U-LTE-Pro instellen

EBaars

Brons
UniFier
14 feb 2024
7
2
3
Ik heb een U-LTE-Pro aan m'n netwerk toegevoegd. Configuratie ging goed (LTE zit aan de USW-24-PoE switch met daarachter een USG 3P).

Op WAN1 een Ziggo aansluiting. In de LTE een SIM kaart die Ziggo gratis beschikbaar stelt als 'Wifi Backup-up'. Is een SIM kaart van Vodafone.

Bij de LTE alleen de APN in moeten vullen (live.vodafone.com), zonder gebruikersnaam en wachtwoord en ik zie dat de LTE verbinding heeft het Vodafone netwerk. Er is ook wat dataverkeer.

Als ik het Ziggomodem uit zet (om de failover te testen), zie ik in de Netwerk Server een melding dat WAN1 geen verbinding meer heeft en dat de LTE het over heeft genomen, dat ziet er dus ook goed uit.

Maar als ik in de browser een site wil bezoeken krijg ik een DNS (fout)melding.

Er lijkt wel verbinding met het internet te zijn, want de Tado bridge behoudt de verbinding met de (externe) Tado server.

Ik ben geen expert, maar ik vroeg me af of ik wellicht ergens andere DNS instellingen moet doen? Misschien omdat WAN1 de DNS servers van Ziggo gebruikt (62.179.104.196 en 213.46.228.196) en Vodafone die DSN servers niet kan gebruiken. Misschien beter om bij WAN1 publieke DNS servers in te stellen (1.1.1.1 en 8.8.8.8)?

Heel veel verder dat dit gaat mijn kennis niet. Iemand ervaring met de LTE Pro icm Ziggo/Vodafone?
 
Over de LTE verbinding zullen de provider DNS servers inderdaad waarschijnlijk niet bereikt kunnen worden.
Publieke DNS is dan handiger. Zelf geen voorstander van Google DNS, maar dat is meer persoonlijk; technisch niets mis mee.
Cloudflare is prima, er zijn nog best wat alternatieven te vinden.
 
De WAN1 aansluiting maakt standaard gebruik van de ziggo DNS severs, maar de clients op het netwerk aan LAN zijde niet. Die zouden de USG 3P als DNS server moeten hebben.

Als het goed is zou bij wegvallen van WAN1 de USG 3P een tunnel moeten opbouwen naar de U-LTE Pro en het verkeer daarnaartoe moeten omleiden.

Al geprobeerd of het na een herstart van de computer wel werkt?
Gecontroleerd of je geen firewall regels hebt ingesteld die zaken blokkeren?
 
Laatst bewerkt:
De WAN1 aansluiting maakt standaard gebruik van de ziggo DNS severs, maar de clients op het netwerk aan LAN zijde niet. Die zouden de USG 3P als DNS server moeten hebben.
Bij WAN1 heb ik DNS-servers handmatig ingevuld (Ziggo modem staat in bridge).

Mijn PC heeft inderdaad de USG 3P als DNS-server. Doet de USG dan echt zelf de resolving of gebruiken de clients de DSN-server die op de USG staat ingesteld. Of wat bedoel je anders met deze opmerking?
 
De WAN1 aansluiting maakt standaard gebruik van de ziggo DNS severs, maar de clients op het netwerk aan LAN zijde niet. Die zouden de USG 3P als DNS server moeten hebben.

Als het goed is zou bij wegvallen van WAN1 de USG 3P een tunnel moeten opbouwen naar de U-LTE Pro en het verkeer daarnaartoe moeten omleiden.

Al geprobeerd of het na een herstart van de computer wel werkt?
Gecontroleerd of je geen firewall regels hebt ingesteld die zaken blokkeren?
Nog niet geprobeerd na een herstart van de computer.
Firewall (van de USG) heeft alleen de standaard/default regels (31). Zelf nooit iets gewijzigd.

Einde van de dag ga ik nog een keer testen:
- publieke DNS-servers invullen op de USG
- computer herstarten
 
Laatst bewerkt:
In de LTE een SIM kaart die Ziggo gratis beschikbaar stelt als 'Wifi Backup-up'. Is een SIM kaart van Vodafone.
Off topic maar.....waar kan ik zo`n gratis SIM kaartje aanvragen ? Hier ook Ziggo/Vodafone; letterlijk alles van Ziggo/Vodafone behalve zo`n mooi gratis kaartje voor in m`n LTE modem (geen Unifi dus daar kan ik niet mee helpen behalve dat ik ook denk dat je ingestelde DNS servers niet bereikt worden). Ik heb momenteel ook een SIM in m`n LTE modem maar die staat in router mode met double NAT naar de Unifi gateway. Dat werkte meteen; in bridge mode knalt het LTE modem er meteen uit.
 
Nadat ik onderstaande aanpassingen heb gedaan werkt het nu goed.

Ik heb op de USG de DNS-servers gewijzigd. Geen DNS-servers meer van de provider (Ziggo), maar publieke DSN-servers ingevuld (1.1.1.1 en 8.8.8.8).

Het werkt nu zoals ik verwacht van een failover: je merkt er niets van.

Misschien niet de goedkoopste oplossing voor een failover @Eddie the Eagle , maar wel mooi een goed geïntegreerde UniFi oplossing. En je betaalt niets extra's voor de Wifi Back-up SIM-kaart van Ziggo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Off topic maar.....waar kan ik zo`n gratis SIM kaartje aanvragen ? Hier ook Ziggo/Vodafone; letterlijk alles van Ziggo/Vodafone behalve zo`n mooi gratis kaartje voor in m`n LTE modem (geen Unifi dus daar kan ik niet mee helpen behalve dat ik ook denk dat je ingestelde DNS servers niet bereikt worden). Ik heb momenteel ook een SIM in m`n LTE modem maar die staat in router mode met double NAT naar de Unifi gateway. Dat werkte meteen; in bridge mode knalt het LTE modem er meteen uit.
Ik kon ook nergens vinden waar ik 'm kon bestellen terwijl er wel reclame voor werd gemaakt. In de Mijn Ziggo app kun je een verzoek doen (twee tekstballonnetjes rechtsboven) en daar heb ik aangegeven dat ik Wifi Backup-up wilde bestellen. 1-2 dagen later kreeg ik een mail met bestellink. Je kunt zelf ook naar de Ziggo webshop (https://randapparatuur.ziggo.nl/wifibackupzakelijk?o=1), maar ik kreeg in de mail ook een vouchercode, dus ik weet niet of je 'm zonder vouchercode gratis kan bestellen.
 
Ik kon ook nergens vinden waar ik 'm kon bestellen terwijl er wel reclame voor werd gemaakt. In de Mijn Ziggo app kun je een verzoek doen (twee tekstballonnetjes rechtsboven) en daar heb ik aangegeven dat ik Wifi Backup-up wilde bestellen. 1-2 dagen later kreeg ik een mail met bestellink. Je kunt zelf ook naar de Ziggo webshop (https://randapparatuur.ziggo.nl/wifibackupzakelijk?o=1), maar ik kreeg in de mail ook een vouchercode, dus ik weet niet of je 'm zonder vouchercode gratis kan bestellen.
Maar heb jij dan een zakelijk abbo bij Ziggo ?
 
En waarom noemen ze dat Wifi Backup? Is net zo dom als Smart Wifi :rolleyes:
In de flyer legt Ziggo uit dat de SIM bedoeld is om in je laptop te stoppen. En als je laptop geen simpoort heeft suggereren ze een 4G/5G modem. Dat laatste kun je dan wel weer uitleggen als Wifi Back-up (als je dan tenminste een Wifi netwerk creëert met het 4G/5G modem).
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.