UDM Pro / MS Teams onverstaanbaar

dijk039

UniFier
25 okt 2022
7
10
3
Beste forum leden,

Sinds september 2022 ben ik overgestapt van KPN VDSL naar Ziggo kabel voor Internet en TV, maar loop nu vrijwel dagelijks tegen haperende Teams verbindingen aan. Ik krijg de vinger niet achter het probleem en vandaar deze roep om hulp.

Mijn Ziggo Abonnement: Down: 1GBit/s / Up: 50MBit/s

Het belangrijkste probleem is dat mijn gesprekspartner(s) in de Microsoft Teams meetings zeer regelmatig aan mij terugkoppelen dat zij mij niet meer kunnen verstaan en het beeld haperig is. Ik kan op die momenten mijn gesprekpartner(s) nog prima verstaan en zien. Sommige dagen is dit vrijwel de hele dag, andere dagen maar een of twee keer.

Daarnaast valt het mij op dat overige verbindingen tijdens een teams meeting zoals Web browsing of terminal sessies ook veel trager worden of soms zelf mislukken. Dit is echter wat minder bewijsbaar; Ik gebruik namelijk ook nog een Cisco Any Connect VPN verbinding voor mijn werk.

Microsoft Teams meetings gebruik ik al jaren probleemloos, maar nu met Ziggo is het een echt probleem geworden.

Mijn apparatuur:
  • Ziggo modem: Arris TG3492LG-ZG ( Ziggo SmartWifi modem Giga)
  • Eigen router: Unifi Dream Machine (UDM) Pro / OS versie: 1.12.30, Netwerk versie 7.2.94
  • Huisnetwerk: 4x Unifi Flex Mini 5 poorts switches en 2x U6 Lite AP's
Het Ziggo modem is aangesloten met de meegeleverd drie meter coax kabel op het punt waar in mijn woning de kabel is afgemonteerd (OAP?). Vervolgens is de UDM WAN poort 1 aangesloten met een CAT5e kabel op poort 1 van het Ziggo modem.

Mijn werklaptop (voor Teams) is altijd aangesloten met een CAT5e kabel op een Flex mini switch die weer is aangesloten op de UDM. Overschakelen op WiFi lost het probleem niet op. De Teams verbinding opzetten met mijn telefoon op WiFi geeft ook problemen, maar is probleemloos op Vodafone 4G.

Dit is wat ik al heb geprobeerd of gecontroleerd om het probleem op te lossen:
  • Er is een nieuw aansluitpunt gemaakt in mijn huis door een Ziggo monteur (oude was ongeschikt)
  • Smart Queue's (QOS) aangezet op UDM
  • IPS op de UDM uitzetten
  • Ziggo modem in Bridge mode laten zetten
Het gekke is dat ik bij speedtesten (speedtest.net) consitent (redelijk) lage latency en hoge snelheden meet. De Idle latency is meestal rond de 13ms. De download schommelt tussen 450Mbit/s en 900Mbit/s terwijl de upload schommelt tussen 35Mbit/s en 45Mbit/s.

In mijn huishouden heb ik verder alleen Youtube-, Netflix- en Televisiegebruikers; Geen spannende dingen denk ik.

Ziggo wil dat ik eerst alles uitsluit, waaronder de UDM apparatuur, waaronder thuiswerken op een UTP kabel-verbinding. Dit werkt vooralsnog goed, maar kan ik zonder ingrijpende acties in mijn thuisnetwerk alleen maar doen vanuit mijn woonkamer.
Zie eventueel ook mijn post op: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/UDM-Pro-MS-Teams-onverstaanbaar/m-p/1068170#M168331

Zelf ben ik redelijk onderlegt in de ICT, maar mis de diepgaande netwerkkennis voor een grondige analyse.
Heeft iemand een idee wat er bij mij mis is?
 
Sluit je thuisnetwerk uit van problemen.

Koppel je laptop met een UTP kabel direct aan de Ziggo modemrouter en werk een paar dagen zo.
Dus ook even niet via ziggo-wifi - gewoon bekabeld en direct het internet op.

Als je dan dezelfde problemen houdt, kan het liggen (ik speculeer) aan het feit dat kabel een gedeeld medium is waarbij de bandbreedte gedeeld moet worden met al je buren.
Maar in elk geval kun je dan je netwerk uitsluiten als plek om te zoeken.
 
De Arris met Puma Chipset is je probleem; volgens mij is dat al vrij duidelijk geworden in dat Ziggo draadje van je, alsmede de oplossing....je modem wisselen voor een exemplaar met Broadcom chipset. De Puma heeft problemen met grote hoeveelheden UDP verkeer; het Ziggo forum staat er bol van.

btw....als ik dat Ziggo draadje van je lees vallen me een paar dingen op:

1) De mening van Ziggo tav je netwerk achter je modem zou ik niet al te serieus nemen. Bij mij bedacht de monteur dat mijn Synology NAS in de meterkast de bron van al mijn problemen was.

2) Wat moet je met Wifi op je modem als je AP`s van Unifi hebt ? Dat geeft alleen maar ellende; in Bridge mode laten dat ding. De Ubee heeft het (gelukkig) niet eens.

3) Eerst andere zaken uitsluiten is nu eenmaal de standaard bij Ziggo; dat begriip ik en heb ik ook moeten doorstaan. Jouw problemen waren identiek aan die van mij. Een goed modem op slechte bekabeling, AOP, PoA is zinloos. De Ubee schijnt daar zelfs nog gevoeliger voor te zijn; het blijft DOCSIS.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Springer en dbw
Dank voor jullie reacties!

Ik werk vandaag inderdaad met de laptop in de huiskamer @neon admin (en moet mijn twee mooie beeldschermen op zolder dus even laten voor wat het is)

Vandaag kon ik echter bijna niet geloven @Eddie the Eagle dat Ziggo mij berichtte dat het modem wat ik nu heb niet geschikt is voor Gigabit internet en dat Ziggo mij per ommegaande een nieuwe modem toestuurt. Ik begrijp niet hoe hun interne communicatie werkt, maar het geeft waarschijnlijk mij wel de kans om het Arris modem als mogelijke oorzaak uit te sluiten. Welk modem ik krijg toegestuurd is mij niet verteld. Ik wacht dus vanuit mijn huiskamer dus maar even af.

Zodra ik het modem heb ontvangen en getest zal ik hier mijn bevindingen met jullie delen.
 
Die Arris TG3492LG-ZG die je nu hebt is toch ook een Giga Melkpak modem ? Ik vraag me dan af wat je nu krijgt; hetzelfde apparaat ?
 
Klopt @Eddie the Eagle Dat is inderdaad hetzelfde modem. Had Ziggo laten weten dat ik het vreemd vond dat zij mij weer hetzelfde modem opsturen. In reactie daarop kreeg ik het bericht dat ik de "Connectbox v2+" krijg opgestuurd, wat code is voor het Sagemcom modem (ik gok het type: F3896LG-ZG). Nu dus even afwachten. Zal in dit topic updaten zodra ik het modem heb ontvangen en getest.

FYI en Besides the point: Had de UDM PRO op 30-09-2022 besteld bij bol.com. Gezien de 30 dagen zichttermijn legde ik mijn 'Ziggo situatie' uit en vroeg of deze zichttermijn met 14 dagen kon worden verlengd. Dat was geen enkel probleem: Top service!
 
  • Leuk
Waarderingen: edwardv
Ik zit met min of meer dezelfde config / setup.
Ziggo Giga abbo met het (inmiddels legendarische) melkpak modem in bridge mode. Een UDM Pro SE.
Mijn zakelijke laptop zit in een apart VLAN zodat (wat ze ook bij IT bedenken) dat kreng niet bij mijn netwerk kan.
Microsoft Teams is een wezenlijk onderdeel van mijn dagritme op de zakelijke laptop (en tevens de enige Windows machine in huis) maar ik heb werkelijk nog nooit een performance / bandwidth problemen ondervonden. De laptop krijgt een DHCP address van de UDM maar omdat er op de laptop een Cisco Umbrella service draait wordt alle DNS verkeer dus afgehandeld op de zakelijke DNS servers. DNS requests komen nooit bij mijn interne PiHole terecht.
M.a.w. het ZIggo melkpak doet bij mij iig wat het moet doen, knallen :)
 
Ik zit met min of meer dezelfde config / setup.
Ziggo Giga abbo met het (inmiddels legendarische) melkpak modem in bridge mode. Een UDM Pro SE.
Mijn zakelijke laptop zit in een apart VLAN zodat (wat ze ook bij IT bedenken) dat kreng niet bij mijn netwerk kan.
Microsoft Teams is een wezenlijk onderdeel van mijn dagritme op de zakelijke laptop (en tevens de enige Windows machine in huis) maar ik heb werkelijk nog nooit een performance / bandwidth problemen ondervonden. De laptop krijgt een DHCP address van de UDM maar omdat er op de laptop een Cisco Umbrella service draait wordt alle DNS verkeer dus afgehandeld op de zakelijke DNS servers. DNS requests komen nooit bij mijn interne PiHole terecht.
M.a.w. het ZIggo melkpak doet bij mij iig wat het moet doen, knallen :)
Het zal vast een beetje van de situatie afhangen. In ons geval 4 personen die tegelijkertijd intensief UDP verkeer genereren was teveel voor de Arris. Er ontstond een onwerkbare situatie die met een eenvoudige ruil naar de Ubee was opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: edwardv
Blij te horen @edwardv . Mogelijk dat het bij mij een combinatie van factoren is. Ik vind het technisch erg lastig om goed te onderbouwen wat hier gaande is en sluit vooralsnog niet uit dat het aan mijn UDM ligt. Wel lees ik op dit en andere fora dat tal van andere mensen iets vergelijkbaars ondervinden en dat dit te maken zou hebben met de intel puma chipset in het modem. Ik ben blij dat ik een nieuw modem krijg opgestuurd van Ziggo met een andere chipset (Sagemcom): Dat stelt mij in de gelegenheid om het modem als probleem uit te sluiten.

De onderbrekingen in verstaanbaarheid is overigens niet altijd een probleem. Tijdens langdurige teams meetings gaat het vaker mis als bij korte meetings en soms is het letterlijk de hele dag hommeles.
 
Hierbij een update:

Nieuw modem (Sagemcom) is gisteren netjes bij mij thuis afgeleverd en door mijzelf aangesloten. Nadat de stroomkabel was aangesloten heeft het modem iets van 10/15 minuten nodig gehad om op te starten en zichzelf te configureren. Mijn UDMPRO kreeg uiteindelijk netjes een IP adres en mijn thuisapparaten konden weer gebruik maken van internet.

De eerste testen zijn positief. MS-Teams en VPN verbinding voor het werk zijn stabiel. Heb geen klachten meer gekregen van collega's over slechte geluidskwaliteit. Daarbij wel even de kanttekening dat ik vandaag niet heel veel Teams meetings heb gevoerd. Deze testen worden de komende tijd vervolgt.

Iets waarover ik nog niet eerder had verteld is online gaming via Nvidia Geforce now. Wij hadden hier online gaming enkele weken geleden al een beetje opgegeven door de hoge framedrops en packetloss ; Wij hadden er niet bij stil gestaan dat dit probleem ook wel eens veroorzaakt zou kunnen worden door het modem. Leuk dus om nu te melden dat het probleem van framedrops en packetloss nu als sneeuw voor de zon is verdwenen.

So far so good. Wordt vervolgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevin89 en dbw
Met dank aan de Puma-Chipset van Intel.
En het leuke is dan ook weer dat als je bij Ziggo voor je eigen modem kiest en daar heb je volgens mij alleen de keuze uit een Fritz deze ook Puma heeft.
 
Beste forum leden,

Via deze post wil ik jullie laten weten dat na een week van testen met MS-Teams, Online gaming en meerdere zakelijke VPN diensten ik nu durf te concluderen dat mijn problemen zijn opgelost.

Samenvattend:
  • Mijn probleem werd veroorzaakt door ARRIS modem van type TG3492LG-ZG (wit melkpak modem)
  • Ziggo heeft dit (na wat vijven en zessen) voor mij opgelost door mij het Sagemcom type F3896LG-ZG modem op te sturen

Ter lering en vermaak:
Deze community en de Ziggo community wezen mij erop dat het werkelijke probleem door de chipset wordt veroorzaakt. Bovenstaand ARRIS modem heeft een Intel Puma 7 chipset. Het Sagemcom modem heeft een Broadcom BCM3390 chipset
Er zijn in retrospect tal van artikelen te vinden over de problemen met de Intel Puma 6 chipset, maar ook de Intel Puma 7 chipset heeft dergelijke problemen (blijkbaar!).

Voorbeelden:

Disclaimer: Ik las dat providers over de hele wereld bezig zijn met de uitrol van firmware updates op modems met deze problemen omdat het leidt tot rechtszaken. Het kan dus zijn dat dat deze problemen in de toekomst worden verholpen.

'Mijn' Sagemcom modem staat nu overigens in Bridge modes met daarachter de UDM Pro. De problemen waren (wat mij betreft) ook al verdwenen voordat ik het nieuwe Sagemcom modem in bridge modes liet plaatsen.

Tot slot wil ik graag iedereen hartelijk bedanken die mij hebben geholpen om dit op te lossen! Het was op z'n zachts gezegt erg frustrerend om met deze vage klachten thuis te moeten werken.
Daarnaast is een Modem Chipset probleem wel het laatste waaraan ik zou denken bij thuisnetwerk problemen.
Super blij met jullie!
 
Laatst bewerkt:
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..