Resetten noodzakelijk?

Kabab

UniFier
21 nov 2023
6
0
1
Beste kenners,

Ondanks ik afgelopen weekend op dit forum links en rechts gezocht heb - overigens hele interessante treads gelezen - kwam ik niet tegen wat ik zocht. Ik zal hieronder mijn situatie even schetsen.

In verband met een zolderverbouwing heb ik daar tijdelijk mijn AP AC Lite weggehaald. Dit weekend heb ik deze weer aangesloten, maar lukt het me niet om deze te adopteren. Op het moment dat ik dit doe komt de melding 'valid credentials' te staan. Ook wanneer ik kies voor de manuel methode gaat het daar mis. Uiteraard heb ik allerlei standaard combinaties van login/passwords geprobeerd en daarnaast ook wat variaties van mijzelf, helaas zonder succes. Kan het zijn omdat ik een nieuw netwerk heb - mijn voormalige netwerk viel van de ene op de andere dag stil waardoor ik een nieuwe modem kreeg van Ziggo - dat de AP niet valt te adopteren? En is in dit geval de enige oplossing om de AP gewoon maar te resetten en het dan opnieuw te proberen?

Ik kijk uit naar jullie reactie.
 
In dit geval heb ik gebruik gemaakt van de Unifi app op mijn Android telefoon. Zoals geschetst wordt de AP in de app gewoon gevonden, maar loopt het vast op het moment dat ik de AP wil adopteren.
Overigens heb ik ook een Unifi controller ook op mijn Synology NAS draaien. De NAS staat echter al geruime tijd uit.
 
En om het verhaal nog compleet te maken: Als je een AP via de telefoon app rechtstreeks (stand alone) hebt geïnstalleerd kun je hem daarna nooit in een andere controller (zoals een controller op een laptop) adopteren zonder een fabrieksreset.
 
Duidelijk! Wel nog een laatste vraag; begrijp ik het goed dat een reset eventueel niet noodzakelijk zou zijn als ik mijn NAS gewoon weer zou opnemen in mijn netwerk en dan daar de controller gebruik voor het adopteren?
 
Had je oorspronkelijk de controller dan draaien op die NAS? Dan moet die de AP nog herkennen als je die nog niet gereset hebt.

Het zou handiger zijn als je iets meer info zou geven over hoe de situatie was voor de verbouwing.
 
Ik reset de AP liever niet als het niet nodig is. Vandaar dat ik op dit forum terecht ben gekomen om te verifiëren of ik mogelijk iets fout doe. Dus vooralsnog heeft er geen reset plaatsgevonden.

De situatie voor de verbouwing:

Ziggo modem in bridge modus
Edge X router
Netgear switch
AP AC Lite (zolder) zit direct aangesloten op de router en wordt met PoE gevoed
Synology NAS zit direct aangesloten op de router en daar draaide een Unifi Controller op waar o.a. deze AP bekend was

Huidige situatie:

(Nieuwe) Ziggo modem waar dus de AP AC Lite (zolder) direct op aangesloten is. Deze AP probeerde ik dus via de Android app te adopteren.

Omdat mijn router van de ene op de andere dag geen internetsignaal meer doorgaf heb ik die er voorlopig tussenuit gehaald, net als de switch. Mijn NAS had een aantal maanden geleden opeens kuren waardoor ik die heb uitgeschakeld om erger te voorkomen. Dus eigenlijk maak ik op dit moment slechts gebruik van de Ziggo modem via een nieuw netwerk.

Mogelijk moet ik er nog even aan toevoegen dat ik geen groot expert ben op dit gebied. Dus vandaar ook dat ik jullie hulp heb ingeschakeld, waar ik overigens heel erg over te spreken ben. Ik denk dat ik nog veel plezier kan beleven aan dit forum.
 
Ok. Duidelijk.

Maar zonder reset kun je de AP dus alleen gebruiken met de controller die op de NAS staat. Elke AP kan maar aan 1 controller gekoppeld zijn.
Overigens: de configuratie van jouw AP staat niet in de AP zelf maar in de controller.
 
Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik de NAS nog eens kan opstarten en de AP zo gewoon weer kan benaderen. Destijds mijn NAS ontkoppeld omdat 2 van de 5 schijven melding gaven van mogelijke beschadigde sectoren en ik op dat moment geen tijd had om hier aandacht aan te kunnen geven.

Ik zal sowieso nog een terugkoppeling geven of het uiteindelijk wel of niet gelukt is met de AP.
 
Vanwaar de angst voor het resetten?
Ding is dan weer 'clean', als in niet geconfigureerd, niet gebonden aan een controller, maar ook nog steeds voorzien van de geïnstalleerde updates.
Is dus (buiten dat ie geen deel meer uitmaakt van je netwerk totdat je hem weer toevoegt) een redelijk onschuldige en risicoloze actie wat mij betreft.
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw
Vanwaar de angst voor het resetten?
Ding is dan weer 'clean', als in niet geconfigureerd, niet gebonden aan een controller, maar ook nog steeds voorzien van de geïnstalleerde updates.
Is dus (buiten dat ie geen deel meer uitmaakt van je netwerk totdat je hem weer toevoegt) een redelijk onschuldige en risicoloze actie wat mij betreft.
Het is niet zozeer de angst, maar denk meer de onwetendheid. Stel dat ik dus wel voor de reset ga en dan via de Android App adopteer is vanaf dat moment dus dat mijn controller? Althans voor deze AP in ieder geval. Ik begreep namelijk eerder van moderator dbw dat je maar 1 controller per AP kan gebruiken.
 
Als je maar 1 AP hebt op dit moment dat zou je alles met de APP kunnen regelen. Simpel en gaan met die banaan.
Als je later meer AP's wilt plaatsen kan je beter een controller op je NAS zetten. Alhoewel dit later ook kan, maar dan moet je de eerste AP weer resetten in adopten in de NAS.

Echt met 1 AP is er niks spannends aan.
 
Extra toelichting. De app is absolutely geen controller. Met de app kun je idd standalone dingen instellen. Voor een juiste werking van de ubiquiti uaps etc moet je een controller hebben draaien. Na het configureren van een controller kan die, mist je geen quest account en iot netwerken etc gebruikt, uitgezet worden. Maar ik raad je aan om je controller altijd up and running te hebben. Deze kan je prima draaien in een container op een pi of op een nas. Nog beter is om een cloudkey tegebruiken.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.