Ziggo met unifi access points instabiel internet

sp_mike

UniFier
8 jan 2022
129
11
18
Sinds donderdag heb ik ziggo.
Ziggo modem is mijn dhcp. Verder een cloudkey en drie ap's
Ik heb een raar probleem. Bekabeld heb ik een stabiele internet verbinding. Bij wifi heb ik soms geen internet (of het internet werkt niet goed).
Ik heb, bijvoorbeeld met mijn telefoon een wifi verbinding. De wif verbinding geeft ook geen storing aan ("internet misschien niet beschikbaar") maar toch heb ik geen internet.
Ik open bijvoorbeeld de nu.nl app. Deze geeft aan geen internet. Ik zet mijn wifi even uit en weer aan en dan werkt het wel.
In de bijlages de instellingen van mijn ziggo router en mijn unifi netwerk instellingen.

Herkend iemand dit probleem?

Ik heb mijn netwerk wel om moeten zetten van 192.168.2.... naar 192.168.178.... maar volens mij heb ik wel alle apparaten gehad
 

Bijlagen

  • 2023-05-29 13_41_23-SmartWifi modem and 2 more pages - Personal - Microsoft​ Edge.png
    2023-05-29 13_41_23-SmartWifi modem and 2 more pages - Personal - Microsoft​ Edge.png
    81 KB · Weergaven: 41
  • 2023-05-29 13_56_10-UniFi Network - Cloud-Key and 6 more pages - Personal - Microsoft​ Edge.png
    2023-05-29 13_56_10-UniFi Network - Cloud-Key and 6 more pages - Personal - Microsoft​ Edge.png
    82,4 KB · Weergaven: 43
Ik heb niet direct een antwoord maar de Unifi netwerkinstellingen uit je 2e plaatje doen niks in jouw geval. Dat is alleen van toepassing als je een Unifi router hebt. Paar vragen:

- heb je er ook nog een switch tussen ?
- heb je wifi van het Ziggo modem uitgeschakeld ?
 
Denk dat je eens naar je wifi channels moet gaan kijken, als bedraad geen problemen geeft is DHCP gewoon goed.

Staat wifi op de ziggo modem uit? Zitten de AP's op eigen vrije channels? Zitten jij en je buren niet op dezelfde channels te klooien, etc etc
 
Ik heb niet direct een antwoord maar de Unifi netwerkinstellingen uit je 2e plaatje doen niks in jouw geval. Dat is alleen van toepassing als je een Unifi router hebt. Paar vragen:

- heb je er ook nog een switch tussen ?
- heb je wifi van het Ziggo modem uitgeschakeld ?
Hoi Eddie,

Ja, er zit een US-8 switch tussen en zelfs verder in het netwerk meerdere switches.
Ja, wifi van Ziggo heb ik uitgeschakeld
 
Ok, dan inderdaad eens de AP`s optimaliseren om te beginnen. Daar is al het nodige over geschreven hier op het forum.
 
Dat heb ik, volgens mij, goed staan. Juiste kanalen etc maar ik zal het nogmaals checken.
 
DFS kan ik niet selecteren, is dat een bepaalde setting?
Heb je de country/region setting anders staan dan op Nederlands ? DFS kanalen worden soms afgeraden hier; voor mij juist een bewuste keuze, die zijn het meest rustig. Het ging me meer om die andere settings.
 
Dit zijn mijn settings
 

Bijlagen

  • 2023-05-29 14_34_50-UniFi Network - Cloud-Key and 5 more pages - Personal - Microsoft​ Edge.png
    2023-05-29 14_34_50-UniFi Network - Cloud-Key and 5 more pages - Personal - Microsoft​ Edge.png
    36,1 KB · Weergaven: 30
Het is even geleden maar nog even een update. Het bleek dat ik een oud UPC(!) aansluitpunt had in de meterkast. Dat was de oorzaak van mijn problemen.
Alles werkt nu naar behoren.
Ik heb een 1000mb down verbinding. Ik haal (kabel en wifi) iets meer dan 200 met speedtest. Op zich heb ik daar ruim voldoende aan maar wat zou de oorzaak kunnen zijn van dat "verlies"?
 
Als je dat bedraad ook hebt is er iets anders aan de hand. Dan moet je eerst kijken dat je bekabeld ook de werkelijke snelheid haalt alvorens verder te gaan met de WiFi.
 
Als je dat bedraad ook hebt is er iets anders aan de hand. Dan moet je eerst kijken dat je bekabeld ook de werkelijke snelheid haalt alvorens verder te gaan met de WiFi.
Zal eens een kabel rechtstreeks op de router zetten, zonder switch. Kijken of dat beter gaat.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..