USM Pro - 4G failover - verbruik data sim in idle - welke data oplossing gebruiken jullie

GEi

UniFier
12 jan 2019
56
46
18
Al lezend zie ik dat er al een aantal topics bestaan over het inrichten van een failover op de UDM (Pro). Mooi dat veel van jullie dit ook werkend hebben gekregen. Ik heb begin dit jaar een 4G failover ingericht met een Huawei B636-336. Ik gebruikte voor de setup de data sim uit de laptop van van werkgever. Alles werkte zoals gewenst en ik dacht dat ik het wel zo ongeveer klaar had. Omdat de data sim van mijn werkgever in de laptop hoort, had ik de failover setup niet aangesloten. Mijn gedachte was dat wanneer het nodig was, dan prik ik alles in, data sim uit laptop in de Huawei en door. Echter...

Afgelopen donderdag viel de glasvezel weg. Ik was niet thuis en mijn vrouw moest voor haar studie bezig. Die werkt volledig in de cloud; dus dat kon op dat moment niet meer. Bij haar paniek en bij mij jeuk dat wat ik had bedacht zo niet werkt. Thuis gekomen de failover ingeprikt, data sim in de Huawei en we waren weer online. Maar dat moet naar de toekomst natuurlijk wel anders.

Het viel mij op dat toen de glasvezel weer licht had, WAN1 zijn functie weer op zich nam en dat WAN2, de failover, zich rustig hield. Nou ja, rustig, na een paar dagen bijna 500 Mb aan data verbruikt. Dat is mij te veel. Dus de dagelijkse speedtest uitgezet. Maar dat haalde niet veel uit. En ik had, om niet afhankelijk te zijn van de data sim in mijn laptop, juist een prepaid 25 Gb data sim gekocht. Maar met zo een hoog verbruik in rust is die 25 Gb op voordat hij als failover kan fungeren. Dus ik denk dat ik iets fout doe. Daarom lang verhaal kort:

Welke mobiele data sim oplossing gebruiken jullie voor de failover? En verbruikt die ook zo veel data? Ik lees graag hoe jullie de niet-hardware kant hebben ingericht. Alvast bedankt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lelo
Bijgevoegd twee afbeeldingen, screenshots, van de WAN2 settings as-is. In het kader van de snelheid even screenshots op mijn telefoon gemaakt. Ik neem aan dat je deze instellingen bedoeld?
 

Bijlagen

  • IMG_6065.webp
    IMG_6065.webp
    36,1 KB · Weergaven: 18
  • IMG_6064.webp
    IMG_6064.webp
    18,4 KB · Weergaven: 16
Ik heb de Huawei B535-333 met een Duo Sim van Vodafone. Dat is dus een 2e SIM op een bestaand abbo op hetzelfde nummer. Het nadeel daarvan is dat maar 1 van de 2 kaartjes actief kan zijn, dus als je de failover gebruikt, kun je niet gebeld worden. Voordeel is dat je de databundel hebt van je normale contract. In mijn geval was dat van mijn werkgever en onbeperkt.

Inmiddels staat de Huawei in de kast en heb ik deze Mikrotik gekocht en geinstalleerd. Dat ding is zo ontzettend flexibel dat je `m als Wifi Client kunt instellen en verbinding laat maken met de hotspot van je telefoon.

Als ik dus de hotspot van mijn telefoon aanzet en bij de Mikrotik leg, is de failover verbinding actief. Kost niks dat ding en werkt verbluffend goed. Vorige week nog mee gewerkt toen Ziggo onderhoud had.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Ik heb de Huawei B535-333 met een Duo Sim van Vodafone. Dat is dus een 2e SIM op een bestaand abbo op hetzelfde nummer. Het nadeel daarvan is dat maar 1 van de 2 kaartjes actief kan zijn, dus als je de failover gebruikt, kun je niet gebeld worden. Voordeel is dat je de databundel hebt van je normale contract. In mijn geval was dat van mijn werkgever en onbeperkt.

Inmiddels staat de Huawei in de kast en heb ik deze Mikrotik gekocht en geinstalleerd. Dat ding is zo ontzettend flexibel dat je `m als Wifi Client kunt instellen en verbinding laat maken met de hotspot van je telefoon.

Als ik dus de hotspot van mijn telefoon aanzet en bij de Mikrotik leg, is de failover verbinding actief. Kost niks dat ding en werkt verbluffend goed. Vorige week nog mee gewerkt toen Ziggo onderhoud had.
Ook hier op dezelfde manier opgelost. Ideaal voor de enkele keer dat ziggo eruit ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Dag @Eddie the Eagle en @edwin2019, bedankt voor jullie reactie. Als ik het goed begrijp vraagt dat om enige kennis en besef van de materie en is het niet echt een oplossing die automatisch de internetverbinding oppakt als WAN1 uit valt. Voor mij persoonlijk helemaal prima. Voor mijn vrouw en kinderen is dit een brug te ver. Ik mag veel hobby'en, maar we zijn inmiddels zo verwend en gewend dat internet het toch gewoon doet?
[Thuis hoor ik in voorkomende gevallen "dat de wifi het niet doet"; kan ik uitleggen dat de wifi het wel doet, maar dat het issue buitenshuis is, waar ik geen invloed op heb...]
 
Dag @Eddie the Eagle en @edwin2019, bedankt voor jullie reactie. Als ik het goed begrijp vraagt dat om enige kennis en besef van de materie en is het niet echt een oplossing die automatisch de internetverbinding oppakt als WAN1 uit valt. Voor mij persoonlijk helemaal prima. Voor mijn vrouw en kinderen is dit een brug te ver. Ik mag veel hobby'en, maar we zijn inmiddels zo verwend en gewend dat internet het toch gewoon doet?
[Thuis hoor ik in voorkomende gevallen "dat de wifi het niet doet"; kan ik uitleggen dat de wifi het wel doet, maar dat het issue buitenshuis is, waar ik geen invloed op heb...]
Ergens op het forum is een linkje naar een YouTube filmpje waarin het haarfijn wordt uitgelegd en dan werkt eea vrijwel automatisch. Enige wat je moet doen is zorgen dat alle telefoons dezelfde hotspot maken met identieke credentials en deze (op 1 telefoon) aanzetten zodra internet wegvalt.
 
Korte update: ik mag eerst de prepaid sim 'opmaken'. Geen idee hoe lang dat gaat duren, maar dan is de Mikrotik in beeld. Allemaal dezelfde hotspot instellen en die aan of uitzetten zagen ze zichzelf hier nog wel doen.

@mezzerin Kan jij nog wat uit de laatste afbeelding halen? Met name hoe ik kan voorkomen dat de sim kaart onnodig data verbruikt?
 
Voor zover ik kan zien zou het goed zo moeten staan. En in theorie zou een failover ook alleen moeten activeren en data verbruiken, bij een failure. In theorie dan... Ik kan me ook voorstellen dat UniFi over de failover WAN wel af en toe wat data gooit om verbinding te testen etc. Misschien dat de andere experts hier meer over weten.

Weet je zeker dat de WAN failover de enige dataverbruiker kan zijn?
 
Dag Mezzerin, ik denk ook dat de UDM Pro af en toe wat data over de lijn gooit om te testen of te laten weten dat hij bestaat, oid. Ik ben alleen verbaasd over de hoeveelheid data dat is. Maar wanneer je in het dashboard een lange continue balk ziet van WAN2-uptime, dan kan het haast niet anders dan dat er continu wat data heen en weer gaat. En nee, hij is niet bezig de belasting over beide WAN's te verdelen.
 
Ter info: Ik heb het de laatste dagen even aangezien en zie dat het dagelijkse verbruik van WAN2 net geen 12 Mb is. Zonder uitval van WAN1 zit ik nog wel een dikke 5 jaar vast aan deze data sim-kaart 😀
 
  • Haha
Waarderingen: mezzerin
Ik heb gekozen voor Odido zakelijk 1000/1000 bij een zakelijk abonement kreeg ik destijds "gratis" een SIM-kaart voor 4G backup. Het voordeel hier van is dat deze SIM-kaart een speciaal abonnement bevat waardoor er geen beperking is op datagebruik. Deze SIM-kaart heb ik vervolgens in de LTE Backup Pro gestopt. Ik moest wel de instalateur lief aankijken voor de PIN vande SIM-kaart.

Datagebruik op de sim is voor de afgelopen maand 831 MiB maar dit is niet helemaal representatief aangezien de internetverbinding er door verbouwen er een paar keer heeft uitgelegen
 
Laatst bewerkt: