Unifi ap ac lite werkt niet meer na het verplaatsen

M

Marlon

Guest
Goedendag allen,

Ik heb het probleem hier een paar keer voorbij zien komen en op het internet ook al opgezocht, maar mijn probleem is net anders en ik kan mijn laptop niet via lan verbinden aangezien er geen lan poort op zit.

Ik ben een ontzettende noob vwb computers en ik was dus al heel erg trots op mezelf dat ik 2 jaar geleden mijn ap via mijn toenmalige telefoon werkend heb gekregen en dat hij naadloos overliep als ik naar boven ging.

nu heb ik hem verplaatst naar een andere kamer, dus losgekoppeld, en dmv een andere utp kabel in een andere kamer aangesloten (wel op dezelfde poort (1) in mijn router weer aangesloten) inmiddels ook al met een andere kabel getest en ook weer terug aangesloten zoals hij voorheen wel werkte, maar helaas nog geen werkende ap.

zoals bij al deze vergelijkbare problemen brandt nu de witte led constant.

ik heb ook weer geprobeerd met mijn nieuwe telefoon via de unifi-app te configureren, maar hij kan de ap niet vinden in het netwerk.

daarna dus gezocht online naar oplossingen en op de laptop de controller geïnstalleerd en alle firewalls uitgeschakeld in de instellingen.
Ik moest wel eerst een acount bij ubiquiti aanmaken, dat hoefde ik 2 jaar geleden niet volgens mij (hij kende beide mijn email adressen niet iig)

Maar ook hier geen ap gevonden in het netwerk ook niet na 20x resetten van de ap.

Wel zag ik dat er vaak gesproken werd over de laptop dmv een kabel verbinden met de router/het netwerk, maar onze relatief nieuwe laptop heeft helemaal geen lan aansluiting meer.
Is dit dan het probleem en zorgt dit ook meteen voor een onoplosbaar probleem?

Ook heb ik mijn oude telefoon niet meer en die app die ik toen had om de ap de installeren is nu niet meer beschikbaar denk ik?


Overigens wil ik nog wel een extra ap aanschaffen voor beneden omdat ik in de achtertuin geen wifi heb, (ik dacht hier voor aan de LR versie)
Nu las ik ergens dat als ik een andere (nieuwe) ap installeer via de controller, dat het dan zou kunnen zijn dat de ap die het nu niet doet daarna automatisch wordt opgenomen met dezelfde instellingen of iets dergelijks?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen op een simpele manier, want zoals gezegd ben ik echt een noob...
 
Heeft er niemand een idee hoe ik het weer werkend kan krijgen zonder pc met fysieke netwerk aansluiting?

En of het zou kunnen werken als ik een nieuwe koop en de huidige aansluit op het netwerk als de nieuwe is ingesteld?

En moet dat dan op een nieuwe (unifi) switch met Poe of kunnen er gewoon 2 AP op mijn router? Met de Poe adapters.
 
Welk type ap de oude worden niet meer ondersteund de vierkante zeker niet

Het is gewoon een ronde AP AC lite, gekocht eind 2018.
Hoe kan ik de versie zien? Er zitten wel stickertjes over de originele mac-id en qr-code geplakt?
 
Ik zou eerder wat geld steken in een cloudkey. Spul volledig resetten en dan opnieuw adopteren.

Ik heb geen idee wat dat is, dat lijkt een soort los kastje die dan eigenlijk de controller is voor de ap's?

We zijn hier geen gamers of downloaders, ik wil gewoon wifi met goed bereik in huis en de tuin om wat Netflix te kijken ofzo, als ik dan nog een ap LR koop en een cloudkey en een switch ben ik zo weer Bijna 300 euro kwijt en dan heb ik waarschijnlijk toch niet de kunde om het draaiende te krijgen.

Dan kan ik beter deze app AC lite verkopen en een een of ander mesh setje kopen die je nu veel ziet, dat is waarschijnlijk wel kwalitatief minder, maar of ik dat ga merken betwijfel ik, het zou iig makkelijker te installeren zijn?
 
Ubiquiti netwerk gaat uit van een controller als basis. Voordat ubiquiti er was hadden veel enterprise oplossingen dit ook al maar voor 4 cijferige bedragen, ubiquiti was/is goed spul voor acceptabele prijs. Zonder goede controller is het lastig te beheren in mijn optiek. Voordat de cloudkey bestond moest je een pc 24/7 aan hebben staan om hetzelfde te bereiken.
Tot zover stukje historie. Veel problemen ontstaan door slechte netwerkkabels en controller die niet aan staat of telkens op een ander op adres staat. Goede bekabeling en een goed opgezet fysiek netwerk is de basis voor een goed wifi netwerk. Als je fysieke netwerk in orde is zou ik even diep adem halen en een cloudkey aanschaffen en geheel opnieuw beginnen. Let er dan dus wel op dat de cloudkey een vast op adres krijgt door deze vast uit te delen in de router of zelf vast te zetten in de cloudkey buiten het uitdeelt gebied (dhcp range) van de router.
 
Waarschijnlijk is een unifi ap veel te uitgebreid voor mijn toepassing, ik hoef niet perse vanalles te beheren, ik wil gewoon wifi boven en buiten hebben.

Hij heeft voorheen ook gewerkt zonder een controller die 24/7 aan stond, zelfs toen via mijn oude telefoon geconfigureerd en dat werkte perfect.
Dit was gewoon voldoende voor mij.

Nu moet het schijnbaar via een laptop met fysieke lan verbinding, kan ik dat ook bereiken met een simpele adapter zoals deze:
shopping

Maar het is niet mijn bedoeling dat ik mijn laptop 24/7 aan laat staan met een fysieke lan verbinding.

Hebben jullie misschien anders een andere tip voor een ander merk/type ap welke wel simpel aan te sluiten en werkend te krijgen zijn?
Had de unifi gekozen omdat ik wel wilde dat ze via poe gevoed werden, dus dat geld voor de nieuwe ook.

En wat zou ik nog ongeveer kunnen krijgen voor een unifi ap ac lite van 1,5 jaar oud?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..