Accespoint mesh??

C

Cvcorv1991

Guest
Goedemiddag,

Ik heb 3 accespoints van unifi.

2 accespoints van ac-long
1 accespoint van AC pro

Hoe maak ik hiervan een mesh netwerk?

Groetjes Cor
 
Beste Cor dat is redelijk eenvoudig. Hou er wel rekening mee dat er nog wel eens een ap geïsoleerd raakt. (vaak is dit tijdelijk en lost het probleem zich zelf op)
Adopteer eerst alle aps bedraad zodat deze bekend zijn in de controller.
Vervolgens moet je de optie "enable uplink connectivity monitor aanzetten". In de nieuwe interface kan je dat vinden onder WIFI -> advanced.
Verzeker je op deze pagina ook van dat bij uplink ip Adress het ipadres van de controller genoemd wordt (volgens mij staat die hier standaard)
Vervolgens controleer je op de ap's of bij "wireless uplinks" de optie "allow meshing to another accespoint" aan staat.

Nu kan je gaan testen door 1 ap los te koppelen van het lan. Na een korte tijd zal er een wireless uplink gemaakt worden naar 1 van de bedrade ap's.
Wanneer de test goed gaat kan je deze stap herhalen met het volgende ap. Op deze manier kan je een keten van ap's maken. Let wel op dat je bij het gebruik van 2 wireless uplinks geen failsafe hebt. Valt 1 schakel uit dan volgt de rest. Het beste kan je 1 ap in het bereik van 2 anderen plaatsen. Dus dat bij uitval van 1 ap een andere uplink gebruikt kan worden.

In mijn eigen situatie maak ik gebruik van 2 AC Pro's en AC in wall.
1 AC Pro hangt op de 2e verdieping met alleen voeding (dus maakt gebruik van een draadloze uplink)
1 AC Pro hangt op de 1e verdieping aangesloten op een poe switch
1 AC in Wall hangt op de begaande grond aangesloten op een poe switch.

De AC pro ziet beide Ap's en kan dus bij het uitvallen van 1 AP de verbinding in stand houden.

Ik hoop dat de uitleg duidelijk genoeg is om je verder te helpen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Erwinios84 en Marnix61
Ik heb een vraag hierover, maakt het uit welke AP ik gebruik voor de uplink(dus bedraad) en welke voor de downlink?
Ik gebruik de AP PRO en de AP LR.

Alvast bedankt,
 
Opzich zou het niet heel veel moeten uitmaken. Het verschil is er pas op het moment dat je meerder wireless downlinks hebt op 1 uplink. Nu zal de laagste snelheid gelden. Met oog op de toekomst zou ik de pro als uplink gebruiken.
 
Ik heb net mijn tweede LR als wireless downlink. Alles is goed en snel gegaan, adopten, provisionen en updaten. De pro functioneert als uplink. Alles lijkt goed te gaan maar ik krijg geen enkele client verbonden met de AP. Ik zit nu letterlijk 20cm naast en pakt het hem niet.
doe ik wat verkeerd?
A36E4680-777D-4534-AAE2-E3351C045577.png
sorry, mijn oude telefoon is net verbonden met 2g
 
met de AP LR-beneden (draadloos verbonden) krijg ik geen enkele cliënt via 5G verbonden, alleen mijn oude telefoon via 2g. Mijn iPad stond naast de AP maar evengoed verbonden met de pro die een verdieping boven staat.
 
Hoe heb je de zendsterkte van 5ghz staan? En wat gebeurd er als je je tel probeert te verbinden? Mogelijk schreeuwen ze allemaal door elkaar heen en moet je het zendvermogen van alle aps iets verlagen
 
Gisteravond nog ff aan het testen maar niet aan het werk gekregen.
ik heb net de AP bekabeld aangesloten maar ook geen 5G verbinding mogelijk, is ie misschien kapot?
 
Hehehe.....gevonden ?
ik gebruik een WiFi-netwerk zogenaamd unifi verdeeld in unifi-2g en unifi-5G. Standaard naam is UniFi dus moet je overrides SSID:unifi-5G en unifi-2g. Bij de 2G stond goed ingesteld maar met de 5G niet.
echt dom van me, ik heb denk ik 20 keer gekeken en niet gezien ?
maar goed, het werkt nu.
ike master, bedankt voor je hulp en geduld ?
 
  • Leuk
Waarderingen: MartinM en PcRene
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..