USG warmte

19 feb 2018
20
2
3
Goedemorgen,

Is er iets te doen aan de warmte die de USG produceert? Vind de apparaten van UniFi best wel warm worden tegenover andere merken.

Iets aan te doen?
 
Dacht ik inderdaad al.
Klopt ook dat andere merken ook warm worden maar de USG vind ik richting heet gaan. Vandaar de vraag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Geinig!
Mijn zoon wil nog zoiets maken voor de binnenkant voor de Pro.
De luchtstroom meer geleiden naar de componenten die het echt nodig hebben.
 
Krijgt op deze manier de rest van de Pro dan niet te weinig koeling? (enne ik heb de link NIET gelezen)

Als je de zijkanten minder lang maakt krijg je in de rest van de behuizing meer luchtstroming, maar de grote warmte ontwikkelaars krijgen dan wel iets minder luchtstrooming.
 
Ik snap niet waarom je zelf met de koeling van de USG Pro zou gaan zitten rommelen.
Dit zie je ook terug op het officiele forum van UBNT. De engineers hebben al meermaals aangegeven dat de temperaturen geen enkel probleem zijn voor de gebruikte chipsets en dat alles voldoet aan de ontwerpspecificaties.
Sommige mensen zijn er blijkbaar van overtuigd dat die temperaturen slecht zijn voor het apparaat, maar waarschijnlijk veroorzaken ze meer problemen met hun geexperimenteer. [emoji6]
 
Die voor de USG vind ik wel goed gevonden. Maar om nu karton in een apparaat te stoppen wat behoorlijk aan temperatuur afgeeft :rolleyes: lijkt me niet zo'n goed idee.

Zou voor mij switch wel willen kunnen kiezen om de fan's handmatig in te schakelen. mijn meterkastje loop toch behoorlijk op met deze warme dagen. Een uitstroom temp van 43 graden blijf ik toch wat zorgelijk vinden. Heb zelf al een Noctula fan er onder staan om een luchtstroom te forceren.
 

Bijlagen

  • fan.png
    fan.png
    967,2 KB · Weergaven: 45
@Hofstede.

1. Geluid
Het grootste (en wellicht voornaamste) probleem is het jankerige geluid dat uit de USG Pro komt. Die is zelfs in een meterkast goed te horen in de woonkamer.
- Het vervangen van de ventilatoren is een mogelijke oplossing. Persoonlijk denk ik dat de kast zelf het issue is, want waarom "huilt" hij niet als de kast open is. Ik denk dat de gaten te klein zijn waardoor er een druk op de ventilatoren komen zodat het gejank ontstaat. Ik denk dat het maken van grotere gaten het wellicht al kan oplossen. Maar goed, ik wil liever de kast zo laten voor wat het is.
- Een andere mogelijkheid is om een grotere koelblok te plaatsen waardoor je passief koelt. Dit is ook al succesvol geprobeerd. Ik ben hier niet echt zo'n fan van.

2. Temperatuur

Met welke (bovenstaande) oplossing dan ook om het [geluid] te reduceren is een lagere [temperatuur] van elke chip altijd aan te raden. Ook al valt het binnen de specs. Als je met een simpele truc de temperatuur naar beneden brengen kan het positieve resultaten geven tav de performance en levensduur. Een continue temp van 85C vind ik immers best hoog. Maar idd, het verlagen van de temperatuur is een 2e losstaande doel, die volgens Ubiquiti niet opgelost hoeft te worden.

Temperatuur toch naar beneden?
Kan door:
a- Betere hitte afdracht (=upgrade koelblok)
b- Meer ventilatoren (=@Error33)
c- andere koeling (bv waterkoeling...even overdreven modus) of
d- een betere airflow (!)

De kast vind ik best diep voor de hardware die erin zit. De ventilatoren zuigen lucht binnen uit de gaten er direct naast en blazen deze weer weg. Niet echt efficiënt gebruik van de ventolator. @error33 lost dit probleem ook (deels) op door een harde opwaartse wind te genereren (hitte gaat omhoog) De ventilator is denk ik iets te groot voor dit doel en in een 19" rack (zoals in mijn geval) moet de temperatuur echt naar achteren weg en is verticale plaatsing niet mogelijk en een externe ventilator ernaast (voor mij) niet wenselijk.

Het maken van een tunnel naar de 2 belangrijkste hittebronnen (zoals het kartonnen voorbeeld) zorgt er niet voor dat er geen airflow meer is over de andere componenten, integendeel lucht moet toch ergens vandaan komen en dat gebeurt nu geforceerd over het gehele bord heen en niet meer inefficiënt langs de achterkant van de USG. Karton is idd geen langdurige/permanente optie, maar is gebruikt om mee te experimenteren. Daarom hebben we het hier ook over 3D printen.

Je zou ook de ventilatoren meer naar voren kunnen plaatsen en een tunnel maken naar de lucht uitlaat, zo forceer je dat lucht echt eerst helemaal tot aan (en over) de printplaat moet komen, voordat het afgezogen word. Maar deze constructie is "moeilijker" te maken (stabiliteit van de ventilator) dan een de tunnel van ventilator tot aan de chip.
 
Ach, het zal wel beroepsdeformatie zijn.
Op mijn werk staat veel computerapparatuur opgesteld op plekken waar het qua temperatuur en luchtvochtigheid volgens de officiele specs van de leverancier nooit zou mogen staan. Nog nooit iets gemerkt van het eerder stuk gaan van componenten. Uitvalpercentage van die apparatuur is niet anders in vergelijk met de computerapparatuur die wel opgesteld staat in een datacenter met keurig geregelde omstandigheden. Wij monitoren temperaturen van die apparatuur ook geheel niet.
Het enige dat er aan onderhoud plaatsvindt is het jaarlijks schoonmaken van ventilatoren/filters om het zoutstof er uit te halen.
 
Mijn UPS was defect, isolatie om een draad verbrand.
APC hield bij hoog en bij laag vol dat de ruimte waar deze UPS stond boven de 40 graden was geweest.
Is een meterkast warmer dan 40 graden?
En staat in de specificaties dat dit niet mag.
Volgens APC is het verbranden van isolatie zodat de kern een koelblokje raakt op het moederbord een veiligheid...
Na heel veel over en weer contact wilde ze mij bij hoge uitzondering een nieuwe toesturen.
Ik probeer wel eens een ander merk. Ben klaar met APC/Schneider.
 
Bedankt allemaal voor de bijdrage.

Mijn vraag was meer omdat de USG in een kleine patchkast staat met een Cisco router er onder. Die geeft nu (niet heel gek met deze warme dagen) te vaak meldingen van een te hoge temperatuur. En ik dacht dat dat van de USG kwam de Cisco in.
 
Stock USG Pro fans vervangen met de Noctua A4x20-FLX
Conclusie nog wel een "wind" geluid, maar geen snerpent geluid meer
EN? 6℃ lager dan voorheen.
PHY 85℃ > 79℃
CPU 84℃ > 79℃
Board (PHY) 58℃ > 53℃
Board (CPU) 57℃ > 51℃
 
  • Leuk
Waarderingen: Hempie
Stock USG Pro fans vervangen met de Noctua A4x20-FLX
Conclusie nog wel een "wind" geluid, maar geen snerpent geluid meer
EN? 6℃ lager dan voorheen.
PHY 85℃ > 79℃
CPU 84℃ > 79℃
Board (PHY) 58℃ > 53℃
Board (CPU) 57℃ > 51℃
Hier ook het beste resultaat met de Noctua A4x20-FLX. Minder geluid en lagere temperaturen. A4x10-FLX werkt ook met iets meer geluid en hogere temps.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..