Cloud Key gen 1 opeens onbereikbaar

chrisw42

UniFier
18 sep 2023
8
0
1
Hoi allemaal,

Mijn UniFi thuisnetwerk draait al jaren als een zonnetje. We wisselen binnenkort van internetprovider, maar ik zie nu dat ik niet meer kan inloggen via mijn Cloud Key gen 1.

Als ik naar https://unifi.ui.com/consoles ga, dan zie ik dat ik een abonnement kan afsluiten. Dat lijkt me niet opeens verplicht, of wel?
Als ik naar https://unifi.ui.com/network-servers ga, dan zie ik "This network server has been offline for 4 months." Maar alles werkt wel gewoon.

Ik heb de Cloud Key losgekoppeld, en na een kwartier weer ingeplugd. Het lampje brandt (knippert langzaam), maar het werkt nog steeds niet.

Vroeger stond er in dat dashboard volgens mij iets als "Discover Cloud Key", of niet? Ik zie dat nu nergens.

Ik heb ook geprobeerd om dan maar de UniFi Network application te installeren op mijn MacBook. Maar dan kom ik in een flow waarbij ik ofwel een backup van de setup moet restoren (maar er zijn blijkbaar geen backups in mijn account), of een nieuwe setup moet maken, maar er worden geen devices gedetecteerd.

Wat doe ik fout?

Met vriendelijke groet,
Chris
 
Het licht op de Cloud Key knipperde alleen in het begin. Nu blijft het gewoon permanent branden.
 
maar ik zie nu dat ik niet meer kan inloggen via mijn Cloud Key gen 1.

Probleem is dat deze inmiddels obsolete is, dus geen support meer, geen updates. Het is een oudje zeg maar die helemaal aan het eind van de life cycle zit. Dus moeilijk om daar wat van te vinden, kan een s/w issue zijn maar ook een h/w issue.

Als ik naar https://unifi.ui.com/consoles ga, dan zie ik dat ik een abonnement kan afsluiten. Dat lijkt me niet opeens verplicht, of wel?

nee

. Maar dan kom ik in een flow waarbij ik ofwel een backup van de setup moet restoren (maar er zijn blijkbaar geen backups in mijn account),

klopt, als er geen backup bestanden zijn, dan houdt het helaas op

of een nieuwe setup moet maken, maar er worden geen devices gedetecteerd.

De devices worden zichtbaar als je het device een harde reset geeft (reset button). Ze zijn nu nog gekoppeld aan je 'oude' Cloud Key controller.
 
  • Leuk
Waarderingen: chrisw42
Helder, dank je wel! Dus de beste oplossing voor nu is een nieuwe setup maken via de Network application op mijn MacBook? En daarvoor moet ik dus elk UniFi apparaat hier in huis resetten?

Ik hoop dat ik daarmee niet de configuraties van die apparaten verlies?
 
Als je geen backup hebt, dan moet alles opnieuw.

Je gaat een nieuwe controller maken en daar moet je wifinetwerk en dergelijke opnieuw inzetten. En daarna de AP's opnieuw adaopten ( na een fact reset)
 
In aanvulling op @dbw .....ik denk dat het ook beter is in jouw geval. De CK gen1 krijgt al een tijd geen updates meer en je moet exact dezelfde s/w versie hebben om een backup bestand te kunnen inlezen. Wordt een drama.....beter opnieuw beginnen.
 
Ik dacht dat die Cloud Key automatisch backups maakte in de cloud? Maak ik zie in mijn account geen backups staan...

Shit, dit wordt wel echt veel werk...
 
Ik dacht dat die Cloud Key automatisch backups maakte in de cloud? ..
Alle apparaten doen dat, behalve die van jou en self hosting controllers...lees hier maar. Een backup bestand van de Network Application zou werken en ik weet niet of je een SSD kaartje er in hebt want daar staan die bestanden op.

echter, dan geldt mijn comment mbt versies.....wordt een drama.
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw
Ik heb 3 AP's, maar ook 3 netwerken (normaal, gast en IoT) met tal van speciale rechten voor IoT-devices. En mijn Ziggo-modem zit in bridge mode, en ik weet niet meer precies hoe het dan staat ingesteld in mijn Gateway.

Er zit inderdaad een SD-kaart in de Cloud Key...
 
En mijn Ziggo-modem zit in bridge mode, en ik weet niet meer precies hoe het dan staat ingesteld in mijn Gateway.

heb ik precies zo; kan niet simpeler: DHCP

Er zit inderdaad een SD-kaart in de Cloud Key...

Die kun je uitlezen met een reader en dan zie je daar (als het goed is) ergens een map met die auto-backup bestanden. Aangenomen dat je dat ingesteld had. Echter, nu komt het......als je de netwerk controller op je mac-book gaat installeren, dan is dat de meest recente (7.4) versie. Dat is niet de versie die op je CK1 stond; dat werkt gewoon niet samen met dat backup bestand. Je moet dezelfde versie installeren als je al had op je CK1. Die zal vast ergens bij UI.com staan en daarna kun je gaan updaten maar of het je dat allemaal waard is. Dat allemaal uitzoeken kost denk ik meer tijd en inspanning dan opnieuw beginnen.

Heb je ook nog een Unifi router trouwens ? Je hebt idd een Gateway schrijf je...welke?
 
Laatst bewerkt:
Het lukt me niet eens om die SD-kaart uit te lezen. Voor mijn Mac is het niet leesbaar, en op mijn Windows laptop hoor ik wel een geluidje dat ie herkent dat er iets ingeplugd is, maar er verschijnt geen extra schijf. (Met een andere SD kaart wel.)

Dus je hebt gelijk, ik ga inderdaad alles opnieuw instellen.

Nee, ik heb wel nog een paar Unifi switches. Maar mijn USG fungeert op zich als router, toch? De USG dus :)
 
Dus je hebt gelijk, ik ga inderdaad alles opnieuw instellen.

Ja, enige keuze in jouw geval.

Nee, ik heb wel nog een paar Unifi switches. Maar mijn USG fungeert op zich als router, toch?

Inderdaad; overheen gelezen dat je een gateway had. USG is router. Je kunt de controller ook op een RPi zetten; eigenlijk overal op; altijd beter als deze 24/7 online is, daarvoor is het bedoeld.
 
Het was inderdaad vrij snel voor elkaar. Ik heb nu alleen nog niet client isolation op mijn IoT-netwerk, met alle uitzonderingen die erbij horen. Dat komt wel een keer op een regenachtige zondag. :)

In mijn vorige setup had ik 5 jaar geleden ook zitten hobbyen met het finetunen van TX Power en dat soort dingen. Het staat nu allemaal op de defaults, en lijkt prima te werken.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..