Welke router?

H

Hendrik

Guest
Goedemiddag

ik hoop dat ik hier een goed advies kan krijgen,
wat ik wil:
ik wil mijn experiabox van Kpn eigenlijk zoveel mogelijk buiten spel zetten, maar wat en hoe kan ik dit het beste doen?
situatie nu:
Experiabox met hierop aangesloten:
Tv ontvanger
Nas
Domotica
switch 24 linksys, unmanaged

vanaf de switch gaan er diverse kabels rechtstreeks naar gebruikers toe, oa een unifi AP voor de Wifi
tevens naar een andere switch, met hierop aangesloten een tweede Unifi AP en een tweede tv ontvanger.

eventueel zou ik de tweede tv ontvanger nog rechtstreeks naar de experiabox kunnen maken.

wat ik dan eigenlijk zou willen:
experiabox, met hierop rechtstreeks de twee tv ontvangers aangesloten.
dan van de experiabox naar een (nieuwe router???) en dan van daaruit weer naar de gebruikers cq switches
is dit mogelijk? en wat zou ik hier voor nodig zijn?

het liefst zou ik mijn domotica in een apart "netwerk" zetten, of in ieder geval dat dit geen verbinding naar buiten kan hebben.

alvast bedankt voor het meedenken hierover

Hendrik
 
Ik vind het sowieso “beter” om een eigen router achter die vd serv provider te hebben
En ja, jouw voorstel zou probleemloos kunnen. Met unifi kun je ook nog eens heel makkelijk aparte vlans maken, bv een voor je domotica. En je kunt per vlan instellen wat ermee kan. Ja/nee andere vlans bereiken, ja/nee naar buiten etc. Ruime firewall mogelijkheden
Wel aan te raden om dan ook managed switches erbij te kopen (unifi natuurlijk), voor je vlan configuratie
Je zou nog evt voor je tv recorders een vlan kunnen maken binnen eigen netwerk. Maar direct achter je experia kan ook natuurlijk
 
dank je voor het antwoord.
maar geeft het geen problemen dan als ik de tv's op de experiabox aansluiten en dan tevens een router?
gaat dit goed dan? dan heb ik toch twee routers achter elkaar? of kan ik dan in de experiabox gewoon alles uitzetten, en alleen de aangesloten apparaten een ip adres geven? dus de router een ip adres in de experiabox, en dat de router het dan allemaal verder regelt?
en welke router zou ik dan het beste kunnen gebruiken?
 
Ja twee routers achter elkaar gaat in de regel goed. Bij oudere modellen is er soms gedoe (NAT achter NAT) maar met nieuwer spul niet

Ik ben niet bekend met experia box. Maar ik verwacht niet dat je daar zelf ip adressen hoeft uit te geven. Mogelijk ip adres fixeren voor specifiek device als je bv port forwarding nodog hebt. Maar daar heb ik niets van gelezen bij je

Dan qua router. Je stelt die vraag hier op unifi forum. Dan is de kans groot dat je Unifi als antwoord krijgt. Zeker omdat je al APs hebt. Ik zou danobv wat ik van je las, zeggen:
- USG
- Enkele 8p managed switches met PoE
- Cloud Key controller

Daarbinnen kun je pretty much configureren wat wilt.

Beantwoordt dit je vraag?

Edit: in experia box wel de wifi uitZetten
 
Ja die USG is per saldo je router.

Maar die heeft geen wifi en switch mogelijkheden. AP heb je al voor wifi. Switches ook, maar unifi switches maakt t wel helemaal af ook ivm geïntegreerde bediening.

De cloud key regelt instellingen en toegang tot je netwerk op afstand. Je kunt deze software ook op je pc draaien, maar dan moet je je pc aan hebben om netwerk config te wijzigen (daarna mag weer uit). Die CK kost n tientje of 8, altijd doen
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..