WIFI 6 Lite AP settings (best practice)

niekniek89

UniFier
1 feb 2018
402
317
63
Goedemiddag,

Ik heb sinds gisteren 2x de Unifi 6 Lite in bezit (direct verbonden aan een Unifi Flex Mini).
Deze zijn inmiddels geadopteerd in de Unifi Controller, en werken (zo lijkt) naar behoren.

Zijn er nog gebruikers welke tips/trucs/handige info hebben m.b.t. het fine tunen/af configureren van de settings?
Wellicht nog dingen waar ik naar kan kijken of rekening mee kan houden.

Gebruik 2 SSID's (Cliënt en IoT)
 
Buiten de standaard wifi dingetjes zou je niet al veel hoeven in te stellen

2.4Ghz op he20 en zorgen dat ze beide op verschillende channels zitten (en misschien even een scan doen om te kijken wel kanalen beste zijn om te gebruiken) al heb je niet zoveel keus. 1 6 of 11 :) , en ik zou transmission power op medium of low zetten.

5Ghz op HE80 en zorgen dat ze beide op hun 2 eigen vrije kanalen zitten. zie google voor non overlapping channels :) en transmission power op high, of als er slecht geroamed wordt op custom tussen de 15 en 18 aangezien meeste devices er toch niet veel aan hebben als een ap harder staat te schreeuwen als ze slecht kunnen antwoorden.

En net als op 2.4 even een channel scan doen en kanalen kiezen met minste interference.
 
Dit zijn mijn wifi instellingen, ja, power voor 2.4GHz ook op High, soms wordt dat afgeraden omdat juist een smartphone gaat terug "schakelen" maar daar heb ik geen last van, Ik zie dat bij mij in de buurt 2.4 druk is, ik zet mij kanaal dan vast waar de laagste signalen zijn, ik zet ook op een iets "hoger" 5 GHz kanaal in, maar 5GHz is hier toch rustig, en nu is wifi vrij stabiel.
Ik heb maar een vast AP op het moment, dus Meshing staat uit bij mij, bij meerdere wired AP's zul je ook geen Meshing nodig hebben.

settings.png
 
Ik heb alle adviezen hier wel gevolgd mbt instellingen op dit forum en het werkt geweldig. Daarvoor had ik alles gewoon op de standaard instellingen van de AP`s en dat werkte.....geweldig 😂 .
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels wat settings aangepast (transmit power, bandsteering, channel width ed), maar merk dat er bepaalde devices regelmatig zijn WIFI signaal verliest (iPhone 13, laptop, verlichting).
Iemand dit ook gehad op andere devices?
 
Laatst bewerkt:
Toevallig auto optimize network aanstaan?

Deze kun je vinden onder settings / Advanced Features, Als wifi AI of Auto-optimize network aanstaan zou ik deze uitschakelen, deze doen meer fout als goed.

Kijk ook even onder je wifi netwerk, advanced of high performance devices aan staat, en disable deze.

Dit zijn vaak de twee boosdoeners.

Ook zou ik Airtime fairness eens disablen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw
Bedankt @rgarretsen voor je snelle reactie.
De 2 opties welke je aangeeft staan uit.

Ik kan alleen "Airtime Fairness" niet vinden. kan je toevallig aangeven waar deze te vinden is?
Ik gebruik de oude weergave.
 
3e optie ook uit? onder je wifi netwerk die je hebt aangemaakt, advanced, high performance devices uit?

Op AP zelf zou ik ook eens proberen bandsteering op OFF te zetten en kijken of dat een verschil maakt.

Dan heb je de meeste setting disabled die meestal issues veroorzaken met niet kunnen verbinden of verbindingen droppen.

Ja sorry, niet alle AP's hebben Airtime fairness, had even moeten opletten :) zag een screenshot hierboven waar het aangevinkt stond,maar niet gezien dat het van een ander persoon was.
 
ok dan zou ik eerst eens kijken of verbindingen stabieler blijven voordat je meer settings gaat veranderen.

Beacon land heb ik niet aangevinkt, geen idee wat het precies doet, maar als je nog steeds problemen hebt straks zou je eens kunnen proberen die ook uit te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: niekniek89
En check ook altijd als je een issue met een device hebt of het niet aan device ligt ipv je netwerk :)

Mijn philips tv vind alles boven wifi channel 48 niet bijvoorbeeld, moet je ook maar weten als je ap op channel 52 staat :) of nest hubs die usa channel 155 niet pakken omdat ze maar tot 149 gaan en hoger niet mee overweg kunnen.

Of devices die niet overweg kunnen met een gecombineerde 2.4 & 5 ghz ssid.

Maar hopelijk met die aanpassingen die ik aangegeven heb dat het al stabieler voor je is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61 en dbw
En check ook altijd als je een issue met een device hebt of het niet aan device ligt ipv je netwerk :)

Mijn philips tv vind alles boven wifi channel 48 niet bijvoorbeeld, moet je ook maar weten als je ap op channel 52 staat :) of nest hubs die usa channel 155 niet pakken omdat ze maar tot 149 gaan en hoger niet mee overweg kunnen.

Of devices die niet overweg kunnen met een gecombineerde 2.4 & 5 ghz ssid.

Maar hopelijk met die aanpassingen die ik aangegeven heb dat het al stabieler voor je is.
Hoe ben je hier achter gekomen? Lijkt me idd erg nuttig om deze info te weten om te troubleshooten
 
Nou omdat me TV me 5 ghz wifi netwerk niet niet kon vinden en ik wist dat de TV 5ghz ondersteunde, een google search op tv en wifi issues gaf al snel een resultaat, en na aanpassen channel was het eufel gefixed.

Weet niet of het nu nog steeds zo is met de nieuwere modellen, maar dit was voor een 2020 model.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..