Vraag over 'Clients' pagina van de USG router

cope

UniFier
23 nov 2021
114
21
18
Noord Brabant
Al enige tijd ben ik helemaal over naar Unify spullen, tot volle tevredenheid.
Voor mijn IoT devices heb ik een aparte VLAN (IoT-VLAN) gemaakt.

Nu zie ik in de 'Clients' pagina van de controller het volgende:

2022-01-14_135323.png
De devices die in het VLAN zitten staan er keurig op, maar die van het LAN zitten kennelijk in WAN. Ik had hier LAN verwacht.
Het is net of ze aan de router hangen in plaats van aan de USW-Lite-16-PoE die meteen achter de router zit.

Bijv. de TV-kamer zit in poort 15 van de switch en de IPCam-3 zit in poort 1.

Van de twee devices in het IoT-VLAN heb ik de 'switch port profile' expliciet op IoT-VLAN gezet.
Als ik van de twee devices in LAN de 'switch port profile' op LAN zet heeft dat geen effect op de 'clients' pagina.

Zie ik het verkeerd of doe ik iets niet goed?

-- Cor --
 
Je hebt die WAN aangesloten op de LAN1 poort. Die komt van je modem of wat je ook er voor hebt en die moet naar de WAN poort van de USG.

1642173003906.png
 
de kabel die van de modem komt gaat echt wel naar WAN1 op de USG.
De LAN1 aansluiting van de USG gaat naar de switch.
De WAN2/LAN2 is niet in gebruik
 
Op de Networks pagina zie ik het volgende:

2022-01-14_161650.png

Bij Port zou ik verwachten dat daar WAN1 staat, ik kan dat niet instellen op deze pagina.
 
Van mijn glasvezel modem gaat een UTP kabel naar een FritzBox 7530 router, die heb ik nodig om een vaste telefoonaansluiting te hebben. Op deze router is de USG aangesloten en geconfigureerd als een 'exposed host', soort van DMZ. De FrizBox kan ik niet in bridge mode zetten helaas.

Zou hierin het probleem zitten?
 
Nooit eerder gezien dit; het hoort niet, er hoort WAN te staan. Je kunt eens de boel opnieuw opstarten. Dus eerst de FB en dan de USG en kijken wat er gebeurt. Of eens checken of die WAN kabel wel ok is, of even die WAN-kabel er uit halen en weer terug. Nogmaals....heel apart.
 
Ik heb geen USG meer maar die WAN1 poort kun je toch verder niks aan instellen (?) Alleen WAN2/LAN2 of vergis ik me nou.
 
Hier staat WAN1 disabled! Dat is toch raar? Kan ik dat ergens enablen?
Met de 'Configure interfaces' knop lukt het niet, ik kan alleen kiezen uit 'disabled'.

2022-01-14_181919.png
 
Het is idd raar, want dat is tegenstrijdig met de groene kleur. Doe eens even wat ik hierboven al aangegeven heb; de hele zwik rebooten.
 
Hier vandaag de USG opnieuw aangesloten maar lijkt bij jou een vreemde situatie, heb je switches waar zowel het WAN als LAN overheen lopen?

hier de instellingen/view vanuit een schone USG installatie

Schermafbeelding 2022-01-14 om 18.18.33.png

685E0D36-B088-4A55-B022-A94B9F5A40A0.jpeg

721AE4A3-3C99-4FE3-BF46-647B313CAFF4.jpeg


ik zie nogal wat verschillen met jou bij de Network Group
 
  • Leuk
Waarderingen: cope
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..