usg pro op zolder plaatsen

insomniac

UniFier
22 nov 2018
41
20
18
Op het gebied van netwerken moet ik nog veel bijleren, maar met de tutorials op dit forum en het internet heb ik toch al veel voor elkaar gekregen.
Ik heb verschillende vlans kunnen maken, diverse gasten netwerken met hun eigen ristrictie's wel of geen toegang tot chromecast b.v. en divere ip range's, etc.

Nu heb ik toch nog een vraagje.

Graag zou ik alles willen verplaatsen uit de meterkast naar een meer toegankelijkere en ruimere locatie, de zolder.
Ik heb daar al een utp kabel lopen, maar deze gaat via 2 unifi switches. Met daarop natuurlijk de nodige device's.
Als ik nu aan het eind van dit lan netwerk de USG plaats, is alles voor de usg dan onbeveiligd? Of kan dit met een vlan en tagging opgelost worden?
De USG zit op het bekende 192.168.1.1 en het kabelmodem op 192.168.11.1

Netwerkje ziet er nu zo uit:
kabelmodem -> usg pro -> 8p 150w -> 2 X 8p 60w met op iedere switch een AC pro
op de 8p 150w zit ook een CK gen2+, en een nas ( deze kunnen ook naar zolder)
 
Je moet een UTP kabel hebben van de modem naar de WAN poort van de USG. Die kun je niet via switches laten lopen.
 
jammer, had zoiets eigenlijk al verwacht. Dan laat ik de USG wil in de meterkast en gaat de rest naar zolder.
 
Volgens mij moet dit wel kunnen. Heb het zelf nooit geprobeerd, maar wel iets vergelijkbaars gedaan om IPtv en internet signaal samen te voegen en weer te splitsen.

Hofstede geeft aan dat je een aparte kabel moet hebben van de modem naar de WAN poort van de USG. Dat is correct.
Maar die kun je via de Unifi switches laten lopen. Mijn aanname hierbij is dat je in ieder geval een switch hebt bij het modem en een switch op zolder.

Maak een apart VLAN voor de WAN verbinding. Zet die untagged op een switch poort van de switch bij het modem.
Steek daar de LAN kabel in die van het modem afkomt.

Zet datzelfde VLAN vervolgens untagged op een switch poort op zolder. Steek daar een kabel in die naar de WAN poort van de USG gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Serge en Hempie
Bedankt voor de reactie's
Als ik dan toch extra kabel moet trekken en fiber gewoon cool is ;) ga ik de boel nog wat op de schop gooien.

Ik ga het nu als volgt doen:
utp cat7 kabel verwijderen, en vervangen voor 3 stuks om3 fiber kabel
1 fiber voor modem naar wan usg pro. De fiber voor het modem komt eerst op een FiberPOE adapter, daarna naar zolder.

2 fibers voor intern lan terug naar de switch (8p 150w) in de meterkast.
Op zolder komt dan een keystone outlet met 3 optic keystones, die naar de 2 poorten van de 48p switch in het rack gaan, en 1 dan naar de usg pro.

Denk dat het zo wel gaat lukken, en redelijk toekomst vast.
 
Ik wil ook iets verglijkbaars doen, kan je vanuit je modem met utp naar je USG met een UF-RJ45-1G?
 
ik snap je vraag niet helemaal, denk ik, of er is verwarring rond het type modem wat er bij mij hangt.
Mijn modem is een kabelmodem eurodocsis 3.0, die heeft alleen utp. en die wordt via de fiberpoe omgezet naar fiber.
 
Mijn modem heeft ook alleen UTP (Caiway glas), ik wil m'n USG op zolder hebben. Nou kan je voor €25,- een UTP-SFP module kopen. Leek mij grappig om dat te gebruiken. Of vanuit de USG met glas naar de Switch, ik hoef geen FiberPoE, ik zet m'n UGG achter een UPS.
 
Iemand al eens een converter geprobeert modem-->USG

Bekijk bijlage 746Specificatie:
• Connector: SC Duplex-connector voor 1000Base-SX
RJ45-connector voor 10/100 / 1000Base-T
• Voor Multi-Mode-Fiber, 850 nm golflengte
• Afstand tot 550 m met 50/125 um glasvezel
• Overdrachtssnelheid tot 1 Gb / s
• 5 LED's voor statuscontrole
• DIP-switch voor de configuratie van de LFP (Link Fault Pass Through),
Half- of Full-Duplex, 10/100/1000 Mb / s-modus
• Voeding met 3,3 V opgenomen
• Robuuste metalen behuizing
• Energieverbruik: 2,3 W
• Afmetingen (LxBxH): ca. 74 x 51 x 20 mm

Voeding specificatie:
• Netstroomadapter
• Input: AC 100 ~ 240 V / 50 ~ 60 Hz / 0,5 A
• Output: 3,3 V / 2,0 A
• Ground buiten, plus in
• Dimensies:
binnenkant: ø mm ca.0.75
buiten: ø ca. 2,4 mm
Lengte: ca. 8.2 mm

Systeem vereisten:
• Apparaat met een vrije RJ45-poort
 

Bijlagen

  • media-converter-multimode-sc-snelheid-1000-mbit[1].jpg
    media-converter-multimode-sc-snelheid-1000-mbit[1].jpg
    20 KB · Weergaven: 122
Je kan dit dus gebruiken om vanaf je modem UTP naar USG SFP voor je internet signaal?
 
Jazeker.
Ik heb een TP-link MC220L mediaconverter getest.
Juiste sfp module erin en glasvezel verbinding zet je zo om in utp.
Je hoeft niets in te stellen.
Was eigenlijk geen lol aan. De eerste keer testen toch van zou het wel werken?
Maar meteen een gigabit verbinding :)
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene en Hempie
Glasvezeltje naar zolder trekken is misschien wel te doen?
Kabel is heel dun die ik gebruik maar de connector is redelijk groot.
Past wel door een pvc buis.
Ik kon er ook nog twee utp kabels bij in krijgen.
Trek je dan even aan de glasvezelkabel voelt het of deze alleen in de buis zit.
Mijn sfp modules kunnen een kabel van 20 kilometer (!!!!) aan.
 
Tussen mijn twee switches inderdaad UniFi sfp modules.
In een LAG, geinig omdat het kan.
Inkomende sfp in mijn router is de originele Draytek module welke eigenlijk in mijn T-Mobile router hoort.
Deze router heb ik 10 minuten gebruikt tijdens de oplevering van de lijn.
Monteur de deur uit en in de UniFi router en sindsdien niet mee naar omgekeken.
Dat is een SC kabel.
Tussen mijn switches heb ik van die dubbele kabeltjes.
Zo heb ik wat verschillende in huis omdat ik er niets van wist maar wel kon leren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hempie en PcRene
Volgens mij moet dit wel kunnen. Heb het zelf nooit geprobeerd, maar wel iets vergelijkbaars gedaan om IPtv en internet signaal samen te voegen en weer te splitsen.

Hofstede geeft aan dat je een aparte kabel moet hebben van de modem naar de WAN poort van de USG. Dat is correct.
Maar die kun je via de Unifi switches laten lopen. Mijn aanname hierbij is dat je in ieder geval een switch hebt bij het modem en een switch op zolder.

Maak een apart VLAN voor de WAN verbinding. Zet die untagged op een switch poort van de switch bij het modem.
Steek daar de LAN kabel in die van het modem afkomt.

Zet datzelfde VLAN vervolgens untagged op een switch poort op zolder. Steek daar een kabel in die naar de WAN poort van de USG gaat.
We zijn nu een tijdje verder, en alles werkt gewoon. Nu met de FiberPOE als uplink.
Je bent natuurlijk nooit uitgehobby-ed, dus wil ik nu een USG-16XG in het netwerk gaan hangen ter vervanging van de FiberPOE en een 8p150w.
Als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen:
maak een vlan only aan, 101 b.v. voor de wan uplink
zet op de 16-xg een fiberpoort het profiel op vlan 101
zet op de 16-xg een rj45 het profiel op vlan 101
sluit de modem aan op de rj45 poort en de fiberpoort op de wan van de usg pro
en dan werkt het? moeten er nog firewall regels gemaakt worden?

edit: alles aangesloten, en het werkt. Weet alleen nog niet of er nog firewall rules gemaakt moeten worden.
Als de UDM-pro uitkomt ben ik alvast klaar voor 10Gbe. :)
 
Laatst bewerkt:
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..