5 GHz Wi-Fi inactief op UDM op 30/7/2022 02:00

WJ4UDM

UniFier
11 jul 2022
62
30
18
Den Haag

1659172772193.png

Vanochtend had ik een probleem met de Wi-Fi uiteindelijk bleek dit zich te beperken tot 5GHz. Deze was omstreeks 2 uur vannacht verdwenen.
Ik heb dit reeds opgelost door een restart van de UDM waarna 5 GHz fris en vrolijk weer terugkwam op kanaal 46.
Ik weet natuurlijk niet welk kanaal eerst werd gebruikt, ik heb wel eens de klepel horen luiden (bv dit artikel) dat sommige 5 GHz kanalen kunnen worden uitgeschakeld. Als dat is gebeurt mag ik aannemen dat een iets in de UDM hier een signaal van krijgt om a) dit kanaal uit te schakelen en b) een nieuw kaneel te zoeken. Nu was er natuurlijk op dat tijdstip geen activiteit meer op 5 GHz (theoretisch wel door 1 Lenovo Smart clock) omdat we op een oor lagen.

Mijn Wi-Fi instellingen voor dit Netwerk (MAIN/default) stonden overigens op "Auto". Nadat de UDM niet meer uitzond op een 5 GHz kanaal (in een APP zals WiFi Analyzer ontbrak mijn 5 GHz) en omdat "band steering" was enabled bleven tablet/telefoons op 5 GHz hangen en switchten niet naar 2.4 GHz (op misschien 1 Samsung tablet na, maar toen was ik al bezig eerst wijzigingen in de Wi-Fi instellingen door te voeren).

Kortom het is mij nog onduidelijk wat er is gebeurt! Het wordt nu misschien tijd om te lezen hoe ik een log kan benaderen; ik oa weten welke 5 GHz kanaal werd gebruikt en wat er is gebeurt omstreeks genoemd tijdstip.Kan ik dit in een log terug vinden?
 
In de oude interface zit een log, daar zou je uit kunnen lezen wat het probleem is geweest.

Correct dfs channels kunnen worden uitgeschakeld als er een radar gedetecteerd wordt, maar normaal gesproken zou er dan meestal naar een non dsf geschakeld worden.

Tevens als je deze channels selecteerd duurt het altijd even voordat deze gebruikt worden omdat er altijd even gecheckt wordt of er radar signalen worden gedetecteerd.
 
In principe zouden alleen DFS kanalen zich kunnen uitschakelen.
Maar instelling Auto in ook niet wenselijk.

Heb je Ziggo? Zo ja, waarom heb je het modem dan niet in bridge staan.
Correct, uitstaand verzoek bij Ziggo, maar mijn Arris connectbox had een paar keer spontaan gereboot en dat werd gemonitord. Is nu gelukkig weer stabiel zal mijn verzoek weer eens herhalen.
 
Ben een klein stapje verder en voor het eerst aangelogd in SSH. Volgens dit document moet ik kijken "/var/log/messages"
Die brij heb ik gevonden; weet iemand waar ik specifiek naar kan kijken? (anders is hopelijk google my friend)

Ik heb ook "Network Device SSH Authentication"; wanneer gebruik ik deze (inside root weer ssh?)
 

Bekijk bijlage 5852

Vanochtend had ik een probleem met de Wi-Fi uiteindelijk bleek dit zich te beperken tot 5GHz. Deze was omstreeks 2 uur vannacht verdwenen.
Ik heb dit reeds opgelost door een restart van de UDM waarna 5 GHz fris en vrolijk weer terugkwam op kanaal 46.
Ik weet natuurlijk niet welk kanaal eerst werd gebruikt, ik heb wel eens de klepel horen luiden (bv dit artikel) dat sommige 5 GHz kanalen kunnen worden uitgeschakeld. Als dat is gebeurt mag ik aannemen dat een iets in de UDM hier een signaal van krijgt om a) dit kanaal uit te schakelen en b) een nieuw kaneel te zoeken. Nu was er natuurlijk op dat tijdstip geen activiteit meer op 5 GHz (theoretisch wel door 1 Lenovo Smart clock) omdat we op een oor lagen.

Mijn Wi-Fi instellingen voor dit Netwerk (MAIN/default) stonden overigens op "Auto". Nadat de UDM niet meer uitzond op een 5 GHz kanaal (in een APP zals WiFi Analyzer ontbrak mijn 5 GHz) en omdat "band steering" was enabled bleven tablet/telefoons op 5 GHz hangen en switchten niet naar 2.4 GHz (op misschien 1 Samsung tablet na, maar toen was ik al bezig eerst wijzigingen in de Wi-Fi instellingen door te voeren).

Kortom het is mij nog onduidelijk wat er is gebeurt! Het wordt nu misschien tijd om te lezen hoe ik een log kan benaderen; ik oa weten welke 5 GHz kanaal werd gebruikt en wat er is gebeurt omstreeks genoemd tijdstip.Kan ik dit in een log terug vinden?
Tip 1; niets op auto, kanalen en zendsterkte handmatig instellen. Vermijd DFS kanalen.

Tip 2; zet de gebruikte kanalen in het Alias van je AP's, hoef je nooit meer te zoeken. (bijv. Kamer 6, 38,?) in dit geval is de 6 voor het 2.4G kanaal, de 38 voor het 5G, zelf heb ik (nog geen 6G dus daar heb ik het vraagteken ingevuld.)

*EDIT*
Vergat te vermelden dat zelf ook nog het vaste IP adres vermeld in de Alias.
 
Waar kan ik de alias vinden?
Mij ontgaat ook het nut hiervan, waarom wil ik de gebruikte kanalen weten? Die zie ik toch ook in de overview van de ap.
 
Alias kan je invullen in als je in het device overzicht op de AP klikt.
Dan krijg je rechts op je scherm een overzicht van het device.
Op instellingen icoontje klikken en dan is het de eerste optie.

Je hoeft dit natuurlijk niet te doen.
Je hebt er ook alleen maar iets aan als je met vaste ipadressen werkt, en de overige instellingen NIET op auto hebt staan.

Als om wat voor reden dan ook de boel eens is (of moet worden) gereset scheelt het een boel zoekwerk.
 
Ligt het aan mij of drijven we af van het onderwerp?
Lees dit aub niet als een verwijt want in mijn zeer korte aanwezigheid op dit forum heb ik mij hier ook al schuldig gemaakt 😁

Ik heb overigens een klein huis en dus 1 x UDM en geen extra AP

Het originele probleem was dat mijn 5 GHZ niet meer werkte, dit is duidelijk te zien in het plaatje.
Als ik de log correct interpreteer (met let op NUL kennis van) werkte mijn 5 GHz op kanaal 36-> kortom geen probleem met DFS
Dit o.b.v. meest recente LOG en hopelijk juiste aanname:
- Jul 26 11:20:34 UDM user.warn kernel: [85350.315160] 80211> Channel = 36, CenterChanId = 36
Een restart loste mijn probleem overigens eenvoudig op. Maar ik wil er achter komen wat de oorzaak is!
Vooralsnog heb ik dit uit de brij van de LOG nog niet kunnen opmaken.
Ik had gehoopt dat iemand met een oplossing kwam als zoek naar deze kreet: ...............
 
Ligt het aan mij of drijven we af van het onderwerp?
Lees dit aub niet als een verwijt want in mijn zeer korte aanwezigheid op dit forum heb ik mij hier ook al schuldig gemaakt 😁

Ik heb overigens een klein huis en dus 1 x UDM en geen extra AP

Het originele probleem was dat mijn 5 GHZ niet meer werkte, dit is duidelijk te zien in het plaatje.
Als ik de log correct interpreteer (met let op NUL kennis van) werkte mijn 5 GHz op kanaal 36-> kortom geen probleem met DFS
Dit o.b.v. meest recente LOG en hopelijk juiste aanname:
- Jul 26 11:20:34 UDM user.warn kernel: [85350.315160] 80211> Channel = 36, CenterChanId = 36
Een restart loste mijn probleem overigens eenvoudig op. Maar ik wil er achter komen wat de oorzaak is!
Vooralsnog heb ik dit uit de brij van de LOG nog niet kunnen opmaken.
Ik had gehoopt dat iemand met een oplossing kwam als zoek naar deze kreet: ...............
Ik heb mij dus ook "schuldig" gemaakt aan het niet goed(genoeg) lezen van je eerste post.

Had er overheen gelezen dat eea al weer werkt.

Ik maak mij zelf nooit zo druk over een digitaal hikje. Als het vaker voorkomt is het tijd voor aktie.

Iedere melding of hikje uitpluizen gaat mij te ver en heb ik ook gewoon de tijd niet voor.
 
Ik maak mij zelf nooit zo druk over een digitaal hikje. Als het vaker voorkomt is het tijd voor aktie.
Is een digitaal hikje niet iets tijdelijk wat vanzelf weer weg gaat?
Waar mijn UDM last van had was meer obstipatie die alleen door een actieve spoeling lees een restart kon worden hersteld (of variaties hierop).

Ik had nu de indruk dat het ene gedeelte van mijn UDM 7 devices (had) verbond(en) met 5 GHz maar in het andere gedeelte de Wi-Fi van 5 GHz was gestopt.
(in het device overzicht waren deze devices grijs).
 
Is een digitaal hikje niet iets tijdelijk wat vanzelf weer weg gaat?
Waar mijn UDM last van had was meer obstipatie die alleen door een actieve spoeling lees een restart kon worden hersteld (of variaties hierop).

Ik had nu de indruk dat het ene gedeelte van mijn UDM 7 devices (had) verbond(en) met 5 GHz maar in het andere gedeelte de Wi-Fi van 5 GHz was gestopt.
(in het device overzicht waren deze devices grijs).
Yep, noem ik een hikje.
Pas bij herhaling de dokter roepen😁
 
Ik ben er overigens in geslaagd dit te herhalen; kwam door het wijzigingen van de "band steering" in "wifi network"en "univi device".
Het gebeurde met de settings: enabled - balanced. (ps Ik heb 3 wifi networken; bij de overige twee is band steering disabled dan wel als optie grijs omdat 5 GHz voor NoT uitstaat).

Reactie van Unifi Support was overigens om te werken met de recentste "Early Access programs". Als ik een doorgewinterde Unifi gebruiker ben prima om in deze proefkonijn omgeving te stappen maar jullie hebben natuurlijk al gemerkt dat ik nog in de Novice status zweef.

Een advies wat via het Unifi Forum kwam was overigens:
  • disable Nightly Channel Optimization (vermoedelijk was dit de reden waarom het de 1ste keer out-of-the-blue fout ging)
  • disable band steering en
  • tweak met transmit power
En ik sluit af met een gedachtespinsel: Wifi vergeleken met honkballen; de beste honkballer kan er voor zorgen dat je de bal vangt, maar als jij de afstand niet kan retourneren moet je dichterbij gaan staan en kan tevens hierna deze honkballer minder hard gooien.
 
Eerlijk gezegd weet ik niet of die NCU default aanstaat.
Maar bij definitie wil je niet dat dingen "automatisch worden" geoptimaliseerd "".
Je hebt, als het goed is, zelf al de optimale instellingen ingesteld.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..