Google Nest Mini

PE1PQX

Brons
UniFier
27 okt 2018
1.380
774
163
49
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
Ik krijg in de controller de volgende waarschuwing "Threat Management Alert 1: A Network Trojan was Detected. Signature ET MALWARE Suspicious User-Agent (1 space). From: w.x.y.z:43540, to: 172.217.20.67:80, protocol: TCP " Die 172.217.20.67 is een wisselend IP
Dit komt van de Google Nest Mini die ik bij een Nest thermostaat heb gekregen.
Ik maak me op zich niet geen reuze zorgen omdat ik een gescheiden IoT heb kunnen creëren volgens dit filmpje van 'The Hook Up'
Heb gekeken of IoT geen toegang heeft tot LAN (even een netbookje op IoT aangesloten en met pingen geen reactie naar LAN, wel naar Internet. Ik weet het, pingen is geen absolute garantie)

Volgens de controller (Threat management) is dit een mal-ware poging, en in DIE zin maak ik me wel wat zorgen. Het IP adres waar naartoe gecommuniceerd wordt is van Google (niet echt verbazingwekkend ;) die willen echt alles van je weten)

Wat zeggen jullie: Google Nest Mini er uit duvelen, extra maatregelen nemen (in de firewall ofzo) of 'gewoon laten gaan, niks loos'?
Indien het laatste ('niks loos') hoe zet ik die meldingen dan uit...?

Ik heb verder nog niet bedacht of ik de Nest Mini blijf gebruiken, is op zich een geinig hebbedingetje met een aardig geluid er in voor streaming audio diensten en ik kan met spraak mijn thermostaat bedienen, maar de thermostaat kan ik ook met mijn smartfoon bedienen. De foon van mijn vrouw moet ik nog hierop aanmelden.

Alvast bedankt voor jullie expertise!!

Grt, André
 
ad.1: Dit is een bekende "False Positive". Geen actie nodig.

ad2: In mijn huisnetwerk heb ik GH en Homey. Ik gebruik GH voor: aansturen temp, Hue lampen, video&audio streamen inc. met Chromecast devices enz. De voice integratie mogelijkheden / ervaringen zijn superieur tov Homey en ik heb voor deze basis zaken zeker niet meer mijn iPhone nodig.
 
In de Traffic log, rechter muisknop, kun je als je dat wenst aangeven per melding wat je er mee wilt doen. (Block, enz)

Ik laat het over het algemeen (na google-onderzoek) gewoon staan. Reden: potenteel teveel special firewall rules.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..