Instabiliteit proef opstelling

  • Onderwerp starter Frank Wiersma
  • Startdatum
F

Frank Wiersma

Guest
Beste mensen,

Sinds korte tijd hebben we een proef opstelling met de apparatuur uit mijn handtekening.
De UDM-Pro zit hierbij achter een Ziggo router (niet in bridge) welke door mijn schoonouders wordt gebruikt waar we 'tijdelijk' (al ruim 3 jaar) inwonen.
Tot enkele dagen geleden functioneerde alles relatief probleemloos. Wel melde de UDM dat er hoge latency was op mijn telefoon en Samsung Smart TV en recent dat de TV moeite had om DNS te resolven. Sinds 3 dagen hapert opeens alles. Vooral Netflix deed niks meer, ook niet op laptop. Facebook laadt erg onregelmatig of niet. Whatsapp Web meldt continu dat telefoon niet verbonden is ed. Korte switch naar AP op telefoon verhielp dit. Met connectie naar telefoon de TV gereset en opnieuw ingesteld. Eea leek te werken. Maar FB en ook andere pagina's bleven haperen. Opeens werkte Netflix op TV alweer niet. Netflix meldt een blokkering van ISP.
Nu heb ik de oude Netgear R7000 terug van zolder gehaald en hierop werkt alles probleemloos. Dus alles wat voor de R7000 zit en voor de UDM zat lijkt toch in orde. Moet dus ergens in Ubiquiti laag zitten.
Ik ben relatief technisch, maar nog een beginner in netwerk inrichting en probleem oplossing.
Wat kan hier aan de hand zijn?

Alvast bedankt!!! Frank
 
Zet in de UDM of router een ander DNS adres als de default van Ziggo.. die hapert (te) vaak.

gebruik de bekende : 8.8.8.8, 8.8.4.4 of 1.1.1.1
Of elke andere publieke dns-server.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank Wiersma
Hoi PcRene,
dank je voor de tip. Ik zal dit proberen. Maar waarom zou dit opeens optreden? Tot nu (enkele dagen terug) heeft het goed gewerkt.
Groet, Frank
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Een van de slechte eigenschappen van Ziggo.. DNS, de laatste 15 jaar.. bij 90% van de gevallen met problemen was het de DNS. Ik wil verder niet over naar een andere provider.. de stabiliteit hier en performance is perfect.
 
Hoi,

Ik hoop dat ik het goed heb aangepast, maar het heeft niet geholpen. Als ik met pc oid gekoppeld ben aan de Netgear router gaat alles snel. Als ik gekoppeld ben aan het Unifi netwerk functioneren de genoemde zaken nog steeds niet.
Nog andere tips eventueel?
Wat betreft de instellingen heb ik de drie video's van The Hookup gevolgd en het netwerk voor een groot deel ook zo ingericht. Dus met alle wifi netwerken en firewall rules zodat IoT en NoT elkaar en LAN niet kunnen bereiken op manieren die je niet wilt.
Moet de UDM herstart worden voor de wijzigingen in de DNS resolving van de netwerken? (net gedaan, geen resultaat)

Ps: in de Netgear router staat ook dat de DNS automatisch moet worden opgevraagd bij de ISP. Waarom zou het hier icm Ziggo dan wel werken.
Er moet wel iets anders aan de hand zijn.

Groeten, Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet echt wat meer details geven over je inrichting. “Ik heb de video’s van The Hookup gevolgd” zegt niet veel.
Geef eens een overzicht van je configuratie. Gebruik je ook niet-Unifi onderdelen in je netwerk?
 
Qua netwerk alleen unifi zaken "zoals in mijn handtekening".
Ik kom er nog wel op terug maar ik hoopte dat iemand het gedrag zou herkennen dat het systeem na ruim een week probleemloos te hebben gefunctioneerd opeens dit gedrag vertoont.
Is er iets specifieks wat ik kan delen?
Groeten Frank
 
Een schermafdruk van “Show system config” vanuit de controller kan zinvol zijn.
 
Even een paar basiszaken:
- Zet WiFi-kanalen niet op AUTO. Doe een RF scan op de AP en kies een geschikt vrij kanaal.
- Kies voor 2G HT40, voor 5G VHT80.
- Zet power niet allebei op AUTO. Zet 5G op HIGH en 2G op MEDIUM.

Controleer bij het netwerk of je IGMP snooping aan hebt staan.
 
Bedankt!!
De basiszaken aangepast. Is alleen vwb mijn oorspronkelijk probleem geen verbetering merkbaar.
Uit de zin 'controleer..... hebt staan' kan ik niet opmaken of het juist aan of uit moet.
 
Hallo,

het probleem lijkt vooralsnog 'opgelost'. Ik heb de GeoIP filtering uitgeschakeld.
Daarna functioneerde Netflix en de genoemde sites allemaal weer probleemloos. Wel blijf ik onderstaande meldingen zien:

1585558657640.png

Ook over de TV en iPhone van de vrouw wordt dit veel gemeld. Dit is niet gebruikelijk veronderstel ik.

Groet, Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had je GeoIP ook aan staan voordat de problemen begonnen? Mogelijk dat er een probleem zit in de GeoIP database.
 
Had je GeoIP ook aan staan voordat de problemen begonnen? Mogelijk dat er een probleem zit in de GeoIP database.

De meldingen van latency en retries, dns resolving waren er eerder ook al. Dus ook voordat GeoIP aanstond.
GeoPI staat nu sinds gisteren uit. De connectie problemen zijn nu verholpen, maar de getoonde warnings dus niet.
 
Heb dat ook al in andere draadjes vermeld. Trek je niet teveel aan van die warnings, die veroorzaken alleen maar onnodig onrust. Vraag is of je op de genoemde apparaten (zoals de Galaxy-S9) ook daadwerkelijk problemen hebt.
In nieuwere versies van de firmware zijn er ook al een boel “bugs” in verband met onterechte meldingen opgelost.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..