UniFi netwerk

Chulin

UniFier
27 aug 2019
222
58
28
Goedemorgen allen:
Tijden zijn veranderd, tegenwoordig alles is gekoppeld aan het internet dus het was tijd om mijn netwerk situatie in het huis te vernieuwen (lees verbeteren).
Ik ben geen expert dus de laatste paar weken veel gelezen over acces points, routers, mesh, enz..... algemeen indruk is dat meeste mensen zeer tevreden zijn met UniFi. Mijn bedoeling is om een nieuwe netwerk opbouwen met UniFi apparatuur, jammer genoeg is netwerk kennis vereist (die ik niet heb).
Ik ben hier terechtgekomen en volgens mij op dit forum meer dan genoeg kennis ?, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Sinds afgelopen donderdag ben ik de trotse bezitter van de AP AC Pro, nog steeds geen software controller geïnstalleerd maar via de iOS app. In principe zeer tevreden maar volgens mij is ruimte voor verbeteringen.
AP is geïnstalleerd op de deur (buitenkant) van de meterkast. Ik heb meerdere snelheidstesten gedaan en een paar dingen zijn mij opgevallen:
Snelheden zijn niet constant, zeer zeker veel beter dan voorheen en voldoende maar soms tot 60 Mbps verschil.
In mijn tuin ( 15m verder ) haal ik tussen de 140 en 200 Mbps terwijl in mijn slaapkamer Op de bovenste verdieping gemiddeld rond de 100Mbps zit, een beetje raar omdat deze dichter bij is.
De bedoeling is om meerdere UniFi apparatuur aan te schaffen maar stap voor stap, anders wordt het te ingewikkeld, ben ik bang.

Tips en/of adviezen zijn zeer welkom.

Alvast bedankt

Ps: ik heb ziggo complete, 250/25.
 
  • Leuk
Waarderingen: Serge
- Snelheidsverschillen kunnen door allerlei oorzaken ontstaan. Afstand is niet het enige. Paar muren richting tuin kunnen zomaar minder hinder opleveren dan gewapend betonnen vloer richting slaapkamer
- Probeer je AP bedraad zo centraal mogelijk op te hangen, of kijk of je netwerkkabels naar andere plekken in huis kunt leggen voor evt aanvullende APs
- AC Lite is voor huisgebruik vaak al goed genoeg. Ik heb 1 pro en 2 lite. 3 lites was ook goed geweest

Als je hier hulp zoekt (die je ongetwijfeld zult vinden) ga je er het meest aan hebben als je aangeeft wat je wilt bereiken. Zaken als gescheiden gastennetwerk, aparte vlan voor “internet of things” devices, wat mag elkaar binnen je lan wel/niet kunnen “zien”, etc etc
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan3006
Mijn doel is voorlopig een stabiel netwerk, ik weet dat de mogelijkheden zijn eindeloos maar mijn kennis is beperk dus langzaam maar zeer, maar zeker langzaam.
Ik kan 3 APs bekabeld aansluiten, 1 naast de meterkast, 1 in de woonkamer en de laatste in de game room, jammer genoeg niet op mijn eerste verdieping, wellicht kan ik mijn pro iets verder op plafond ophangen.

Ps: is een goed idee om de software controller installeren? Waarschijnlijk zijn meerdere instellingen waardoor de Pro beter draait.
 
Laatst bewerkt:
De controller software bied meer instel mogelijkheden dan een app in de smartfoon, en het 'plaatje' is ook een stuk overzichtelijker.

Alternatief is een cloud-key (Gen 1, Gen2 of Gen2+) installeren. Als je geen IP-camera's gaat installeren is de Gen1 of Gen2 een prima optie.
Dan kun je daarmee je netwerk configureren zonder dat er een PC met controller-software nodig is.
Verder is het kiezen van een locatie voor de AP's nogal een dingetje. Hierbij moet je i.d.d. rekening houden met de vloeren, muren etc. , gewapend beton blokkeert WiFi signalen vrij eenvoudig.
Verder is het kiezen van de gebruikte kanalen ook best van belang, zitten alle AP's op het zelfde kanaal, hebben ze last van elkaar en zul je juist een slechtere WiFi dekking kunnen verwachten.
 
Helemaal gelijk p1pqx, maar ik zou ervoor pleiten om eerst gewoon spullenboel op juiste plaats (en orientatie) aan te sluiten en pas daarna gaan tunen met kanaalkeuze en signaalsterkte
 
Hier mijn instellingen :
Zenders: 2 G, 20 MHz midden, 5G, 80 MHz hoog
WiFi in mijn ziggo router (is uitgeschakeld)

312BC739-3EED-4538-9E20-446F14604089.png


Ps: i wonder........
Is het mogelijk om een AC Lite te installeren in de bovenste verdieping zonder netwerkkabel als Wireless Uplink?
 
Laatst bewerkt:
Kan wireless, maar is niet ideaal.
Ik heb 3APs, waarvan 2 AC LRs die wireless verbonden zijn (kan op de wireless spot geen kabel krijgen (zonder ruzie bedoel ik :oops: )).
Ze zijn alleen gekoppeld via 5G, en werkt best aardig.
Vermogen van allebei op medium (max geeft teveel ellende met de rest van het huis). de onderlinge connectie is meestal tussen de 81/150Mbps.
Plaatje ziet er dan zo uit
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2019-09-01 om 21.25.41.png
    Schermafbeelding 2019-09-01 om 21.25.41.png
    195,5 KB · Weergaven: 134
Mijn ervaring is neem een lange netwerkkabel en test de locatie, soms is 25 cm verder een stuk beter bereik.
In houten/gips wanden en vloeren zit vaak isolatie met dampremmende laag die signaal behoorlijk blocked. Ook hr+++ glas dempt behoorlijk.
Cloudkey gen1 zou ik aanraden maar wel telkens voor en na aa passing een backup maken. Ding werkt goed maar is gevoelig voor stroomstoringen.
 
@rodio Snelheid kan een stuk hoger hoor. Dit is een draadloze link tussen twee gebouwen op 15 meter afstand met diverse muren er tussen:

screen.png
 
Bedankt heren....
In principe haal ik op mijn slaapkamer gemiddeld meer dan 100 Mbps, ruim voldoende om te streamen.
Heb een nieuwe plekje ontdekt voor de AP, precies tussen de twee verdiepingen, In het weekend ga ik testen, misschien kan ik wat winst halen, zo niet, waarschijnlijk een andere AP installeren als draadloze link,
@ Hofstede
Als ik mag vragen, welk AP Voor de draadloze link gebruikt u?

Cloudkey lijkt mij interessant, is het ingewikkeld ?
 
@Hofstede
Weet ik, kan bij mij ook een stuk hoger, maar dan moet zendsterkte op max en dan willen alle apparaten met één van de twee LRs contact maken en ze switchen voortdurend. Terwijl ik tussen mezelf en de LR een PRO heb hangen, die wordt dan keurig overgeslagen met de connectie.
Enne puntje van (ont)zorg: ons jochie zit op die draadloze LR dus snelheid is hoog zat. Gaat ie maar iets buiten doen of zo ??
 
  • Haha
Waarderingen: Serge
Ik kon het niet laten......
(Met dank aan Edwin 2019 ) ik heb een lange netwerkkabel gepakt een een paar testjes gedaan.
AP op de bovenste verdieping volle bak, helaas niet mogelijk om kabel te trekken maar de AP verplaatsen omhoog, iets van 50 cm geeft veel betere resultaten, gemiddeld rond de 200 Mbps. In mijn tuin wordt het iets minder (rond de 160) maar het is geen probleem omdat toch van plan bent om een lite te plaatsen in de speelkamer.

Mee happy...

Nu volgende stap...
Een switch icm een Security gateway of en edge router?
 
  • Leuk
Waarderingen: Serge en PcRene
Vandaag de switch 8 60 W POE binnen gekomen.
Aangesloten op LAN 1 van mijn UBEE ziggo modem, daarna mijn apparatuur op de switch aangesloten inc. APAC Pro in een van de poe poorten. Na een paar minuten had ik internet, ook de Pro werkt goed. Ik kon beide apparaten zien via de iOS UniFi app maar de switch niet adopten of beheren.
Ik dacht ok, ik installeer de controller software op mijn pc. Switch gevonden en gelijk ge-update, so far so good.
Helaas geen A-C pro te bekennen en na 10 minuten switch disconected........
Alles resetten maar geen pro en switch nog steeds disconected.
Pc uit gedaan en via de app opnieuw de AP installeren (barcode). Alles doet het nu, via de app kan ik de pro beheren maar niet de switch.
Iemand een idee wat ik verkeerd gedaan heb?

Ps: snelheid is goed in orde, net een test gedaan op mijn tuin
DBCFDD9C-997B-4D3C-80BF-87EBA54C42BA.png
 
Als je de apparatuur adopteert in de app kun je ze niet meer aan de controller software op de PC koppelen. Een device kan maar aan één controller gekoppeld zijn.

Normaalgesproken koppel je de apparatuur aan de controller software op je PC en log je in de app in op die PC controller.

Eigenlijk is het wel de bedoeling dat de controller software 24/7 draait. Daarom werkt dit alles stukken beter met een CloudKey.
 
Wat ouder huis hier, en ook maar eens aan het optimalizeren gaan met betrekking tot de locatie van access point. had eerst 2x AC-LR (1 was waarschijnlijk voldoende geweest voor het huis, maar wou buiten ook nog wat extra's). Nu 1 AP-HD op 1e verdieping daar haal ik volle bak van de internet verbinding. Verdieping lager zo rond de 350 max. Misschien binnenkort nog een Nano-HD in de schuur voor bereik in de tuin. De HD is misschien beetje overkill maar het werkt goed :)

Annotation 2019-09-07 190736.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je de apparatuur adopteert in de app kun je ze niet meer aan de controller software op de PC koppelen. Een device kan maar aan één controller gekoppeld zijn.

Normaalgesproken koppel je de apparatuur aan de controller software op je PC en log je in de app in op die PC controller.

Eigenlijk is het wel de bedoeling dat de controller software 24/7 draait. Daarom werkt dit alles stukken beter met een CloudKey.

I see.....
zo eigenlijk moet ik of de cloudkey aanschaffen of alles resetten en via de pc doen en daarna kan ev de app gebruiken.. toch?
Bedankt voor uw input ✌️

@rgarretsen
Jammer genoeg kan ik geen kabel trekken naar mijn bovenste verdieping maar haal ik makkelijk 200Mbps (250 abbo). Ik heb nog eentje nodig voor mijn speelkamer, ik dacht aan een lite maar misschien kop ik een nano HD en zet ik deze op de plaatst van de pro. Denkt u dat het moeite waard is om te proberen?
 
Ik ben aan het klussen in het huis dus weinig tijd maar tussendoor ben ik met de software controller bezig geweest.
Beide apparaten gereset, en software op mijn laptop geïnstalleerd. Hetzelfde verhaal als gisteren, switch wordt gezien maar AP niet. Switch proberen te adopteren maar melding adoptie mislukt. Meerdere keer geprobeerd maar geen succes.
Via de app opnieuw gedaan en alles werkt als een zonnetje.
Waarschijnlijk lijkt het aan mij maar ik geef op. Alles draait goed, nu nog een lite voor de spelkamer en ben ik klaar. Geen USG of controller software. Ik zou graag en guest account willen maken maar volgens mij alleen met de app is niet mogelijk dus jammer.
 
  • Leuk
Waarderingen: fabianchang
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een 3e AP gekocht om die in een bestaand netwerk te hangen. Per ongeluk de controller software van mijn PC gegooid en nu krijg ik de AP's niet meer in mijn controller te zien. Via de AP op mijn iPhone heb ik ze kunnen configureren maar krijg ze niet meer in mijn controller.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..