Introductie
Omdat UniFi Talk apparaten buiten de U.S moeilijk te krijgen zijn, kan een VoIP toestel of softphone een alternatief bieden.
In deze handleiding ga ik ervan uit dat je UniFi Talk i.c.m. de VoIP provider CheapConnect succesvol geconfigureerd hebt. De beschreven stappen gelden ook voor andere VoIP aanbieders, maar waar mogelijk naamgeving en/of een verplicht veld kan verschillen.
Deze handleiding is gevalideerd voor de Siemens Gigaset N510 IP PRO firmware 42.259 en de Zoiper5 release 3.40 voor iOS en Zoiper5 release 5.5.9 voor Mac OS X 64bit.
Alternatief VoIP toestel
Maak je gebruik van bellen via internet (VoIP)? Dan kan je zakelijk of privé op verschillende manieren telefoneren. Via een VoIP toestel, via je browser óf via een softphone. Een softphone is eigenlijk niks meer dan een mobiele telefoon, een tablet of een pc waarop speciale software is geïnstalleerd. Daarmee beschik je over een applicatie met een ‘kiezer’ zoals bekend van de smartphone: een toetsenbord met nummers waarmee je een telefoonnummer kunt intoetsen (Erik Ligtvoet, 2021).
Mandatory-field
Hieronder worden de UniFi Talk configuratie stappen beschreven i.c.m. het CheapConnect prepaid VoIP met een Siemens Gigaset N510 IP PRO en de applicatie Zoiper5. De beschreven stappen gelden in principe voor meerdere 3rd party telefoonoplossingen. Een verschil kan hem zitten in het gebruik van de “mandatory-fields”.
Benodigdheden
Zoals beschreven in de handleiding “Aan de slag met UniFi Talk”, dien je bij de initiële configuratie in het bezit te zijn van minimaal één Talk apparaat. Hierna kan je via de UniFi Talk applicatie 3rd party telefoonoplossingen inregelen. In deze handleiding, ga ik ervan uit dat je in het bezit bent van een UDM (Pro of SE) of een Cloud Key Gen2 plus en minimaal één Talk apparaat.
Voorbereiden 3rd party telefoonoplossing
Configuratie UniFi Talk
Start UniFi Talk en navigeer naar “Users and Groups”. De actieve UniFi controller gebruikers worden hier getoond. Deze gebruikerslijst wordt gebruikt voor het instellen van de benodigde SIP-accounts. Afhankelijk of je 1 of meer telefoonopstellingen gebruikt, voeg je hier nieuwe gebruikers toe (in dit voorbeeld 1x gebruiker DECT-basis en Xx gebruikers softphone).
Bij het aanmaken van een gebruiker zijn de velden “First Name”, “Last Name”, en “Extension” verplichte velden. Het veld “Number” is onnodig om in te vullen. Bij het veld “Extension” kies je een uniek nummer tussen 0001 - 9999. Dit veld staat gelijk aan SIP-username. Theoretisch kan UniFi Talk per telefoonnummer tot ongeveer 10.000 extensies (0001 - 9999) verwerken (lees SIP-accounts).
OPMERKING! De SIP-username is ook het interne (toestel)nummer waarop de gebruiker straks bereikbaar is.
Het aanmaken en beheren van UniFi Talk gebruikersgroepen valt buiten scope van deze handleiding. Ik ga er van uit dat het aanmaken en beheren van UniFi Talk gebruikersgroepen bekend is.
Om de aangemaakte gebruikers te koppelen aan een telefoonnummer (SIP-nummer), moeten we deze nog toewijzen. Op pagina “Users and Groups” staat als het goed is tab “Users” nog op actief. De volgende stappen zijn nodig, omdat een gebruiker aan een groep toegewezen kan worden als er een Talk apparaat gekoppeld is.
Als de beschreven stappen gevolgd zijn, zijn ook de gebruikers (SIP-accounts) voor de softphone applicatie Zoiper5 gekoppeld aan een UniFi Talk gebruikersgroep.
Start FreeSWITCH CLI
Mits de beschreven stappen correct uitgevoerd zijn, heb je nu SIP-accounts aangemaakt, waarna gekoppeld aan een SIP-nummer of SIP-nummers.
Om de 3rd party telefoonoplossing te kunnen gebruiken, missen we nog het bijbehorend wachtwoord. Het opvragen van het wachtwoord kunnen we doen via de FreeSWITCH CLI. Start hiervoor op je UDM (Pro of SE) of een Cloud Key Gen2 plus een SSH-sessie:
De volgende gegevens zijn nu bekend:
DECT-basis en softphone configuratie
Het configureren en beheren van de Siemens Gigaset N510 IP PRO en Zoiper5 vallen ook buiten scope van deze handleiding. Wel voeg ik screenshots toe van de configuratieprofielen waarbij de Siemens Gigaset N510 IP PRO en Zoiper5 succesvol gekoppeld zijn aan UniFi Talk.
Na het opslaan van de credentials ten behoeve van de DECT-basis en softphone oplossingen, duurt het soms enkele minuten voordat het registratieproces in UniFi Talk volledig doorlopen is. Handel met andere woorden niet te snel, geef de software even de tijd om het registratieproces te verwerken.
Registratie status
Om de registratie status te controleren, start je op de UDM (Pro of SE) of een Cloud Key Gen2 plus een SSH-sessie:
Bereikbaarheid buiten LAN
Omdat je lokaal verbinding maakt met je UniFi controller, is buiten je lokaal netwerk bellen niet out of de box mogelijk. Dit kan verholpen worden door je mobiele telefoon, je tablet of je laptop (waarop de softphone software is geïnstalleerd) via een VPN te verbinden met je LAN. Het aanmaken van een VPN (hoe en waarom) valt ook buiten scope van deze handleiding.
Done
Gefeliciteerd! Als je bovenstaande stappen gevolgd hebt, kan je nu inkomende en uitgaande telefoongesprekken voeren via UniFi Talk i.c.m. 3rd party telefoonoplossingen.
Omdat UniFi Talk apparaten buiten de U.S moeilijk te krijgen zijn, kan een VoIP toestel of softphone een alternatief bieden.
In deze handleiding ga ik ervan uit dat je UniFi Talk i.c.m. de VoIP provider CheapConnect succesvol geconfigureerd hebt. De beschreven stappen gelden ook voor andere VoIP aanbieders, maar waar mogelijk naamgeving en/of een verplicht veld kan verschillen.
Deze handleiding is gevalideerd voor de Siemens Gigaset N510 IP PRO firmware 42.259 en de Zoiper5 release 3.40 voor iOS en Zoiper5 release 5.5.9 voor Mac OS X 64bit.
Alternatief VoIP toestel
Maak je gebruik van bellen via internet (VoIP)? Dan kan je zakelijk of privé op verschillende manieren telefoneren. Via een VoIP toestel, via je browser óf via een softphone. Een softphone is eigenlijk niks meer dan een mobiele telefoon, een tablet of een pc waarop speciale software is geïnstalleerd. Daarmee beschik je over een applicatie met een ‘kiezer’ zoals bekend van de smartphone: een toetsenbord met nummers waarmee je een telefoonnummer kunt intoetsen (Erik Ligtvoet, 2021).
Mandatory-field
Hieronder worden de UniFi Talk configuratie stappen beschreven i.c.m. het CheapConnect prepaid VoIP met een Siemens Gigaset N510 IP PRO en de applicatie Zoiper5. De beschreven stappen gelden in principe voor meerdere 3rd party telefoonoplossingen. Een verschil kan hem zitten in het gebruik van de “mandatory-fields”.
Benodigdheden
Zoals beschreven in de handleiding “Aan de slag met UniFi Talk”, dien je bij de initiële configuratie in het bezit te zijn van minimaal één Talk apparaat. Hierna kan je via de UniFi Talk applicatie 3rd party telefoonoplossingen inregelen. In deze handleiding, ga ik ervan uit dat je in het bezit bent van een UDM (Pro of SE) of een Cloud Key Gen2 plus en minimaal één Talk apparaat.
Voorbereiden 3rd party telefoonoplossing
- Optie 1: Koppel de Siemens Gigaset N510 IP PRO aan hetzelfde (v)LAN als het Talk apparaat. De DECT-basis kan van stroom worden voorzien als het toestel wordt aangesloten op een PoE-compatible switch (802.3af). In dit geval hoeft de DECT-basis niet aangesloten te worden op het lichtnet.
- Optie 2: Doorloop het installatie proces van de softphone applicatie Zoiper5.
Configuratie UniFi Talk
Start UniFi Talk en navigeer naar “Users and Groups”. De actieve UniFi controller gebruikers worden hier getoond. Deze gebruikerslijst wordt gebruikt voor het instellen van de benodigde SIP-accounts. Afhankelijk of je 1 of meer telefoonopstellingen gebruikt, voeg je hier nieuwe gebruikers toe (in dit voorbeeld 1x gebruiker DECT-basis en Xx gebruikers softphone).
Bij het aanmaken van een gebruiker zijn de velden “First Name”, “Last Name”, en “Extension” verplichte velden. Het veld “Number” is onnodig om in te vullen. Bij het veld “Extension” kies je een uniek nummer tussen 0001 - 9999. Dit veld staat gelijk aan SIP-username. Theoretisch kan UniFi Talk per telefoonnummer tot ongeveer 10.000 extensies (0001 - 9999) verwerken (lees SIP-accounts).
OPMERKING! De SIP-username is ook het interne (toestel)nummer waarop de gebruiker straks bereikbaar is.
Het aanmaken en beheren van UniFi Talk gebruikersgroepen valt buiten scope van deze handleiding. Ik ga er van uit dat het aanmaken en beheren van UniFi Talk gebruikersgroepen bekend is.
Om de aangemaakte gebruikers te koppelen aan een telefoonnummer (SIP-nummer), moeten we deze nog toewijzen. Op pagina “Users and Groups” staat als het goed is tab “Users” nog op actief. De volgende stappen zijn nodig, omdat een gebruiker aan een groep toegewezen kan worden als er een Talk apparaat gekoppeld is.
- TAB Users: Koppel een apparaat aan de gebruiker. In het onderstaand voorbeeld is gebruiker N510-IP PRO geselecteerd. Ga naar “Manage > Manage > Reassign Device”. Wijs een Talk apparaat toe aan gebruiker N510-IP PRO, zie screenshot hieronder.
- TAB Groups: De volgende stap is het verplaatsen van de gebruiker naar een geselecteerde gebruikersgroep. Ga naar “Edit > Manage Members”. Koppel de gebruiker aan de UniFi Talk gebruikersgroep, zie screenshot hieronder.
- Herhaal, afhankelijk van het aantal (nieuwe) gebruikers, de bovenstaande twee stappen.
Als de beschreven stappen gevolgd zijn, zijn ook de gebruikers (SIP-accounts) voor de softphone applicatie Zoiper5 gekoppeld aan een UniFi Talk gebruikersgroep.
Start FreeSWITCH CLI
Mits de beschreven stappen correct uitgevoerd zijn, heb je nu SIP-accounts aangemaakt, waarna gekoppeld aan een SIP-nummer of SIP-nummers.
Om de 3rd party telefoonoplossing te kunnen gebruiken, missen we nog het bijbehorend wachtwoord. Het opvragen van het wachtwoord kunnen we doen via de FreeSWITCH CLI. Start hiervoor op je UDM (Pro of SE) of een Cloud Key Gen2 plus een SSH-sessie:
- Log in
- Ga naar unifi-os shell
- Om de gegenereerde wachtwoorden per SIP-account op te vragen, voer je de volgende opdracht uit (vul bij EXTENTION het unieke nummer (SIP-username) in dat je eerder hebt ingevoerd bij het aanmaken van een gebruiker): fs_cli -x "user_data EXTENSION@talk.com param password”. Noteer per gebruiker het wachtwoord.
- Herhaal, afhankelijk van het aantal (nieuwe) gebruikers, de bovenstaande stap.
De volgende gegevens zijn nu bekend:
- SIP-username
- Wachtwoord
- Proxy (IP-adres of hostname van je UniFi controller)
DECT-basis en softphone configuratie
Het configureren en beheren van de Siemens Gigaset N510 IP PRO en Zoiper5 vallen ook buiten scope van deze handleiding. Wel voeg ik screenshots toe van de configuratieprofielen waarbij de Siemens Gigaset N510 IP PRO en Zoiper5 succesvol gekoppeld zijn aan UniFi Talk.
Na het opslaan van de credentials ten behoeve van de DECT-basis en softphone oplossingen, duurt het soms enkele minuten voordat het registratieproces in UniFi Talk volledig doorlopen is. Handel met andere woorden niet te snel, geef de software even de tijd om het registratieproces te verwerken.
Registratie status
Om de registratie status te controleren, start je op de UDM (Pro of SE) of een Cloud Key Gen2 plus een SSH-sessie:
- Log in
- Ga naar unifi-os shell
- Om toegang te krijgen tot de FreeSWITCH CLI voer je opdracht fs_cli uit
- Om de actieve SIP-account registraties zichtbaar te maken voer je de volgende opdracht uit: sofia status profile internal reg
Bereikbaarheid buiten LAN
Omdat je lokaal verbinding maakt met je UniFi controller, is buiten je lokaal netwerk bellen niet out of de box mogelijk. Dit kan verholpen worden door je mobiele telefoon, je tablet of je laptop (waarop de softphone software is geïnstalleerd) via een VPN te verbinden met je LAN. Het aanmaken van een VPN (hoe en waarom) valt ook buiten scope van deze handleiding.
Done
Gefeliciteerd! Als je bovenstaande stappen gevolgd hebt, kan je nu inkomende en uitgaande telefoongesprekken voeren via UniFi Talk i.c.m. 3rd party telefoonoplossingen.