zoals eerder aangegeven worden vooralsnog Talk apparaten niet verkocht buiten de U.S. Een optie is om een telefoon in de US te bestellen en vervolgens naar Nederland te laten versturen. Afhankelijk van de gekozen transportroute, dien je rekening te houden met additionele kosten (BTW, transport, import, et cetera). In deze handleiding, ga ik ervanuit dat je een SIP-abonnement van CheapConnect hebt en in het bezit bent van een UDM (Pro of SE) of een Cloud Key Gen2 plus en één of meer Talk apparaten.
Adopteren telefoon
Het adopteren van de telefoon verloopt probleemloos. De telefoon kan op twee manieren van stroom voorzien worden en aan het netwerk gekoppeld worden:
Als je op de UniFi Touch Max of UniFi Touch gebruik wilt maken van de applicatie Protect, dien je de telefoon te adopteren in het default LAN. Hierdoor kan de telefoon de UniFi OS controller traceren. Op de UniFi Touch Max of UniFi Touch log je in met je UniFi inlog credentials.
Als de telefoon is opgestart, begint de configuratie van het third-party SIP-account.
Configuratie
Start UniFi Talk. Het configuratie script wordt opgestart. Als eerste wordt gevraagd naar je locatie. Deze locatie wordt gebruikt om in noodsituaties eventuele hulpdiensten naar locatie te sturen (politie, ambulance, brandweer, et cetera). De verschillende velden zijn verplichte velden.
Zodra het toestel geadopteerd is kunnen we de configuratie van het third-party SIP-account inregelen.
CheapConnect configuratie
Met bovenstaande configuratie kan je UniFi Talk gebruiken om je CheapConnect SIP-nummer aan te sturen. Een eventuele uitbereiding van SIP-account van CheapConnect is onnodig. Reden hiervoor is omdat je gebruik maakt van het SIP-Trunk. Hierdoor verlies je de functionaliteiten van het SIP-account. Het is met andere woorden niet mogelijk om een ander SIP account te gebruiken op bijvoorbeeld laptop, mobiel, et cetera. Ga vervolgens in UniFi Talk naar “settings” en vervolgens naar “System Settings”. De categorieën “Call Settings”, “Global Contacts”, “Number & Subscriptions” en “Emergency Calling” beschrijf ik niet. Deze categorieën spreken voor zich.
Selecteer de optie “Static Signaling port”. Afhankelijk van de gebruikte firewall regels moet je poort 6767 forwarden. In mijn UDMP-omgeving heb ik geen firewall en of port-forwarding regels ingesteld.
Voeg vervolgens het third-party SIP-account (“Add Third-Party SIP Provider”) toe.
Afhankelijk of je 1 of meer toestellen gebruikt, koppel je het telefoonnummer aan een gebruiker of aan een groep. Je kan met andere woorden 1 of meer SIP-nummers over gebruikers en of groepen verdelen, waarbij de inkomende en uitgaande telefoonnummers individueel kunnen worden ingesteld.
Per gebruiker of groep kan een voicemail en een “ringback” toon worden ingesteld. Ook kan je de duur instellen waarna een inkomend gesprek naar de voicemail wordt doorgestuurd. Zakelijke gebruikers kunnen met behulp van de “Smart Attendant” een prospect door een menu begeleiden, waarna de klant doorverbonden wordt met de juiste afdeling.
De SIP-status in het admin panel van CheapConnect is gewijzigd naar: Aangemeld SIP user agent: FreeSWITCH-mod_sofia/1.10.7-release~64bit.
Done
Gefeliciteerd! Als je bovenstaande stappen gevolgd hebt, kan je nu inkomende en uitgaande telefoongesprekken voeren via UniFi Talk i.c.m. de VoIP provider CheapConnect. De nummerweergave wordt aangestuurd door CheapConnect.
Omdat UniFi Talk nog niet officeel ondersteund wordt in Europa, moet je bij uitgaande telefoongesprekken het landnummer (0031 of +31) meesturen. Omdat FreeSWITCH op de UDM binnen een container draait, is aanpassing van het standaard belscript van FreeSWITCH mogelijk complex.
Debuggen
Als je de configuratie wil debuggen, kan je de unifi-os shell openen. Start hiervoor een SSH -sessie:
UniFi Talk is een plug-and-play VoIP-telefoonsysteem die vooralsnog alleen in de United States beschikbaar is.
Om gebruik te maken van UniFi Talk, heb je naast een Session Initiation Protocol (SIP)-account ook een UniFi Touch Max, UniFi Touch of UniFi Flex (hierna Talk apparaten genoemd) nodig. Ubiquiti biedt de U.S. UniFi Talk-abonnementen aan voor $ 9,99 inclusief 3000 belminuten per telefoonnummer per maand.
Deze handleiding is gevalideerd voor de applicatie UniFi Talk release 1.14.0 – 1.14.4.
(Early access: Analoog telefoon adapter)
Andere internettelefoonaanbieder
Naast het eerdergenoemd 1-jarig abonnement van Ubiquiti, is het mogelijk SIP-accounts van andere aanbieders te gebruiken. In onderstaand voorbeeld maak ik gebruik van VoIP provider CheapConnect. De kosten voor een standaard abonnement bedragen € 8,95 exclusief belminuten per telefoonnummer per jaar (prepaid VoIP). Naast het SIP-nummer (telefoonnummer) ontvang je één SIP-Trunk en twee SIP-accounts. Het SIP-account kan onbeperkt worden uitgebreid.
Custom-field
Hieronder worden de UniFi Talk configuratie stappen beschreven i.c.m. het CheapConnect prepaid VoIP. De beschreven stappen gelden in principe voor meerdere internettelefoonaanbieders. Een verschil kan hem zitten in het gebruik van de “custom-fields”. Op de website van FreeSWITCH worden configuratie voorbeelden gegeven hoe je FreeSWITCH kunt koppelen aan verschillende internettelefoonaanbieders.
Benodigdheden
Om gebruik te maken van de applicatie UniFi Talk, dien je bij de initiële configuratie in het bezit te zijn van een Talk apparaat. Zoals eerder aangegeven worden vooralsnog Talk apparaten niet verkocht buiten de U.S. Een optie is om een telefoon in de US te bestellen en vervolgens naar Nederland te laten versturen. Afhankelijk van de gekozen transportroute, dien je rekening te houden met additionele kosten (BTW, transport, import, et cetera). In deze handleiding, ga ik ervanuit dat je een SIP-abonnement van CheapConnect hebt en in het bezit bent van een UDM (Pro of SE) of een Cloud Key Gen2 plus en één of meer Talk apparaten.
Adopteren telefoon
Het adopteren van de telefoon verloopt probleemloos. De telefoon kan op twee manieren van stroom voorzien worden en aan het netwerk gekoppeld worden:
- Via een 802.3af of 802.3at PoE(+) poort. Er wordt gebruik gemaakt van een bekabelde netwerkaansluiting (UTP)
- Via een 802.3af of 802.3at PoE(+) injector. Er wordt gebruik gemaakt van een draadloos netwerkaansluiting (WiFi)
Als je op de UniFi Touch Max of UniFi Touch gebruik wilt maken van de applicatie Protect, dien je de telefoon te adopteren in het default LAN. Hierdoor kan de telefoon de UniFi OS controller traceren. Op de UniFi Touch Max of UniFi Touch log je in met je UniFi inlog credentials.
Als de telefoon is opgestart, begint de configuratie van het third-party SIP-account.
Configuratie
Start UniFi Talk. Het configuratie script wordt opgestart. Als eerste wordt gevraagd naar je locatie. Deze locatie wordt gebruikt om in noodsituaties eventuele hulpdiensten naar locatie te sturen (politie, ambulance, brandweer, et cetera). De verschillende velden zijn verplichte velden.
Zodra het toestel geadopteerd is kunnen we de configuratie van het third-party SIP-account inregelen.
CheapConnect configuratie
- Koppel je SIP-numer aan je SIP-Trunk (Naar trunk, we leveren dit telefoonnummer af op uw VoIP Out/Trunk. Voor bv naar uw Asterisk centrale.)
- Genereer een wachtwoord voor je SIP-Trunk (inlog credentials worden naar je mailadres verstuurd)
- Onder nummerweergave selecteer je bij CLI je NL-telefoonnummer
- De SIP-status is: Geen SIP aanmelding
Met bovenstaande configuratie kan je UniFi Talk gebruiken om je CheapConnect SIP-nummer aan te sturen. Een eventuele uitbereiding van SIP-account van CheapConnect is onnodig. Reden hiervoor is omdat je gebruik maakt van het SIP-Trunk. Hierdoor verlies je de functionaliteiten van het SIP-account. Het is met andere woorden niet mogelijk om een ander SIP account te gebruiken op bijvoorbeeld laptop, mobiel, et cetera. Ga vervolgens in UniFi Talk naar “settings” en vervolgens naar “System Settings”. De categorieën “Call Settings”, “Global Contacts”, “Number & Subscriptions” en “Emergency Calling” beschrijf ik niet. Deze categorieën spreken voor zich.
Selecteer de optie “Static Signaling port”. Afhankelijk van de gebruikte firewall regels moet je poort 6767 forwarden. In mijn UDMP-omgeving heb ik geen firewall en of port-forwarding regels ingesteld.
Voeg vervolgens het third-party SIP-account (“Add Third-Party SIP Provider”) toe.
- Vul “Provider Name” in: Willekeurige naam (* verplicht)
- Voeg “custom-fields” toe: (* verplichte velden: proxy, password, username, retry_seconds en expire-seconds). Ter volledigheid worden ter controle in het screenshot extra parameters meegenomen. De inlog credentials heb je van je SIP Provider ontvangen
- Selecteer “Handle all outgoing calls by default”. Hierdoor kan, via de CheapConnect lijn, gebeld worden naar verschillende landen
- Voeg het DID-nummer toe. Maak hier gebruik van 31201234567. Dus geen + of 00 voor 31 !
- Afhankelijk of je gebruik maakt van voip.cheapconnect.net of sip.cheapconnect.net, gebruik je respectievelijk 147.78.237.17/24 of 185.29.203.27/24
- Druk de save knop
Afhankelijk of je 1 of meer toestellen gebruikt, koppel je het telefoonnummer aan een gebruiker of aan een groep. Je kan met andere woorden 1 of meer SIP-nummers over gebruikers en of groepen verdelen, waarbij de inkomende en uitgaande telefoonnummers individueel kunnen worden ingesteld.
Per gebruiker of groep kan een voicemail en een “ringback” toon worden ingesteld. Ook kan je de duur instellen waarna een inkomend gesprek naar de voicemail wordt doorgestuurd. Zakelijke gebruikers kunnen met behulp van de “Smart Attendant” een prospect door een menu begeleiden, waarna de klant doorverbonden wordt met de juiste afdeling.
De SIP-status in het admin panel van CheapConnect is gewijzigd naar: Aangemeld SIP user agent: FreeSWITCH-mod_sofia/1.10.7-release~64bit.
Done
Gefeliciteerd! Als je bovenstaande stappen gevolgd hebt, kan je nu inkomende en uitgaande telefoongesprekken voeren via UniFi Talk i.c.m. de VoIP provider CheapConnect. De nummerweergave wordt aangestuurd door CheapConnect.
Omdat UniFi Talk nog niet officeel ondersteund wordt in Europa, moet je bij uitgaande telefoongesprekken het landnummer (0031 of +31) meesturen. Omdat FreeSWITCH op de UDM binnen een container draait, is aanpassing van het standaard belscript van FreeSWITCH mogelijk complex.
Debuggen
Als je de configuratie wil debuggen, kan je de unifi-os shell openen. Start hiervoor een SSH -sessie:
- Log in
- Ga naar unifi-os shell
- Om toegang te krijgen tot de FreeSWITCH CLI voer je opdracht fs_cli uit
- /log