Aantal apparaten en cliënts blijft oplopen

Jossiek

UniFier
19 apr 2020
18
3
3
Goedemorgen,

Laat ik voorop stellen dat ik meer gebruiker ben dan een echte kenner. Ik kijk met enige regelmaat in de Unifi app of alles in mijn netwerk nog klopt en als dat zo is laat ik alles verder met rust. Nu viel het mij de laatste tijd op dat een aantal apparaten die wel aan staan, en gebruik maken van de WiFi, niet te zien zijn in de Unifi app.
Ik heb eerst maar eens alles opnieuw opgestart maar dit hielp niet. Uiteindelijk heb ik de Unifi app opnieuw geïnstalleerd. Toen begon het feest pas echt. Na installatie (op de iPhone) blijft het aantal apparaten en cliënts oplopen. Dat loopt op tot boven de 100 apparaten en boven de 300 cliënts.

Ik heb in de settings nergens wat veranderd en word hier langzamerhand gek van, ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Netwerk bestaat uit een USG-3P / USW-Lite-16-PoE / UAP Nano-HD / UAP AC Pro

Hellûp!
 
Dat loopt op tot boven de 100 apparaten en boven de 300 cliënts.
Met een DHCP scope die meestal uit een /24 range bestaat (dus 192.168.1.x bijvoorbeeld) zou je met daadwerkelijk zouveel clients een serieus probleem hebben. Kan het zijn dat je ook historie ziet?
Of dat de clients die je wel daadwerkelijk gebruikt een vorm van masking gebruiken, waardoor ze elke keer een nieuwe mac-adres gebruiken? (Waardoor het netwerktechnisch gezien telkens andere apparaten zijn.)

Zelfs met een open SSID (bijv. voor guests) lijkt me een dergelijk aantal in korte tijd opmerkelijk.
Enig idee van de aard van de devices die je ziet?
 
Ik heb altijd rond de 16 cliënts, de extra cliënts die erbij komen zijn steeds dezelfde die komen uit die 16. Uiteindelijk zie ik bijvoorbeeld wel een keer of 8 mijn Sonos en andere apparaten staan. Die teller blijft oplopen terwijl er dus feitelijk geen apparaten echt bij komen.

Ik twijfel al of ik alles terug moet zetten naar de fabrieksinstellingen maar dit komt voornamelijk omdat ik hier te weinig verstand van heb en dan maar helemaal opnieuw begin.
 
Dit probleem doet zich trouwens alleen voor bij de UniFi app op mijn mobiel. Als ik via de laptop inlog krijg ik alles keurig te zien zoals het moet zijn. Daarom zoek ik de fout in de app. IMG_2238.jpeg
 
Het lijkt er op dat ik wat gevonden heb. Doordat ik de app een aantal keer verwijderd heb en daarna weer opnieuw heb geïnstalleerd, lijkt het erop dat de gegevens die al op mijn mobiel stonden dubbel telde. Ik heb net de app verwijderd uit de iCloud en op 1 mobiel werkt alles nu weer maar ik op een andere mobiel lukt dat niet. Dus ik heb nog steeds geen duidelijkheid maar er gebeurd in ieder geval iets wat positief is.
 
Je hebt een Cloud Key Gen 1. Die is End of Life en krijgt geen updates meer; mogelijk dat er onvoorspelbaar gedrag is. Zoals gezegd maakt de iOS App contact (direct of via internet) met je Cloud Key. Als je die iOS app blijft updaten, bestaat de kans dat je vreemde dingen gaat zien zoals nu. Ook de USG-3P loopt op z`n eind, die wordt wel nog ondersteund maar krijgt geen serieuze updates meer dus dat helpt ook niet.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.