Ziggo klanten mogen eigen modem gebruiken

dbw

Moderator
UniFier
1 sep 2020
4.626
4
3.203
163
02159
www.computerhulphetgooi.nl
Klanten van VodafoneZiggo mogen binnenkort modems van andere merken dan dat van de provider gebruiken. De Geschillencommissie Telecommunicatiediensten heeft geoordeeld dat de provider dat moet toestaan.


Een klant diende vorig jaar een klacht in bij de commissie. Hij wilde een modem en router van een ander merk gebruiken, maar dat zag VodafoneZiggo niet zitten. Volgens het bedrijf was een Ziggo-modem essentieel om van het netwerk gebruik te kunnen maken.

Daar ging de commissie echter niet in mee. Die oordeelt nu dat VodafoneZiggo klanten vrije modemkeuze moet geven. Ook moet het bedrijf binnen 21 dagen op zijn website uitleggen hoe het mogelijk is om als klant gebruik te maken van een modem dat niet van Ziggo afkomstig is.

De commissie zegt het besluit te hebben genomen door naar de regels van BEREC te kijken. Dat is een Europees samenwerkingsverband van telecomtoezichthouders, dat eerder heeft gezegd dat een aansluitpunt eindigt waar een internetverbinding het huis binnenkomt. Klanten zijn daar vanaf dat punt eigenaar van en mogen dus zelf kiezen wat voor modem zij gebruiken.

De nieuwe regels moeten uiterlijk deze maand ingaan. NU.nl heeft VodafoneZiggo om een reactie gevraagd, maar de provider kon niet meteen reageren.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: deheide, D_D en PcRene
Interessante uitspraak. Wat zou een voordeel zijn om het Ziggo modem de deur uit te gooien, aangenomen dat die al in bridge mode staat ?
 
Conversie van coax naar utp blijft nodig OF ziggo moet ook op glas gaan die nu al hier binnen ligt ..
 
Niet mee eens.

Dan kun je je eigen netwerk naar eigen inzichten inrichten. Helaas heeft Ubiquity geen enkele modem in het assortiment zitten, niet voor xDSL en niet voor coax.

AVM heeft ook een cable-modem in het assortiment.
Ik ben redelijk te spreken over de kwaliteiten van AVM (uiteraard niet voor niets Unifi hier), dus ik vind deze ontwikkeling goed te noemen.
 
Niet mee eens.

Dan kun je je eigen netwerk naar eigen inzichten inrichten. Helaas heeft Ubiquity geen enkele modem in het assortiment zitten, niet voor xDSL en niet voor coax.

AVM heeft ook een cable-modem in het assortiment.
Ik ben redelijk te spreken over de kwaliteiten van AVM (uiteraard niet voor niets Unifi hier), dus ik vind deze ontwikkeling goed te noemen.
Als je modem in bridge staat wat zou je dan nog meer kunnen dan wat je nu hebt?
Met de UDMP kan ik genoeg met wat je er mee kan doen. Buiten de tekortkomingen van de UDMP.

En wat gaat Ziggo doen als jij met je eigen modem problemen hebt?
Nu bel je ze op en wordt het gefixed. Dan is het wss zo ,van tis jouw modem zoekhetmaaruit.nl
 
Als je modem in bridge staat wat zou je dan nog meer kunnen dan wat je nu hebt?
Met de UDMP kan ik genoeg met wat je er mee kan doen. Buiten de tekortkomingen van de UDMP.

En wat gaat Ziggo doen als jij met je eigen modem problemen hebt?
Nu bel je ze op en wordt het gefixed. Dan is het wss zo ,van tis jouw modem zoekhetmaaruit.nl
Als je je eigen hardware gebruikt, dan weet je dat de support minder is puur en alleen omdat de provider primair hun eigen spullen kent en kan onderhouden/supporten.
Het is ondoenlijk voor een helpdesk om alle typen modems, gateways en losse routers te kennen.
In dat geval is het i.d.d. "retteketet, red oe d'r met" (zoek het zelf maar uit dus)

Tot nu toe waren de provider over het algemeen erg star als het om het gebruik van andere hardware ging. Kreten als "dan kunnen wij de internetveiligheid niet garanderen" waren niet van de lucht.
In mijn ogen kletspraat, want oude modems werden niet actief vervangen omdat de firmwares etc. niet meer geupdated worden (EOL hardware dus), dus het stukje veiligheid kan dus subiet overboord als je het mij vraagt.

Anderzijds zijn de meer doorgewinterde techneuten die zelf de keuze willen hebben welke hardware ze willen gebruiken en zal het gros van de abonnees/leden de door de provider geleverde hardware klakkeloos (laten) installeren en gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene en m4v3r1ck
@boomer XS4ALL had GEEN aangepaste firmware in haar fritzen zitten.
AVM deed de firmware onderhoud vanuit hun eigen labs, XS4ALL deed hier niets mee.


Als je er één gekocht had, was dat waarschijnlijk een nieuwer model met meer recentere firmware.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..