Sinds oktober 2023 heb ik de nieuwste firmware op mijn KPN V12 box ontvangen.
Sinds die tijd is mijn (tot dan toe) feilloze Unifi netwerk niet meer stabiel te krijgen. AP's hebben in de tussentijd een paar updates ontvangen, maar het resultaat is hetzelfde. Veel aangesloten devices hebben moeite om contact te maken met het internet. Als ze eenmaal contact hebben, loopt de verbinding probleemloos en langdurig door. Overigens heb ik dit op zowel 2,4 als 5Ghz getest, maakt geen verschil.
Voorzichtige conclusie is dat DHCP vreemd gedrag vertoont en dit probleem is bekend bij KPN. Er wordt alleen nog niets aan gedaan. Het KPN-forum staat vol met meldingen dat devices in de controller-software niet meer herkenbaar worden weergegeven, maar als 'ConnectON'. Dit lijkt ook iets met DHCP problemen te maken hebben, maar daar is dus nog geen oplossing voor.
Het probleem uit zich vooral in Google Nest-Audio-devices die met aanroep van de assistent vaak antwoorden dat er een 'probleem met de verbinding is'. Pas na drie keer aanroepen, antwoordt de assistent met de juiste info.
Herkenbaar bij iemand?
Sinds die tijd is mijn (tot dan toe) feilloze Unifi netwerk niet meer stabiel te krijgen. AP's hebben in de tussentijd een paar updates ontvangen, maar het resultaat is hetzelfde. Veel aangesloten devices hebben moeite om contact te maken met het internet. Als ze eenmaal contact hebben, loopt de verbinding probleemloos en langdurig door. Overigens heb ik dit op zowel 2,4 als 5Ghz getest, maakt geen verschil.
Voorzichtige conclusie is dat DHCP vreemd gedrag vertoont en dit probleem is bekend bij KPN. Er wordt alleen nog niets aan gedaan. Het KPN-forum staat vol met meldingen dat devices in de controller-software niet meer herkenbaar worden weergegeven, maar als 'ConnectON'. Dit lijkt ook iets met DHCP problemen te maken hebben, maar daar is dus nog geen oplossing voor.
Het probleem uit zich vooral in Google Nest-Audio-devices die met aanroep van de assistent vaak antwoorden dat er een 'probleem met de verbinding is'. Pas na drie keer aanroepen, antwoordt de assistent met de juiste info.
Herkenbaar bij iemand?