@Hofstede
Heb je even.... haha.
Er zijn 3 apparaten, allemaal van Bosch. Wasmachine WAWH2673NL, droger WTXH8E70NL en een oven HBG4785.6
De machines zijn allemaal uitgerust met Home Connect (Idem als dbw en zie screenshot). Dat betekend dat je ze op afstand kan benaderen / besturen en sommige apparaten met elkaar kunnen communiceren. De wasmachine communiceert dus met de droger (smart dry functie) waardoor er bijv automatisch door de droger een programma wordt gekozen op basis van de data uit de wasmachine. Bij het inschakelen vd smartdry functie scant de droger of er een programma heeft gedraaid bij de wasmachine en daar zit het probleem. Die data komt random of (volgens Bosch / Home Connect) corrupt binnen bij hun op de server. Apparaten (en ook Bosch) geven wel aan dat ze verbonden zijn. Bijv, 7 vd 10 keer gaat het goed en 3 keer (willekeurige volgorde) geeft de machine (droger) aan dat er geen programma is gedraaid terwijl dit wel het geval is. Beide apparaten kan ik zowel via het wifi netwerk als 5G benaderen en ik krijg ook meldingen.
Oven hangt in het netwerk en is ook verbonden echter volgens de home connect app en Bosch kan deze geen verbinding maken met de home connect server. Zie screenshot. Kan de oven benaderen en krijg meldingen maar volgens Bosch moet ie continu verbonden zijn en werkt deze nu niet volledig.
De droger en wasmachine had ik in eerste instantie zonder PFW aangesloten. Probleem toen idem als hierboven omschreven. Bosch gaf aan dat ik de DMZ functie moest activeren. Volgens mijn beperkte kennis zit die mogelijkheid niet in de router dus is er iom Bosch gekozen voor PFW. Alle apparaten zijn op een apart 2.4 netwerk aangesloten en met vaste IP adressen geconfigureerd.
Wat mij is opgevallen..... als ik de droger en wasmachine terugzet naar fabrieksinstellingen, verwijder uit de home connect app dan lijkt het een behoorlijk aantal keren goed te gaan. Na verloop van tijd gaat het weer mis. Bosch geeft aan dat dit in de keten bij mij zou moeten zitten. Vindt ik vreemd, de poort staat toch open of niet (0/I) ? Vervolgens geeft Bosch aan dat het dan wel aan de firewall zal liggen. Mijn bedoeling was dus om deze uit te schakelen en dit dan te testen. Ik heb overigens gisteren alle pfw rules verwijderd, resultaat hetzelfde. Nu er weer in geplaatst.
Gegevens die ik van Bosch door heb gekregen voor de pfw als alternatief voor DMZ:
"Quote"
Mogelijk dat de juiste port-forwarding rules ook al kunnen helpen.
De juiste port-forwarding rules zijn:
Port: 443 TCP
Port: 80 TCP
Port: 8080 TCP
Port: 123 UDP
"unquote"
Unifi systeem hing voorheen aan een ziggo modem en sinds kort aan glas. Beide in bridgemodus.
Is dit de info / probleembeschrijving die je zoekt of wil je meer details over het netwerk hebben ?
Dank voor het meedenken.
Gr,
J