UDM/Pro Zeer trage file download via UDM

UniFi UDM/Pro Routers

Benny1954

UniFier
1 feb 2023
20
12
3
Terwijl de Internetsnelheid gemeten via de UDM 570 Mbps / 73 Mbps is, is de file download extreem traag. Ik merkte dit de laatste tijd bij downloads van o.a. de Microsoft website en de Bitdefender website.
Om te testen en externe oorzaken uit te sluiten heb ik het volgende gedaan:
1. Speedtest via de UDM vanaf de laptop (wifi) naar Google Speedtest: 226 Mbps / 69 Mbps
2. Testfile van 200MB gemaakt en op mijn extern gehoste webserver geplaatst.
3. Als ik deze download via mijn UDM duurt het extreem lang en is volgens de UDM de download speed ca. 6Mbps (Let op: Megabít per sec.)
4. Als ik mijn laptop in plaats van via de UDM wifi verbind via een hotspot op mijn telefoon is de downloadspeed prima (ca 100 Mbps).

Het uitschakelen van alle zaken onder Settings > Security heeft geen enkele invloed op de downloadsnelheid. Onder Profiles > Wifi Speed Limit staat op het Default netwerk geen begrenzing.

Config: UDM Network versie 8.0.24. WAN port aan Ziggo modem in bridge mode

Ik zie vast iets over het hoofd maar weet het even niet meer...
 
Alle hier genoemde testen zowel via de UDM als via de hotspot zijn via Wifi onder dezelfde omstandigheden. Overigens is het bekabeld het zelfde verhaal. Gisteren een W11 iso van Microsoft bekabeld gedownload met dezelfde lage snelheid.
 
Dat is wel een idee maar vergt hier wat voorbereiding... Ik kijk even wanneer dat lukt.
Ja, we moeten dingen uitsluiten vrees ik; het kan ook aan Ziggo (modem) kant zitten. Wat je in elk geval eerst kunt proberen is zowel Ziggo modem als UDM een reboot geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw
Poeh... opgelost! Alles geprobeerd. Ziggo reset, UDM reboot, Asus router aangesloten op Ziggo modem maar het probleem bleef hetzelfde. Tja dan de utp-kabel tussen het Ziggo modem en de router vervangen en... opgelost. Ik blijf het vreemd vinden dat speedtesten goed bleven gaan en file downloads niet, maar voor nu heel blij dat het is opgelost. Eddie bedankt voor het meedenken en fijne dagen gewenst.
 
Dat laatste was een te snelle conclusie maar nu ben ik er wel uit. Tijdens testen van de verdachte kabel kwam er niets uit. Ik bedacht klater dat ik de kabel nu in een andere poort had geprikt. Het Ziggo modem heeft drie Gb lan-poorten en een 2.5Gb lan-poort. Ik had de nieuwe kabel in de 2.5Gb geprikt. Dat was dus de oplossing. Kabel nog even terug geprikt in een van de andere poorten en het probleem is dus reproduceerbaar. Dat het nu sinds een aantal weken fout gaat heeft mogelijk met een firmware update te maken van of Unifi of Ziggo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
Dat laatste was een te snelle conclusie maar nu ben ik er wel uit. Tijdens testen van de verdachte kabel kwam er niets uit. Ik bedacht klater dat ik de kabel nu in een andere poort had geprikt. Het Ziggo modem heeft drie Gb lan-poorten en een 2.5Gb lan-poort. Ik had de nieuwe kabel in de 2.5Gb geprikt. Dat was dus de oplossing. Kabel nog even terug geprikt in een van de andere poorten en het probleem is dus reproduceerbaar. Dat het nu sinds een aantal weken fout gaat heeft mogelijk met een firmware update te maken van of Unifi of Ziggo.
Ja misschien is die 2,5Gbps poort nog wat buggy. Normaal heb je in bridge mode ook maar 1 werkende LAN poort. Een reboot forceert (dacht ik) ook een firmware update van het modem, dus wellicht af en toe eens doen. In elk geval mooi dat het nu werkt !
 
Heb het juiste abonnement, maar ze willen hem maar niet geven.

En ben er al een tijdje mee bezig, maar nu al een paar maanden opgegeven.
Ik heb geen ervaring met het nieuwe modem maar kreeg het Arris melkpak bij de overgang naar het 1Gbps abbo. Dat was een drama, viel niet mee te werken omdat we hier nogal wat UDP verkeer hebben en dat kan dat Puma ding niet aan. Daarom dacht ik dat het bij topic starter misschien ook zoiets was. Toen hebben ze bij Ziggo een tijd lang die Ubee ook aan particulieren gegeven ter vervanging. Je moest dan wel eerst aantonen dat alles up to date is zoals @dbw al aangaf en ook nog gericht om die Ubee vragen, pas dan kreeg je `m. Ik weet niet hoe dat nu zit.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..