Pakketverlies tijdens online gaming (PS5)

Bizon01

UniFier
6 apr 2019
40
58
18
Hekelingen
Beste specialisten,

Na enige try-outs en meerdere setup veranderingen, krijg ik mijn PS5 niet meer zonder lag en pakketverlies online. We hebben echt werkelijk waar van alles getest en lopen inmiddels vast. Ik heb contact gemaakt (na falen G4 deurbel) met UI-Glenn, die adviseerde mij de early acces software, zo gezegd zo gedaan maar dit bood geen oplossing.

Voor de beeldvorming, er staan diverse poorten open naar PSN (playstation network) maar niks wil slagen. Na een update (helaas te laat gereageerd dus geen goed werkende backup meer te vinden) stopte het soepel gamen in niet meer online kunnen gamen.

Wie kan mij en mijn zoon helpen in de zoektocht naar online gaming zonder pakketverlies en lag..

Schermafbeelding%202021-12-11%20om%2019.27.22.png

UDM-Pro (1.11.0.23 - Network 6.5.55)--> US-8-60W switch TV-kast (5.76.7.1334420) --> PS5 (up2date)
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
@Wimpie was de man met het juiste antwoord..!! giga bedankt nogmaals..!!
Wat goed om te lezen dat het probleem verholpen is.

Soms slaan we de eerste stap van ons thuisnetwerk over. We duiken dan direct in het systeem waar de meeste tweaks of opties zitten.

De router van mijn ISP is ook eens het probleem geweest van een onverklaarbaar internet probleem. Na een restart was er weer internet.

Fijn dat ik je een zetje heb kunnen geven met het vinden van de oplossing. Daar is dit forum voor ;)
Na een update zeg je; weet je nog wat ? De switch ? En je bent naar EA gegaan, daarna dan weer een oudere versie teruggezet ? Je zou nog een versie terug kunnen gaan. Hoe weet je trouwens dat het echt packet loss is ?

Ik draai hier dezelfde USW firmware als jij met daar 2 x PS5 op. Ik hoor geen klachten; wordt elke dag zwaar online op gegamed.
 
Hi @Eddie & @dbw the Eagle, dank voor jullie reacties. Stom van mij maar die update ben ik dus kwijt omdat de backup tijd te kort was ingesteld. Oudere versies erop zetten moet kunnen alleen weet ik dus niet welke, en heb ik dus nog niet gedaan, sta dus ook nog steeds op de geadviseerde EA software.
Ik heb zoals eerder meerdere dialogen gevoerd met UI-Glenn hierover, echter was het heel lastig te achterhalen wat te doen ( mede door de taal barrière / vaktaal) en ook het niet begrijpen waar ik zit, zodoende probeer ik het op dit/ons forum. Ben namelijk zeer blij te zien dat jullie geen issues hebben.

Zelf het ik het idee dat het komt door niet lekker communiceren van de UDM-Pro naar het open net, echter zou met de forward rules dit toch omzeild moeten worden. Mij Ziggo modem staat in bidgemode en de 8-60W switches lijken te functioneren, toch hebben wij het probleem ook in de gameroom, zie topoligie :) ik tast letterlijk met mn handen in mijn (spreekwoordelijke) haar.
Ook de PS5 direct aan de UDM-Pro gaf niet het gewenste resultaat, dank je voor de reminder @dbw

Kunnen jullie heel misschien prive doorsturen hoe jullie instellingen staan? Zelf het een VLAN game aangemaakt omdat ik al het game verkeer apart wilde laten lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Zelf het ik het idee dat het komt door niet lekker communiceren van de UDM-Pro naar het open net, echter zou met de forward rules dit toch omzeild moeten worden. Mij Ziggo
Bij mij geen enkele port port forward rule. Het modem staat ook in bridge mode en de PS5`s hangen in het hoofd-LAN, dus geen apart VLAN voor.

Ik zou om te beginnen eens doen wat @dbw aangeeft, dus een lange kabel direct vanuit de UDM-P naar de PS5. Dit om het probleem beter te isoleren; nu weten we niet of het aan de UDM-P of de USW ligt, of aan beiden.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck en Bizon01
Bij mij geen enkele port port forward rule. Het modem staat ook in bridge mode en de PS5`s hangen in het hoofd-LAN, dus geen apart VLAN voor.

Ik zou om te beginnen eens doen wat @dbw aangeeft, dus een lange kabel direct vanuit de UDM-P naar de PS5. Dit om het probleem beter te isoleren; nu weten we niet of het aan de UDM-P of de USW ligt, of aan beiden.
Dat heeft ie al gedaan ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bizon01
Andere opties:
  • Ik neem aan dat je PS5 bekabeld is aangesloten. Heb je dit gecontroleerd, staat hij mss toch op Wifi? Check gelijk je algemene netwerksettings in de PS5.
  • Een overlappend (dubbel) IP adres? Dit kan netwerkproblemen geven.
  • Is het probleem misschien gelegen in de Ziggo-box? Welke setting staan daar ingeregeld? Reset de Ziggo-box en probeer het nog eens.
 
Hi @Wimpie, enorm bedankt voor het meedenken,
  • Ik ben best ver gegaan idd met de instellingen van de PS5 denk hierbij aan: Handmatige instellingen incl: WiFi, kabel, handmatige instellingen etc etc. Dit bood echter geen soelaas, dus maar weer op automatisch door UDM-Pro bepaald vast IP adres, en terug op de oude vertrouwde Cat8 kabel.
  • De Ziggo modem resetten heb ik niet gedaan, dit ga ik zeker proberen, wel heb ik alles voor de zekerheid nagekeken en opnieuw ingesteld om er zeker van te zijn dat de bridge modus aan staat.
  • Dubbel IP adres geeft de UDM-Pro niet aan, daar ga ik maar van uit..
Help :)
 
Dbw & ikzelf hebben geen apart VLAN voor de PS5`s en ook geen port forward regels. Heb je Upnp aangezet waardoor die regels automatisch aangemaakt zijn ? Niet nodig. Ik zou proberen om zoveel mogelijk onnodige complexiteit te verwijderen; PS5 in main LAN plaatsen, PF regels verwijderen, UpnP uitzetten. Alle games die je hierboven noemt, worden hier ook gespeeld zonder al die dingen ;) .
 
@Eddie the Eagle, er is dus gewoon hoop!! dank je voor de feedback!! ga gewoon eens lekker knutselen..

Voor nu heb ik de volgende VLAN's, er van uitgaand dat dit geen issue is voor de UDM-Pro :)
  • LAN-MAIN 192.168.10.xx --> WiFi 2.4+5
  • LAN-GUEST 192.168.20.xx --> WiFi 2.4+5
  • LAN-CAMERA 192.168.30.xx--> WiFi 2.4
  • LAN-IOT 192.168.40.xx--> WiFi 2.4
  • LAN-GAME 192.168.50.xx
  • LAN-KIDS 192.168.60.xx --> met WiFi2.4+5
Ook heb ik switch poort regels ingesteld voor doorgang naar de switches uiteraard tot in detail gepersonaliseerd :)

Ik moet even helemaal terug naar de basis denk ik, in de hoop dat ik de uitkomst vind.
 
@Eddie the Eagle, er is dus gewoon hoop!! dank je voor de feedback!! ga gewoon eens lekker knutselen..

Voor nu heb ik de volgende VLAN's, er van uitgaand dat dit geen issue is voor de UDM-Pro :)
  • LAN-MAIN 192.168.10.xx --> WiFi 2.4+5
  • LAN-GUEST 192.168.20.xx --> WiFi 2.4+5
  • LAN-CAMERA 192.168.30.xx--> WiFi 2.4
  • LAN-IOT 192.168.40.xx--> WiFi 2.4
  • LAN-GAME 192.168.50.xx
  • LAN-KIDS 192.168.60.xx --> met WiFi2.4+5
Ook heb ik switch poort regels ingesteld voor doorgang naar de switches uiteraard tot in detail gepersonaliseerd :)

Ik moet even helemaal terug naar de basis denk ik, in de hoop dat ik de uitkomst vind.
Als ik dit zo lees denk ik dat ook, het lijkt een beetje doorgeslagen set-up 😂 . De UDM-P kan dit zeker aan maar overzie je dat nog allemaal met 6 LAN`s. Ik neem aan dat daar ook nog de nodige firewall regels aan hangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: db., Bizon01 en PcRene
Wat je wel bereikt met al die verschillende VLAN's is dat bijna al het netwerkverkeer op je netwerk door de UDM Pro gaat. Het verbaast me daarom helemaal niets dat je bij netwerk-intensieve taken zoals gamen met een PS5 tegen problemen aanloopt. Vergeet niet dat alle netwerkscanning van de UDM Pro zoals IDS/IPS dan ook nog eens al het interne netwerkverkeer scant en niet alleen het uitgaande.

En als je jouw andere twee switches op de interne switch van de UDM Pro hebt aangesloten dan loop je ook nog tegen de bottleneck van de 1 Gbps verbinding van de interne switch naar de CPU van de UDM Pro aan.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.