internet down maar niet werkelijk down.

stefanify

UniFier
14 jan 2022
8
4
3
thuis
weet iemand bij toeval of er iets bekend is over een probleem dat dit veroorzaakt.
Screenshot 2023-10-15 at 15.40.03.png
dit is al een lange tijd aan de gang maar de verbinding is gewoon in orde, en nee er word niets geblokkeerd oude versie interface lijkt het probleem niet te hebben.
op de iphone app krijg ik de zelfde melding geen internetverbinding.
maar alles werkt zo ver wel gewoon.
zelfs de snelheidstest doet het zonder probleem.
 
Dit herken ik ook van mijn UDM-pro-SE. Veel mail contact gehad met UI helpdesk. Ze komen niet verder dan "heb je al een factory default gedaan" (Moet ik er wel bij zeggen dat ik de IP-TV mod van Fabian had/heb draaien en ze daar een opmerking over maakten na het bekijken van de support-dumps). resets hebben niet geholpen, de test server aanpassen ook niet. Alleen een factory default heeft het gewenste effect bij mij gehad.
 
bedankt voor de adviezen, tot nu toe enige wat ik niet geprobeerd heb is een reset, nu zit ik er alleen niet echt op te wachten alles opnieuw in te moeten stellen dus ik denk dat ik het maar laat rotten gezien alles verder goed werkt.
blijft toch alleen vreemd dat dit al de 2de keer is dat dit gebeurd spontaan was het opgelost en nu dus weer.
begrijp niet helemaal hoe ze dat voor elkaar krijgen.
 
Wij hadden dat probleem ook een tijd lang, meldingen internet down terwijl alles werkt. Het bleek dat zo lang we "intern" bleven (dus UDM-pro --> modem) dit probleem er niet was. Dus op de een of andere manier was de default ping.ui.com niet helemaal zuiver. We hebben het nu omgezet naar ntp.time.nl (tijd server van SIDN) en sinds dien geen meldingen meer gehad van internet down zonder dat dat echt down was. Wat dus in feite de tip van @Hofstede is.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
gek genoeg heeft een willekeurige update het probleem verholpen.
nog steeds geen idee wat het was maar voor het moment kan ik er niet meer naar zoeken ook gezien alles werkt.
hopelijk blijft het nu ook werken :)
bedankt voor de hulp in ieder geval.
 
ik schop deze nog even naar boven ivm 2 dingen die gebeurd zijn:
1) Bij ons begon dat "klapperen" van de lijn wel op te lopen sinds begin november, toevallig na een update van de network app naar v. 8.0.7. Netwerk verkeer analyse toonde dat ping.ui.com toch nog aangesproken werd ondanks een andere ping-server die ingesteld was. Ook was de melding van de UDM dat de latency hoger werd en dat er packet verlies was. (Waarden op glas idd. hoger als over de 4G wan fail over) en er werd ondertussen ook echt op de wan-failover overgeschakeld.
Dus eerste reactie was om ping.ui.com naar een eigen ip om te leiden, kijken of dat het probleem dan oplost. Gedaan, werkt maar nog steeds regelmatig overschakelen en een hele trits aan mailtjes "internet has been restored". En wij als gebruikers merken ondertussen niets van uitval (als we niet op de failover zaten)
Van alles gedaan (poorten isp-router - UDM fixed speed/ automatic, kabel vervangen, snelheid op 1Gbps / 2.5Gbps gezet etc., SFP en poorten nog eens schoongemaakt voor zover dat kan): probleem bleef. Dus alweer gefoeter "ubnt dit en dat, raus soll es!"
ECHTER:
Gisteravond staat KPN voor de deur (is hier fiber en belichter op AON aansluiting) : We hebben werkzaamheden aan de wijkcentrale uitgevoerd en net afgerond en inventariseren nu voor de volgende werkzaamheden stap de soorten aansluitingen in deze straat. “Blijkt dat het al een tijdje klachten regende en dat er eea aan onderhoud/ vervangen oid moest worden gedaan. Vent naar binnen getrokken en verhoord.

Lang verhaal kort: die storingen zijn zo ongeveer gelijktijdig begonnen toen we de update van de UBNT doorvoerde. Mijn klacht van packet-loss en hoge latency was “klinkt idd bekend” en waarom de ISP-router die storing niet ziet / merkt geen idee, die geeft onafgebroken een blij en werkend internet aan met de juiste snelheden ook nog.

Schijnbaar zag de UBNT het toch goed/ te kritisch want dat fluctueren duurde telkens maar (zeer) kort, maar ondertussen werd wel de failover geactiveerd. KPN’er zei nog dat wat hun betreft de “verstoringen binnen de marge waren maar er toch wel veel mensen klachten hadden. “waardoor er nou bij een hoop aansluitingen de (oude, van. Ca. 2008/2012 en later oid) FTU’s vervangen gaan worden in de toekomst. Waarbij ik dan vermoed dat ze de bestaande AON aansluitingen op GPON willen gaan oerzetten.

En wat wil het toeval: ik heb sinds afgelopen nacht geen failovers en pushmeldingen meer gehad, lijn is stabiel en (wat een kenmerk was): de radio’s spelen de hele dag al zonder onderbrekingen en extra reclame.

2) Net de nieuwe Unifi-OS update gekregen (3.2.7) en wat staat daar als verbetering : "Improved SFP link stability when using Auto Negotation."

Dus wellicht dat het probleem toch idd. buiten de deur lag maar de UDM door z'n licht autistische inslag en een manke poot mij dat niet goed duidelijk kon maken.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.