2G stopt met werken, geen probleem met 5G

  • Beste gast, registreer een account en krijg zo volledig toegang tot het UniFi forum!
  • Adverteren op het Nederlands UniFi Forum? Vraag naar de mogelijkheden via ons contact formulier.

Tazmanian

Lid
Unifier
5 feb 2020
13
2
3
Heren,

ik hoop dat iemand mij kan helpen met volgend vervelend probleem.

Mijn situatie:
1x USG
1x 24p switch
1x 8p POE switch aangesloten op de 24p switch
1x AP AC Pro aangesloten op de 8p switch

Nieuw materiaal sinds eind december 2019.

Is gewoon standaard thuis netwerk. Alle toestellen die kunnen LAN aangesloten.
WIFI bestaat uit 1 netwerk met 2g en 5g gecombineerd.

Alles werkt maar na X tijd kan geen enkel toestel dat enkel 2g gebruikt nog verbinding maken met de AP, met 5g is geen enkel probleem dat blijft werken.
Het lijkt erop dat dus enkel de 2G "crashed". Na een reboot of provisioning van de AP werkt het weer voor enkele dagen of weken. Maar het probleem geraakt dus niet definitief opgelost wat zeer vervelend is.

Ik heb al met UBNT support alle instellingen overlopen maar het probleem geraakt niet opgelost.

Iemand die mee kan helpen de logs te onderzoeken om te zien waar het probleem juist ligt?
Het 2g SSID wordt nog steeds uitgezonden maar verbinding maken lukt dus niet. Volgens een WIFI analyzer valt het signaal af en toe wel weg. (wat overigens niet gebeurd wanneer de clients wél verbinding kunnen maken)

Gezien alles wat ik al geprobeerd heb begin ik eerder te denken aan een hardware failure ipv software bug.
 

Bijlagen

Springer

Actief Lid
Unifier
21 mrt 2018
197
46
28
Als je geen 2G "verbinding" meer heb, zie je dan nog wel de " wifi waaier icon" op je device of staat daar een kruis of uitroepteken? Wat als je van de 2G device wifi uitzet en dan weer aanzet, krijgt ie dan wel weer een verbinding / ip adres of blijft het een kruis of uitroepteken of doet niks?
 

Tazmanian

Lid
Unifier
5 feb 2020
13
2
3
De toestellen die enkel via 2G werken hebben dan geen wifi verbinding meer en ze kunnen geen verbinding maken totdat de AP wordt gereboot of er een provisioning is.
Zodra dit gebeurd maken alle toestellen terug verbinding met de AP zonder enige actie op de toestellen.

Voor alle duidelijkheid ELK 2G toestel wordt van de AP gegooid en geraakt dus niet meer verbonden tot die reboot of provisioning.
 

Springer

Actief Lid
Unifier
21 mrt 2018
197
46
28
Snap ik , maar heb je dan wel een wifi waaier , krijg je wel een ip adres als je wifi op dat device uit en aan zet?
 

Springer

Actief Lid
Unifier
21 mrt 2018
197
46
28
Ok ,welke versie staat erop? Als je op de AP doormiddel van SSH inlogt en achter de prompt > oopsdump intikt en dan enter geeft ie dan wat aan op het scherm of alleen dat ie geen oopsdump bestaat?
Zoja als er een oopsdump bestaat heeft ubnt helpdesk dat dan met je besproken of hebben ze het daar niet over gehad?

Als je 2G storing heb is dan de kleur van de AP qua licht veranderd? Al een keer een complete reset van de AP gedaan met paperclip?
 

Tazmanian

Lid
Unifier
5 feb 2020
13
2
3
- Versies
Controller: 5.12.35-12979-1
Cloud Key firmware: 1.1.6
AP: 4.0.80.10875

- oopsdump: No Such File or directory

- Helpdesk nog nooit enige logs gevraagd terwijl ik dat zelf al paar keer heb voorgesteld ...

- Op de AP is de led uitgeschakeld, dus daar kan ik niets aan zien.

- Volledige reset van de AP nog niet gedaan.

- Op aanraden van de Helpdesk heb ik nu een extra Wireless netwerk gemaakt, hier staat enkel 2G actief. Zodra het probleem zich terug voordoet moet ik dan checken of ik via het andere SSID wel nog op de wifi geraak.
 

Tazmanian

Lid
Unifier
5 feb 2020
13
2
3
Gisteren helaas opnieuw geen mogelijkheden om via 2.4 wifi te verbinden.
Heb ook geprobeerd om te verbinden met het aparte 2.4 only netwerk dat ik moest aanmaken van de support. Maar ook hier lukte het niet.

En ik kan ook zien dat het 2.4 netwerk niet altijd wordt uitgezonden. Na een reboot werkt alles weer terug.

Aangezien ik zo goed als de enige ben met dit probleem vermoed ik dat het dan toch niet anders kan zijn dan een hardwarematig probleem?
 
  • Like
Waarderingen: PcRene

Tazmanian

Lid
Unifier
5 feb 2020
13
2
3
Om een hardware probleem uit te sluiten ga ik hetvolgende doen.

Ik heb dezelfde setup op 2 locaties.
Ik ga de AP omwisselen.

Wat is de beste manier om dit te doen?
Gewoon AP op nieuwe plaats zetten en vervolgens resetten? Wordt deze dan automatisch geadopteerd?
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
822
304
63
Volgens mij heb je nog geen volledige reset van de betreffende AP gedaan toch?
Dat zou ik als eerste doen, voordat ik de AP zou verwisselen. Test eerst of een volledige reset helpt.
 

Tazmanian

Lid
Unifier
5 feb 2020
13
2
3
Nee nog niet gedaan. Maar aangezien ik toch op beide locatie's elke dag zit ga ik de AP's wisselen én volledige reset van de AP's doen.
Als het dan is opgelost is het oké. AP's mogen verwisselt worden, dus dat is geen issue ;-)

Als het probleem dan op de andere locatie optreed heb ik geen andere verklaring dan dat het een hardware issue is.
 

Marnix61

Lid
Unifier
20 jan 2020
72
19
8
58
Twenterand
Weet niet of het identiek is maar ik heb 2 ap's waar er 1 van achter 2 switchen 8-60 zit, en slecht verbinden wil met 2,4g. Ik zit er gelijk onder (1.5 m1) met mijn laptop en mobiel en hij connect met de ap die 5 m1 van me af zit met 2 deuren ertussen.
 

The_ike_master

Actief Lid
Unifier
28 jan 2020
192
57
28
Houten
Weet niet of het identiek is maar ik heb 2 ap's waar er 1 van achter 2 switchen 8-60 zit, en slecht verbinden wil met 2,4g. Ik zit er gelijk onder (1.5 m1) met mijn laptop en mobiel en hij connect met de ap die 5 m1 van me af zit met 2 deuren ertussen.
Ik denk dat je even goed moeten kijken of je niet een minder druk kanaal kan vinden voor het slecht verbindende ap
 

Tazmanian

Lid
Unifier
5 feb 2020
13
2
3
Heb je al eens bekeken hoe druk de 2,4ghz band is? Wellicht is het door jou gebruikte kanaal veel te druk
Nee dat is niet het probleem. Reeds meermaals van kanaal veranderd en RF scan gedaan. Staat op minst drukke kanaal.

P.S.: Kan iemand de 3 bovenstaande berichten van mij verwijderen? Foutje, mijn excuses.
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
822
304
63
Offtopic: Ik heb ze voor je verwijderd. Maar kon je dat niet zelf? Was de button "Verwijder" niet zichtbaar voor je onder bericht? Ik dacht dat een gebruiker binnen een bepaalde tijd zijn berichten zelf weer kon verwijderen.