ik schop deze nog even naar boven ivm 2 dingen die gebeurd zijn:
1) Bij ons begon dat "klapperen" van de lijn wel op te lopen sinds begin november, toevallig na een update van de network app naar v. 8.0.7. Netwerk verkeer analyse toonde dat ping.ui.com toch nog aangesproken werd ondanks een andere ping-server die ingesteld was. Ook was de melding van de UDM dat de latency hoger werd en dat er packet verlies was. (Waarden op glas idd. hoger als over de 4G wan fail over) en er werd ondertussen ook echt op de wan-failover overgeschakeld.
Dus eerste reactie was om ping.ui.com naar een eigen ip om te leiden, kijken of dat het probleem dan oplost. Gedaan, werkt maar nog steeds regelmatig overschakelen en een hele trits aan mailtjes "internet has been restored". En wij als gebruikers merken ondertussen niets van uitval (als we niet op de failover zaten)
Van alles gedaan (poorten isp-router - UDM fixed speed/ automatic, kabel vervangen, snelheid op 1Gbps / 2.5Gbps gezet etc., SFP en poorten nog eens schoongemaakt voor zover dat kan): probleem bleef. Dus alweer gefoeter "ubnt dit en dat, raus soll es!"
ECHTER:
Gisteravond staat KPN voor de deur (is hier fiber en belichter op AON aansluiting) : We hebben werkzaamheden aan de wijkcentrale uitgevoerd en net afgerond en inventariseren nu voor de volgende werkzaamheden stap de soorten aansluitingen in deze straat. “Blijkt dat het al een tijdje klachten regende en dat er eea aan onderhoud/ vervangen oid moest worden gedaan. Vent naar binnen getrokken en verhoord.
Lang verhaal kort: die storingen zijn zo ongeveer gelijktijdig begonnen toen we de update van de UBNT doorvoerde. Mijn klacht van packet-loss en hoge latency was “klinkt idd bekend” en waarom de ISP-router die storing niet ziet / merkt geen idee, die geeft onafgebroken een blij en werkend internet aan met de juiste snelheden ook nog.
Schijnbaar zag de UBNT het toch goed/ te kritisch want dat fluctueren duurde telkens maar (zeer) kort, maar ondertussen werd wel de failover geactiveerd. KPN’er zei nog dat wat hun betreft de “verstoringen binnen de marge waren maar er toch wel veel mensen klachten hadden. “waardoor er nou bij een hoop aansluitingen de (oude, van. Ca. 2008/2012 en later oid) FTU’s vervangen gaan worden in de toekomst. Waarbij ik dan vermoed dat ze de bestaande AON aansluitingen op GPON willen gaan oerzetten.
En wat wil het toeval: ik heb sinds afgelopen nacht geen failovers en pushmeldingen meer gehad, lijn is stabiel en (wat een kenmerk was): de radio’s spelen de hele dag al zonder onderbrekingen en extra reclame.
2) Net de nieuwe Unifi-OS update gekregen (3.2.7) en wat staat daar als verbetering : "Improved SFP link stability when using Auto Negotation."
Dus wellicht dat het probleem toch idd. buiten de deur lag maar de UDM door z'n licht autistische inslag en een manke poot mij dat niet goed duidelijk kon maken.