Hoi allemaal,
Na lang beraad, met mijzelf, toch maar besloten wat hulp in te roepen voor mijn probleem.
Om een goede situatie te geven begin ik even bij het begin.
Tot gister werkte het glasvezel, via NTU, goed op de USG 4 Pro. Alleen zat er een kanttekening aan, ik kon 'm niet meer updaten op de firmware.
Kortom, het moest allemaal opnieuw in de hoop de firmware wel te kunnen updaten.
Zo gezegd, zo gedaan denk je. Helaas niet dus.
Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik bepaalde websites, waaronder het unifi forum, niet via de glasvezel aansluiting kan bezoeken.
Volgorde netwerk:
USG - US-48 - Nano HD, DNS, NAS, Proxmox server (met controller, DNS en Home Assistant software).
Eerst dacht ik aan een DNS probleem, dus de DNS verwijzing in de USG ongedaan gemaakt. Helaas, nog steeds hetzelfde probleem.
De instellingen zoals ik die gebruikt heb zijn als volgt:
Rechtstreeks op de WAN, via de controller, heb ik een PPPOE ingesteld op de IPv4, met eigen gemaakte username en wachtwoord, VLAN 6 aangezet, en op IPv6 een DHCPv6 met prefix 48 aangezet.
Verbinding komt tot stand, waarbij de WAN DNS en/of 127.0.0.1, 195.121.1.34 of 195.121.1.66 worden opgehaald via bovenstaande instellingen.
De verbinding komt tot stand, ik kan pingen op zowel de IPv4 als IPv6 naar bijvoorbeeld dit forum of Tweakers, maar het bezoeken van de website is onmogelijk via alle apparaten in huis.
Wat gaat er niet goed is dan de vraag?
De eigen DNS, AdGuard, is niet gewijzigd na de herinstallatie, en heeft ervoor goed zijn werk gedaan.
Doordat de problemen ontstonden dacht ik eerst aan een DNS probleem, maar na het omzeilen van de DNS bleven de problemen bestaan. Het moet dus iets anders zijn.
Er zijn wat Firewall rules, maar deze zouden niet het probleem moeten zijn. Hiervoor werkte het ook op dezelfde instellingen. Maar uitsluiten doe ik het niet.
Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft waar het probleem zit.
Helaas werken door de problemen dingen zoals Teamviewer, Viber, Zoom en Teams niet. Meekijken zou wel via de mobiele verbinding deels kunnen als ik de telefoon op het beeldscherm richt.
Ik hoor het graag wat er verder nog gecontroleerd dient te worden, of aangepast moet worden om alles weer te laten werken.
Na lang beraad, met mijzelf, toch maar besloten wat hulp in te roepen voor mijn probleem.
Om een goede situatie te geven begin ik even bij het begin.
Tot gister werkte het glasvezel, via NTU, goed op de USG 4 Pro. Alleen zat er een kanttekening aan, ik kon 'm niet meer updaten op de firmware.
Kortom, het moest allemaal opnieuw in de hoop de firmware wel te kunnen updaten.
Zo gezegd, zo gedaan denk je. Helaas niet dus.
Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik bepaalde websites, waaronder het unifi forum, niet via de glasvezel aansluiting kan bezoeken.
Volgorde netwerk:
USG - US-48 - Nano HD, DNS, NAS, Proxmox server (met controller, DNS en Home Assistant software).
Eerst dacht ik aan een DNS probleem, dus de DNS verwijzing in de USG ongedaan gemaakt. Helaas, nog steeds hetzelfde probleem.
De instellingen zoals ik die gebruikt heb zijn als volgt:
Rechtstreeks op de WAN, via de controller, heb ik een PPPOE ingesteld op de IPv4, met eigen gemaakte username en wachtwoord, VLAN 6 aangezet, en op IPv6 een DHCPv6 met prefix 48 aangezet.
Verbinding komt tot stand, waarbij de WAN DNS en/of 127.0.0.1, 195.121.1.34 of 195.121.1.66 worden opgehaald via bovenstaande instellingen.
De verbinding komt tot stand, ik kan pingen op zowel de IPv4 als IPv6 naar bijvoorbeeld dit forum of Tweakers, maar het bezoeken van de website is onmogelijk via alle apparaten in huis.
Wat gaat er niet goed is dan de vraag?
De eigen DNS, AdGuard, is niet gewijzigd na de herinstallatie, en heeft ervoor goed zijn werk gedaan.
Doordat de problemen ontstonden dacht ik eerst aan een DNS probleem, maar na het omzeilen van de DNS bleven de problemen bestaan. Het moet dus iets anders zijn.
Er zijn wat Firewall rules, maar deze zouden niet het probleem moeten zijn. Hiervoor werkte het ook op dezelfde instellingen. Maar uitsluiten doe ik het niet.
Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft waar het probleem zit.
Helaas werken door de problemen dingen zoals Teamviewer, Viber, Zoom en Teams niet. Meekijken zou wel via de mobiele verbinding deels kunnen als ik de telefoon op het beeldscherm richt.
Ik hoor het graag wat er verder nog gecontroleerd dient te worden, of aangepast moet worden om alles weer te laten werken.