Ik heb 3 sites die verbonden zijn met 1 Cloud Key Gen2+.
Een van de remote sites bevat een USW-Flex-Mini. Leuke switches, maar een hoop gedoe om ze te koppelen aan een remote controller.
De site waar de controller staat kreeg een nieuw IP adres. Met als resultaat dat de switch de verbinding met de controller verloor.
Normaal gesproken los je dat op door de switch te resetten en opnieuw te verbinden met een tijdelijke lokale controller.
Maar dan zou ik op locatie moeten gaan dus ik ging op zoek naar een remote oplossing. En die heb ik gevonden.
In de controller heb ik de switch geselecteerd die de verbinding had verloren. Gekozen voor Settings > Download Info. Dat leverde een JSON file op met alle details over de switch. Inclusief de inform URL: http://123.123.123.123:8080/inform. Dat had natuurlijk een hostname moeten zijn, maar dat had ik vergeten toen ik de switch configureerde.
Door de wijziging van het IP adres is de controller niet meer bereikbaar op 123.123.123.123. In plaats daarvan is dat nu 12.34.56.78.
Zou ik de switch op een of andere manier kunnen overtuigen om naar dat nieuwe adres te gaan?
Na wat zoekwerk ontdekt dat het mogelijk is via destination NAT. En dit is de configuratie die ik heb toegevoegd in de USG op de remote site:
(Het LAN is verbonden met eth1)
Na de commit zag ik dat de switch weer online kwam in de controller. Succes dus!
Vervolgens heb ik in de controller de override inform host gevuld met de hostname en gewacht totdat alle devices weer een groene status hadden. Tenslotte de destination NAT rule verwijderd want die is nu niet meer nodig.
Een van de remote sites bevat een USW-Flex-Mini. Leuke switches, maar een hoop gedoe om ze te koppelen aan een remote controller.
De site waar de controller staat kreeg een nieuw IP adres. Met als resultaat dat de switch de verbinding met de controller verloor.
Normaal gesproken los je dat op door de switch te resetten en opnieuw te verbinden met een tijdelijke lokale controller.
Maar dan zou ik op locatie moeten gaan dus ik ging op zoek naar een remote oplossing. En die heb ik gevonden.
In de controller heb ik de switch geselecteerd die de verbinding had verloren. Gekozen voor Settings > Download Info. Dat leverde een JSON file op met alle details over de switch. Inclusief de inform URL: http://123.123.123.123:8080/inform. Dat had natuurlijk een hostname moeten zijn, maar dat had ik vergeten toen ik de switch configureerde.
Door de wijziging van het IP adres is de controller niet meer bereikbaar op 123.123.123.123. In plaats daarvan is dat nu 12.34.56.78.
Zou ik de switch op een of andere manier kunnen overtuigen om naar dat nieuwe adres te gaan?
Na wat zoekwerk ontdekt dat het mogelijk is via destination NAT. En dit is de configuratie die ik heb toegevoegd in de USG op de remote site:
Code:
set service nat rule 100 destination address 123.123.123.123
set service nat rule 100 destination port 8080
set service nat rule 100 inbound-interface eth1
set service nat rule 100 inside-address address 12.34.56.78
set service nat rule 100 inside-address port 8080
set service nat rule 100 log enable
set service nat rule 100 protocol tcp_udp
commit
Na de commit zag ik dat de switch weer online kwam in de controller. Succes dus!
Vervolgens heb ik in de controller de override inform host gevuld met de hostname en gewacht totdat alle devices weer een groene status hadden. Tenslotte de destination NAT rule verwijderd want die is nu niet meer nodig.