AP range naar beneden na update

Stefan3006

UniFier
13 jan 2019
11
11
3
41
Hallo Allen,

Ik heb 2 ap's (1x AP-AC-PRO en 1x AP-PRO) en heb een probleem met mijn ap's waar ik al een tijdje mee sukkel.

Momenteel zitten mijn ap's op fw 3.8.3.6587. I know is al oud, maar zodra ik deze update naar een hogere versie is het bereik van de ap's een stuk minder.
Heb regelmatig met nieuwe firmware versies getest en met instellingen aanhet spelen geweest, maar krijg het niet opgelost waardoor ik altijd terug downgrade naar deze fw versie.

Onlangs was ik op het forum van Ubiqiquiti (link) een gelijkaardig probleem tegen gekomen en daar werd duidelijk dat ze vanaf een bepaalde fw versie aanpassingen hebben gedaan aan het zendvermogen om aan de wettelijke limieten te voldoen. Ze hebben dus jaren een te hoog vermogen uitgezonden. Dit kan dus perfect verklaren waarom ik range issues heb als ik de fw update.
De nieuwere fw's verlagen het zendvermogen van 23 naar 20dBm.

Tot hiertoe ben ik steeds terug gegaan naar mijn huidige fw en niet echt van wakker gelegen, maar met WPA3 in het verschiet en het feit dat in de nieuwe controller versies de oudere fw versies niet meer deftig ondersteunen, wordt het toch eens tijd om te proberen oplossen.

Nu de vraag, is er een mogelijkheid om het zendvermogen manueel aan te passen op de ap's zodat ik terug op de 23dBm uitkom?
Als het mogelijk is, heeft dit manueel aanpassen dan andere consequenties? (buiten dat het wettelijk niet mag)

Andere tips en dingen die ik kan proberen zijn ook zeker welkom.
En als er meer info nodig is hoor ik het graag.


Thx,
Stefan


ps: Ik ben niet in de mogelijkheid om AP's bij te plaatsen, anders had ik dat gewoon gedaan!
 
Het zit ingebakken in de firmware, dus bijna onmogelijk om aan te passen.
Maar eigenlijk is het ook zinloos, want ook al laat je je AP sterker uitzenden, je Clients kunnen dat niet. Dus ze kunnen de AP wel “horen” maar geen antwoord geven.
 
Laatst bewerkt:
Wie weet staan er historische gegevens in die bij de provisioning niet worden overschreven.
Je zou kunnen updaten naar een recente versie, dan de AP verwijderen uit USG (vergeten) dan de AP een fabrieks reset geven. Dan opnieuw adopteren. Dit heeft mij een keer geholpen.
Rene
 
Het zit ingebakken in de firmware, dus bijna onmogelijk om aan te passen.
Maar eigenlijk is het ook zinloos, want ook al laat je je AP sterker uitzenden, je Clients kunnen dat niet. Dus ze kunnen de AP wel “horen” maar geen antwoord geven.

Ik begrijp wat je bedoeld maar is niet het geval hier. Ik denk dat mijn verhaal niet duidelijk genoeg was dus een beetje meer info.
Op firmware 3.8.3 heb ik een totale transmit power 23dBm (20dBm tx-power + 3dBm antenna gain). Overal in huis heb ik zo up en down verkeer -> all ok
Wettelijk mag dit in BE (volgens mij NL ook) max 20dBm zijn, waardoor ze de firmware hebben aangepast en het zendvermogen met 3dBm hebben verminderd. 17dBm tx-power + 3dBm antenna gain = 20dBm. Deze wijziging zorgt ervoor dat ik nu plaatsen in huis heb waar ik het signaal niet meer kan ontvangen.

Mijn vraag is of ik op het AP zelf het zendvermogen kan verhogen, en de provisioned waarden kan overrulen.
Als ik dat telkens opnieuw moet doen na fw update, zit ik niet mee in.



Wie weet staan er historische gegevens in die bij de provisioning niet worden overschreven.
Je zou kunnen updaten naar een recente versie, dan de AP verwijderen uit USG (vergeten) dan de AP een fabrieks reset geven. Dan opnieuw adopteren. Dit heeft mij een keer geholpen.
Rene

Bedankt voor de tip, maar dit is een keer geprobeerd geweest.
Sinds januari heb ik een oude UAP vervangen door een nieuwe AP-AC-PRO, deze had na zijn eerste provisioning direct hetzelfde probleem.


Stefan
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Je schrijft dat een extra AP niet kan, maar ik neem aan dat dit niet gaat omdat er geen lan kabel ligt?
Het is ook mogelijk om b.v. een AC-Pro halverwege op te hangen en dan draadloos laten verbinden met de bedraade AP, als een mesh point.
 
Misschien kun je het op deze manier zelf instellen, niet legaal

  • Login to your controller
  • Go to Settings
  • Select Admins
  • Locate the username you would like to apply this setting to and select Edit
  • At the bottom of the Edit Account settings screen, there is an option for "Professional Installer."
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..