Geen internet meer na update Network 9.3.45

Milowitsch

UniFier
18 jul 2023
32
14
8
74
Drunen
Het ene probleem is opgelost en nu het volgende vraagstuk.
Na update naar Network 9.3.45 (automatisch) plotseling geen internet verbinding meer van UDM SE poort port 10 SFP+ met KPN.
KPN geeft aan dat er geen storingen zijn. Glasvezelkabel eruit gehaald en opnieuw verbonden en UDM opnieuw verbonden.
Helaas geen resultaat en geen internet meer.
Zijn er meer van dergelijke problemen gesignaleerd?
Groet, Milowitsch
 
Ja, dit zijn bekende problemen, check altijd bij nieuwe updates de officiële bron bij unifi; zet automatische updates voor alles wat je gebruikt uit.
Bekijk op het officiële forum wat eventuele oplossingen kunnen zijn voor je probleem, zorg er tevens voor dat je automatisch backups maakt zodat je altijd 'terug' kunt.
 
Bedankt Jheroen!
Ik heb een lange conversatie gehad met de support van UniFi. Daarover zal ik later meer rapporteren. Vermoedelijk is de Zaram module kapot, er komt wel licht door, want hij is bloedheet. Omzetting naar een elektrisch signaal werkt kennelijk niet meer.
Nu kijken of ik de Nokia weer over het aansluitpunt kan schuiven om met de ethernetkabel en RJ45 connector verbinding kan maken met de UDM-SE. Helaas einde van de glasvezel verbinding. Heeft meer dan een jaar goed gewerkt. Kennelijk kwetsbaar en niet duurzaam.
Overigens gebruik ik alleen officiële updates en geen E.A.-updates.
 
Inmiddels is de internet verbinding weer hersteld met ethernetkabels en RJ45 connectors. Ook de verbinding tussen de UDM-SE en een switch die met glasvezel (duplex) was verbonden werkte niet meer, en ook die maar met ethernetkabel weer verbonden. Ook dat werkte weer. Met behulp van monteur van KPN e.e.a. gecontroleerd en na instellen van PPPoE bij de WAN1 verbinding weer internetverbinding.

Blijft bij mij het onbestemde gevoel bestaan waarom dit probleem eigenlijk ontstond.

Ik geef hier enkele fragmenten weer van de conversatie die ik had met de UniFi helpdesk; misschien ter uitbreiding van kennis anders ter info.

  1. We do not impose any artificial restrictions to limit third-party SFP modules or DAC cables. However, we also do not formally test these. As a result, there may be some modules or cables that are not fully compatible with UniFi devices. Ubiquiti SFP modules and DAC cables are guaranteed to work with UniFi devices.
    (13:10:34) UI Support: You can refer to the article below for your reference on SFP Modules and DAC Cables.
    https://help.ui.com/hc/en-us/articles/212561258-SFP-Modules-and-DAC-Cables
  2. UI Support: I understand how frustrating and stressful it must be to deal with potential hardware issues—especially when it affects your internet connection. The fact that the Zaram module may be defective certainly adds another layer of difficulty, and I completely get your concern about possibly needing to revert back to RJ45 just to maintain stability. I won't be able to suggest any third-party PON module for the UniFi Gateway (UDM SE). However, we do offer compatible SFP modules that can be used with the UniFi Gateway. You can refer to the article below for more details:
    https://help.ui.com/hc/en-us/articles/212561258-SFP-Modules-and-DAC-Cables
  3. Please note that the UF-Instant will only work if the ISP is using a U‑Fiber OLT. It will not function with non-Ubiquiti OLTs.
  4. UI Support: UF-Instant is a type of SFP module made by Ubiquiti that’s designed specifically for fiber-to-Ethernet conversions. It’s commonly used to connect fiber internet to UniFi devices like your UDM SE.

    However, the key thing to know is that UF-Instant is designed to work only with Ubiquiti’s own fiber infrastructure, specifically something called a U-Fiber OLT.

    OLT stands for Optical Line Terminal, and it's the device typically used by your internet provider (ISP) to distribute fiber connections. Think of it as the main fiber box on your ISP’s side. Since KPN uses their own XGS-PON fiber system and not a Ubiquiti OLT, our UF-Instant module unfortunately wouldn’t work in that setup.

    In short: UF-Instant is not compatible with KPN’s fiber service, which is why you'd need either a media converter or an SFP module provided or supported by KPN.
Ik denk dat ik de routershop, waar ik de Zaram module kocht, ook eens ga informeren en bevragen. Ik vind het erg jammer dat ik afscheid heb moeten nemen van de glasvezelverbindingen die ik eerder had.