Adviezen gezocht...

• Beste gast, registreer een account en krijg zo volledig toegang tot het UniFi forum! Help mee, stel vragen en leer wat je allemaal kunt doen met UniFi apparatuur.

PcRene

Lid
Unifier
2 okt 2018
66
3
8
Wegens zeer vervelende privé omstandigheden zijn mijn projecten tot nader bericht 'on hold'.
Sterkte .. klinkt als erg plotseling en onverwacht.

Rene

USG 4P pro, switch 16 150W, 2x switch 8, 3x AP AC Pro

PE1PQX

Lid
Unifier
27 okt 2018
64
15
8
44
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
Bedankt allen... Het gaat niet om mijn eigen mentale en/of fysieke gezondheid, maar van de gene waar ik mantelzorg verleen; mijn schoonzusje die ook nog een verstandelijke beperking heeft. En zoiets als dit gebeurt altijd plots en onverwacht helaas.
Het gaat een lange, loei-zware weg worden

PE1PQX

Lid
Unifier
27 okt 2018
64
15
8
44
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
Ik ben nooit zo'n 'kerst-believer' geweest, maar gisteren de diagnose gekregen bij mijn schoonzus en zo ga je vanzelf iets anders denken

Kort samen gevat: "We dodged a bullet!", de diagnose is nu dat het zeer zeker geen kanker is maar een ander neurologisch iets (iets met het hersenvlies en botweefsel).
Dat gaat onderzocht worden door een neurochirurg, dus zijn nog niet van de ziekenhuisbezoeken af... Maar dat is voor na de jaarwisseling.

We kunnen weer verder kijken naar andere dingen (huisje kopen) en zo voorts...

#opgelucht

PcRene

Lid
Unifier
2 okt 2018
66
3
8
Proficiat.. dat is nog eens een goede Kerst..
Sterkte en beterschap ..

Rene

PE1PQX

Lid
Unifier
27 okt 2018
64
15
8
44
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
Maar goed, nu terug naar de bron van deze tread:
I.v.m. een financiële meevaller heb ik de volgende zaken besteld welke na de kerstdagen geleverd gaan worden:
- 1 Unifi Switch 24 (ZONDER PoE!)
- 1 Unifi Cloud Key (omdat ik gelezen heb dat je het configureren hiermee wat eenvoudiger gaat worden, en geen extra software maar simpel een browser nodig bent)
- 1 Unifi UAP-AC-LR WiFi AC1300 (goed genoeg voor mij, mogelijk in het nieuwe huisje nog 1 of 2 exemplaren er bij komen i.v.m. dekking boven en in de tuin)

Het kan zijn dat ik in mijn hobby-kamer nog een extra 8 poort switch neer ga leggen voor 'reparatie'-doeleinden (gescheiden LAN/VLAN etc.) maar dat is voor tegen de tijd dat ik die ga inrichten, eerst de woonwensen en later de hobby pas.

PE1PQX

Lid
Unifier
27 okt 2018
64
15
8
44
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
Voor mij heeft dat (nog) geen meerwaarde voor mij, de laptop wordt voornamelijk voor eenvoudig surf werk gebruikt net als de smartfoons. Dan vind ik de PRO of HD op dit moment overkill.
Het 'zwaardere' werk gaat vrijwel altijd op een bekabelde machine (CAT6 UTP, 1GBit/sec).

PE1PQX

Lid
Unifier
27 okt 2018
64
15
8
44
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
U bent niet gemachtigd om de link te bekijken Log in of registreer nu.

Nee, deze heb ik gekozen... Om toch niet helemaal onder aan de mogelijkheden te zitten.
Er komen ook wel eens vrienden over de vloer en dat wil je toch ruimte genoeg hebben om een comfortabele WiFi access te hebben.
Niet 'top of the line' maar ook niet 'bottom of the line'. Beetje een "middenmoot"-er.

PE1PQX

Lid
Unifier
27 okt 2018
64
15
8
44
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
Zou best kunnen, maar ik wil toch een klein beetje aan de toekomst denken.
Daarnaast is de UTP aansluiting maximaal 1Gbit/sec, dan heb je in mijn ogen niet veel aan een WiFI snelheid dat (ruim) hoger ligt. Ik bedoel 1300Mbit/sec past niet door 1000 Mbit/sec, tenzij ik het verkeerd zie...

PcRene

Lid
Unifier
2 okt 2018
66
3
8
Een POE switch heeft ook zijn voordelen, je kunt alle switch-8 en AP voeden vanuit 1 punt, scheelt een groot aantal van die losse adapter dingetjes... ik voed alles vanuit de sw-8/60 en na reparatie vanuit de sw-16/150

Rene

PE1PQX

Lid
Unifier
27 okt 2018
64
15
8
44
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
Op dit moment heb ik maar één PoE apparaat in bestelling, en dan vind ik de extra kosten van een PoE switch het niet waard om uit te geven.
Wat er in de toekomst nog bij komt is van latere zorg. Dan zal er eventueel wel een PoE switch komen, maar nu nog even niet

RobertKoopman

Moderator
Unifier
7 feb 2018
261
2
28
Je heb twee poe gebruikers in bestelling.
Cloud Key en AP :)

rodio

Actief Lid
Donateur
Unifier
12 feb 2018
178
6
28
Ik bedoel 1300Mbit/sec past niet door 1000 Mbit/sec, tenzij ik het verkeerd zie...
De 1.3GB/s draadloos past gewoon door de 1GB/s draad, iets met overhead van draadloos.

En om kosten te besparen heb ik een us24 en een us-8-60. Het is toch wel heeel handig hoor dat poe => 1 draad en geen stopcontact.

Bijkomend voordeel van 2 switches is dat je topologie er leuker uitzien 😎

mchp92

Actief Lid
Unifier
1 feb 2018
334
10
28
Bourgondisch Brabant
Om die reden heb ik ook al mn linksys switches eruit gekegeld en vervangen door unifi switches
Dat ik daarmee meerdere vlans kon maken is leuke bijvangst gebleken

PE1PQX

Lid
Unifier
27 okt 2018
64
15
8
44
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
Iedereen zijn eigen voorkeuren natuurlijk... Net als met meterkasten, heb ik het graag allemaal centraal. De Netgear GS724Tv4 die nu gebruikt wordt gaat mogelijk in de verkoop. Die is dan overbodig geworden.

Heb wel gelezen/gezien dat als je alles instelt in de configuratie software/cloudkey alle apparaten deze config overnemen bij Unifi, en dat is wel heel erg prettig. Zo hoef je niet alle apparaten afzonderlijk bij langs om de instellingen over te nemen. Één keer klikken op 'ok' (of zoiets) en klaar...