Talk met cheapconnect.net (of andere budget voip provider)

flyingpenguin

UniFier
6 feb 2020
39
16
8
Hallo allemaal. Niet veel activiteit hier ivm Unifi Talk, maar waag toch een gok.

Heb een tijdje geleden een Unifi Talk Flex deskphone uit de States laten komen en geprobeerd deze met de SIP van cheapconnect.net aan de praat te krijgen, maar geen succes. Weer wat moed bij elkaar geraapt om het (wellicht met hulp hier) nog eens te proberen.

Dit zijn de settings die ik nu heb staan:
1646662677702.png

De klantenservice van cheapconnect is "non-existent" dus daar schiet ik niks mee op. Maar een nummer kost minder dan een tientje per jaar, dus wel lekker goedkoop. :)

Heb tevens externe port 5060 doorgestuurd naar intern 6767, maar nog geen sjoege..

Suggesties voor een NL / Europese service die het wèl doet met Unifi Talk en niet te duur is zijn ook welkom...

Grt, Joost
 
Hoi @flyingpenguin , recent heb ik twee UTP-TOUCH telefoons gekocht. Op mijn to-do-lijst staat het schrijven van een verkorte handleiding. Hierin zal ik het adopteren en het configureren beschrijven. Het instellen van een third party SIP-provider is mogelijk. Wegens tijdgebrek heb ik hier nog geen tijd voor gehad.

Zelf maak ik ook gebruik van CheapConnect. Heb je de instellingen aan de kant van CheapConnect correct ingeregeld? Een correcte doorverwijzing binnen CheapConnect is een voorwaarde om het functionerend te krijgen.
 
Hi @Wimpie. Als ik op het console van cheapconnect de connect status opvraag zie dit:

SIP status: Aangemeld
SIP user agent: FreeSWITCH-mod_sofia/1.10.7-release~64bit

en uitgaande belletjes werken nu.

Als ik wil inbellen krijg ik echter geen verbinding. Lijkt er dus op dat er op de firewall van de UDM-Pro iets geblokkeerd wordt.

Wellicht kun je jouw configuratie delen?

Alvast dank. Joost
 
@Wimpie is a genius!

Nieuwe handleiding gevolgd en bestaande settings aan de cheapconnect kant gecheckt; die stonden al goed. De UnifiTalk settings aangepast en alles werkt nu. Uitgaande èn inkomende oproepen doen het allebei, en wel zonder activatie van de Static Signaling Port, dus niet nodig te port forwarden op de firewall (in mijn geval).

Aangezien het cheapconnect nummer voor ons alleen voor inkomende oproepen wordt gebruikt is deze oplossing voor minder dan een tientje per jaar een goede uitkomst.

Als echte "tinkerer" ben ik natuurlijk benieuwd waar ik voorheen fout zat dus zal eens éen voor éen de vorige settings terugzetten en kijken "what gives"..

Superbedankt voor de hulp!

groet Joost
 
Zoiper5 idd geprobeerd want dat draait op veel verschillende platformen, maar nog niet gelukt om het succesvol aan te melden bij Unief Talk..

Zo'n DECT-bridge als de Gigaset N510 IP PRO is denk ik voor veel kleine bedrijven een interessante optie, hoewel ik daar zelf niet direct op zit te wachten; wel een leuke exercitie..
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Mooi en rap werk! Dank.

Begrijp nu waarom de aanmelding met Zoiper niet werkte; de procedure om het password te achterhalen is wat "speciaal".

Vraag me alleen af wat ik precies fout doe want het volgende commando voor nieuw aangemaakte user met extension 0005 levert niks op:

# unifi-os shell
root@ubnt:/# fs_cli -x "user_data 0005@talk.com param password”
>

Maar dit werkt wel..
# unifi-os shell
root@ubnt:/# fs_cli
freeswitch@ubnt> user_data 0005@talk.com param password
Xxxxxxxx
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck en PcRene
@flyingpenguin , je kan het wachtwoord opvragen direct vanuit unifi-os of freeSWITCH. Het is aan jouw welke optie je kiest.
  1. Vanuit unifi-os: fs_cli -x "user_data EXTENSION@talk.com param password"
  2. Vanuit freeSWITCH: user_data EXTENSION@talk.com param password
Ben je er met de handleiding uit gekomen?
Voor mij dus alleen zoiper5 (heb niet gekeken naar de DECT optie) en dat werkt met de handleiding nu prima.

Enige issue die ik tegenkwam is dat het toevoegen van de zojuist aangemaakte nieuwe users aan een groep niet lukt. Vgm een bug in Talk (v. 1.14.4), maar als je een echte Unifi Talk device (bij mij dus een UTP_Flex) toewijst aan de user die je wilt toevoegen aan die groep, dan lukt het wel.

Heb nu dus 3 devices in groep Joost's nummers met daaraan het Cheapconnect nummer toegewezen. Als ik dat vanuit buiten bel gaan ze alle 3 over (2 zoiper5's en een deskphone. Als geen van allen op tijd antwoordt, gaat het naar de voiemail van de deskphone.

Prima setup dus!

Dank voor alle hulp @Wimpie !
 
Enige issue die ik tegenkwam is dat het toevoegen van de zojuist aangemaakte nieuwe users aan een groep niet lukt. Vgm een bug in Talk (v. 1.14.4), maar als je een echte Unifi Talk device (bij mij dus een UTP_Flex) toewijst aan de user die je wilt toevoegen aan die groep, dan lukt het wel.

Prima setup dus!

Dank voor alle hulp @Wimpie !
@flyingpenguin , mooi dat het nu allemaal werkt! Het toevoegen van gebruikers aan een groep wordt ook beschreven in de handleiding. Ik weet niet of het een bug betreft, of als het as designed is.
 
  • Leuk
Waarderingen: flyingpenguin
.. en nu we toch bezig zijn, zou het mooi zijn om de zoiper5 clients ook via een FDLN te laten registreren als we op pad zijn... Met poort FW 5060 of 6767 naar de interne IP van de UDM-P lukt dat (nog) niet.
 
Als je bedoelt dat je een hostname wilt gebruiken, kan ik je vertellen dat het bij mij ook niet werkt. Je Unifi controller is out of the box voor externe niet bereikbaar (firewall). Ik denk dat je dat, in het kader van beveiligingsredenen, niet moet willen. Ook port-forwarding raad ik absoluut niet aan. Een mogelijk veilige optie is een VPN verbinding.

Op het forum van Zoiper5 kan je een heleboel vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: flyingpenguin
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..