'Data' lamp oranje op FNT kastje, KPN icm Dream Machine SE

RS85

UniFier
22 jan 2024
5
6
3
Goede middag,

Hopelijk vind ik hier iemand die ooit tegen hetzelfde probleem is gelopen en een oplossing weet.

Ik heb een Dream Machine SE, welke is verbonden via netwerk kabel aan het FNT kastje van KPN (glasvezel).

Ik merk echter dat (vooral wanneer er veel up/downstream acitviteit is) het FTN kastje 'vastloopt', waarna ik deze moet resetten door hem 2 minuten van het stroomnet te halen. KPN heeft het FTN kastje al een keer vervangen nadat deze niet meer wilde werken, dit heeft het 'vastloop' probleem niet opgelost.

Om piekspanningen uit te sluiten heb ik een noodstroomvoorziening met overspanning beveiliging tussen het FNT kastje en het stopcontact gehangen. Frapant detail, waar normaal het FNT kastje zou vastlopen, springt nu de noodstroom voorziening in de overspanning bescherming modus en geeft een lange continue pieptoon. Dit zou kunnen betekenen dat het NFT kastje, op de moment dat het mis gaat, overspanning vraagt.

Dit verhaal weer voorgelegd aan KPN, de helpdesk vermoedde nu dat het aan de STP demping (?) lag en heeft een monteur gestuurd. Deze monteur wuifde dit weg en wees me erop dat het data lampje op het FNT kastje oranje kleur als deze verbonden is met de Dream Machine SE.
1705938999029.png
Zodra de Dream Machine SE vervangen wordt met het KPN modem, is het data lampje groen. De netwerkkabel tussen het FTN kastje en de dream machine is dus ook uitgesloten. De monteur wijst daarom de Dream Machine SE als schuldige aan.

Maar dit kan ik me niet voorstellen, ik ken 3 anderen die ook een Dream Machine hebben in combinatie met KNP glasvezel, zij hebben niet dezelfde problemen en hun FTN kastje geeft alleen maar groene status lampjes. Ik heb mijn WAN instellingen vergeleken, die matched hun configuratie.

Voor de volledigheid hier mijn configuratie:
1705940264324.png

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik ben inmiddels vastgelopen.
 
Als heb ik deze setting niet maar kan de kleur niet de poort snelheid betekenen ? 100 Mbit/s oranje 1000 Mbit/s groen ?
Zo maar een wilde gok als ander met dezelfde spullen wel een groen lampje hebben. Denk dan toch in de UDM als het KPN modem ook groen aangeeft.

Waar deze instelling dan gedaan moeten worden weet ik niet precies. Maar kijk eens bij de poort en link speed
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-01-22 om 21.23.07.png
    Scherm­afbeelding 2024-01-22 om 21.23.07.png
    51,9 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: RS85 en Eddie the Eagle
het data lampje op het FNT kastje oranje kleur als deze verbonden is met de Dream Machine SE

Helemaal onlogisch is dat niet......ik neem aan dat je poort 9 gebruikt bij de UDM-SE ? Dat is een 2,5Gbps poort en volgens de data sheet van die ONT is dat (geel) het LED-kleurtje dat daar bij hoort. Het KPN modem zal vast een 1Gbps poort hebben, dus dan wordt ie weer groen. De anderen die je noemt, die ook een Dream Machine hebben, die hebben waarschijnlijk een UDM-P (dus geen SE) en die heeft die 2,5Gbps WAN niet op poort 9. Dit lost de vastlopers niet op, maar ligt niet aan de LED kleur, die is juist goed. Maw......de monteur die naar de UDM-SE wijst wilde waarschijnlijk voor het eten thuis zijn.


1705996302207.png
 
Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor de reacties, jullie hebben helemaal gelijk.

Gisteren avond (of eerder, gisteren nacht) heb ik in de poort manager poort 9 (WAN) omgezet van 'Auto Negotiate' naar '1 Gbps FDX'. Hierna werd het data lampje op het KPN kastje groen.

Voor degenene die hetzelfde probleem hebben en op zoek zijn naar de oplossing, ik zal volledig beschrijven hoe dit te doen. Onder network > unifi devices ga naar je dream machine (UDM SE). Rechts kun je vervolgens de Port Manager openen (onder overview). Selecteer poort 9, of welke WAN poort je ook gebruikt voor je internet verbinding, en stel in het overzicht deze poort in op 1 Gbps FDX.

Nu vraag ik me alleen af op de KPN monteur gelijk heeft en dit de storingen veroorzaakt. Die Nokia FNT kastjes zijn rated op de nieuwe KPN snelheden van 4 Gbit en ik trek gewoon de maximale 1 Gbit van mijn internet verbinding cap. Tijd zal het leren of dit de problemen veroorzaakte. Ik ga de situatie monitoren en over een maand (of eerder indien het mis gaat) een update hier plaatsen zodat toekomstige lezers weten of dit de oplossing is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
Je hebt "jouw" oplossing gevonden zo te zien en fijn om dat te delen.
Mocht je nog interesse hebben in "mijn" oplossing, zal ik dit ook delen.

Ook ik heb dezelfde ONT kastje, met KPN Modem (1Gbit-Link) groene lampje en met UDM SE (2.5Gbit-Link) een oranje lampje.
De verbinding viel elke dag wel meerdere keren uit als het direct is aangesloten op de UDM SE.
Stroom moet dan even af van de ONT om dit op te lossen.
ipv Port 9 te forceren op 1Gbit heb ik "QoS Tag" bij de internet settings op "1" gezet en dit had voor mij het probleem opgelost.
2.5Gbit link en uiterst stabiele verbiding.

Monteur zal altijd het probleem leggen bij je eigen apparatuur als het op hun eigen apparatuur goed werkt.
Ook bij de verplichte "installatie door monteur" willen ze alleen de Experiabox aansluiten en dan laten zien dat de verbinding werkt door een speedtest uit te voeren. Alles wat daarbuiten niet werkt of anders is aangesloten dan conform KPN handleiding, is je eigen probleem.


Screenshot 2024-01-23 122924.png


Screenshot 2024-01-23 123642a.png
 
@diuleilomo

Dit is erg interessante informatie, bedankt. De beschrijving van het probleem wat je had lijkt als 2 druppels water op mijn probleem.

Zodra het toch weer mis gaat probeer ik dezelfde QoS instelling. Eerst even kijken of het manueel overschakelen van de WAN poort van Auto Negotiate naar 1 GBe ook een potentiele oplossing is.
 
Ik heb niks aangepast op mijn udm se in port settings en staat gewoon op auto negotiate en doet gewoon 1gb zonder het uitvallen of oranje lamp in fnt kastje.

Je kan best eerst ff fabriek reset doen kijken wat udm se het doet het kan zijn dat er toch ergens anders het probleem veroorzaakt in je instellingen.

Maak eerst ff en backup voordat je het reset
 
Hm. Vraag me af of de QoS setting ook zou helpen in mijn situatie waar ik op drukke momenten (meestal tussen 18:30 en 22:00) last van het instorten van de verbinding had met dezelfde ONT op een Delta aansluiting.
Volgende week van Caiway-Delta naar Delta-Delta; kijken of ik voor die tijd nog tijd kan maken voor een test; ben wel benieuwd of dit had kunnen werken. ;)
 
...

Monteur zal altijd het probleem leggen bij je eigen apparatuur als het op hun eigen apparatuur goed werkt.
Ook bij de verplichte "installatie door monteur" willen ze alleen de Experiabox aansluiten en dan laten zien dat de verbinding werkt door een speedtest uit te voeren. Alles wat daarbuiten niet werkt of anders is aangesloten dan conform KPN handleiding, is je eigen probleem.

...
Afschuiven zijn de monteurs i.d.d. nogal goed in.
Ergens vorig jaar voor schoonzus ook glasvezel aangevraagd (Ziggo trubbels), en geen monteur nodig gehad en niet gekomen.
Alles zelf aangesloten en ingesteld.
 
Ik kon het niet laten en toch maar gelijk aangesloten voor die paar dagen nog.
Ik dacht dat ik dezelfde had. Blijkt toch nét anders te zijn; dit is een Genexis GXS2110:
1706131281335.png
1706131360608.png
Op dit moment gaat het goed, met die QOS=1; helaas is het wel al ná tienen.
Benieuwd wat ie morgenavond doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
1706212610263.png
Helaas. Vanavond (en ik zie net vanochtend ook) stortte alles weer in, ondanks de QoS setting.
Weer terug naar de dubbele NAT en het originele Nokia modem.
Bij de overgang volgende week naar full-Delta gaat meteen de Huawei HN8010Ts er tussen.
 
Zoals beloofd, nog even terugkoppeling voor toekomstige lezers. Mijn verbinding is nu stabiel, de ONT is al weken niet gecrashed en geen dips meer in download speed. Het was echter niet opgelost d.m.v. het switchen van de poort naar GBe of QoS activeren. Het probleem zat hem in de stroomvoorziening, na het wisselen van de adapter van de ONT en de stekkerdoos was het probleem opgelost. Welke van de twee de veroorzaker was kan ik niet zeggen.

Mocht iemand ONT vastlopers hebben bij piekbelasting, neem zeker de stekkerdoos en adapter mee in je onderzoek!

Bedankt voor jullie meedenken.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..