UDM Pro en PPPoE

glamorousbe

UniFier
4 nov 2020
21
5
3
Ik heb al enkele artikels gelezen van het forum omtrent het onderwerp maar sinds kort ben ik klant bij het Belgische Scarlet (dochterbedrijf van Proximus). Volgens de FAQ van Proximus (zie https://www.proximus.be/support/nl/...iverouter-instellen-als-draadloze-router.html) zou het mogelijk moeten zijn om de UDM Pro achter de bbox te plaatsen.

Helaas krijg ik het niet werkend.

Ik kan, denk ik, succesvol authenticeren en ik krijg een publiek IP-adres. Helaas krijgt hij geen verdere informatie binnen zoals Service Provider, Location, een uptime of nog belangrijkste van al: internet.

De hulplijnen van Scarlet zijn nog niet echt behulpzaam geweest. Zijn er ergens "logs" ofzo dat ik zou kunnen bekijken om te zien wat er aan de hand is en waarom het niet wilt werken? Vanaf dat ik het op AUTO zet, krijg ik dus privaat ip adres, wat te verwachten is natuurlijk maar heb ik wel internet.

Ik ben ten einde raad en kan alle hulp/advies gebruiken
 
Deze info is al bekend?
Is wel voor usg ipv udm pro maar er zijn raakvlakken.

Is er in BE net als in NL al vrije modem keuze?
Als het bij Proximus ppoe hetzelfde werkt als bij KPN ppoe zou je onderstaande kunnen proberen.
Dit is wat ik zo snel qua info kan vinden. (Word echter over vlan 10 en 30 gesproken dus probeer eerst 10 en dan 30)

Welk vlan heb je nu ingesteld op de wan?

In your UniFi Dashboard, go to Settings > Internet.
  1. Select the WAN port that is connected to the FTTP NTU.
  2. Enable VLAN ID and set it to 10 or 30 for Proximus.
  3. Set IPv4 Connection to PPPoE.
  4. For Proximus, Username should be set to Proximus username.
  5. For Proximus, Password should be set to Proximus password.
 
Laatst bewerkt:
Vriend van me heeft het geprobeerd op zijn USG en dat werkt zelfs zonder vlan in te stellen. Maar op de UDM Pro doet dat niets. Heb de indruk dat er raakvlakken zijn maar het niet 100% overeen komt, dyndns werkt bijvoorbeeld ook anders op USG, daar kan hij met de dubbele NAT overweg, bij de UDM Pro niet. Dus als ik ergens via ssh wat meer info zou kunnen zien waarom hij dat wan-netwerk niet als actief kan beschouwen, dat zou handig zijn!
 
Via support van Unifi ondertussen deze info bekomen:

According to the support file, it appears that the WAN1 is having a packet loss percentage of 100%. This is happening on a constant basis. Please check the cable if connected properly or try changing it. Also, check this once with the ISP.

Maar de kabel zit duidelijk in en mijn UDM krijgt wel degelijk een publiek IP-adres. En ik kan naar dat IP-adres surfen en kom dan terecht op mijn UDM, het loopt duidelijk vast in de UDM.

Iemand een idee of dat aan verkeerde setting ofzo zou kunnen liggen door nieuwe interface ofzo want zoals ik hierboven zei, iemand die niet unifi os gebruikt (door USG) werkt het wel.
 
Heb je jouw LAN subnet achter de UDM op een ander subnet ingesteld dan 192.168.1.x zoals aangegeven?

Jouw probleem lijkt te worden veroorzaakt doordat de bbox intern 192.168.1.x gebruikt waardoor de routing naar internet niet goed loopt.
 
Mijn intern netwerk op de UDP draait op 192.168.2.x, mijn IoT en guestnet ook niet conflicterend. Zie onderstaande afbeelding met al mijn netwerken:

Schermafbeelding 2022-05-17 om 12.09.30.jpg
Als ik de PPPoE-sessie disable en kies voor DHCP, zoals hier:

Schermafbeelding 2022-05-17 om 12.11.34.jpg
Dan krijgt mijn UDM mooi 192.168.1.3 als IP-adres en wordt deze door de WAN beschouwd als werkend en heb ik internet.

Hoe ik het momenteel allemaal heb aangesloten:

BBOX3 (LAN) -> UDM (LAN met VLAN ID 6 (vlan-only network)
UDM (LAN met VLAN ID 6 (vlan-only network)) -> UDM (WAN1)

Met het aparte VLAN (met id 6) kan ik de decoder laten geloven dat hij rechtstreeks op de BBOX zit want BBOX is verantwoordelijk voor uitdelen van de IP's op dat netwerk. Zelfde configuratie (ander poorten en ander vlan) gebruik ik ook voor Telenet om decoder te laten werken.
 
Na telefoontje met scarlet werd duidelijk dat zij het in hun systeem blokkeren om 2 PPPoE sessies op te starten, zij zien het als "2 modems" en dus sluiten ze het internet af voor die 2de (mijn UDM Pro). Ik heb het geprobeerd met MAC adres te klonen van WAN MAC address van de modem maar helaas gaf dit ook geen soelaas. Maw, niet mogelijk voor scarlet gebruikers :-(
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..