Gastennetwerk onveilig

S

simon

Guest
Goedemiddag forumleden,

Eerst even voorstellen:
Ik ben Simon en woon boven mijn restaurant, weet eigenlijk helemaal niet zo veel van netwerken en anders ICT gerelateerde onderwerpen.
Wel vind ik het interessant en door onze gedwongen sluiting heb ik toch nog wat tijd om hier mee bezig te zijn. Omdat ik niet uit sommige dingen kom met het aansluiten van een netwerk leek het mij een goed idee om lid te worden van het forum; misschien heeft iemand wel wat goede tips voor mij!

Sinds een korte tijd hebben wij in plaats van ultra-sloom internet (5-10 mb/s) heerlijk snel internet (1 gb/s) doordat ze hier glasvezel hebben aangesloten.
Ik heb voor het aansluiten van het netwerk een dream machine pro gekocht. Belachelijke naam :p, maar wel een geweldig apparaat!! De switches en acces points zijn ook van Unify.

Al een tijdje ben ik bezig met het maken van een netwerk. Ik heb verschillende VLANs ingesteld waarmee ik het netwerk privé en van het restaurant gescheiden kan houden. Het netwerk privé werkt prima, alleen met bij het aansluiten van het gastennetwerk loop ik tegen een probleem aan.

Voor het gastennetwerk heb ik andere voorkeuren dan voor het privé-netwerk:

* gasten moeten op het netwerk kunnen komen zonder wachtwoord.
* voordat je het netwerk opgaat zal de gast wel akkoord moeten gaan met de algemene voorwaarden.
* het liefst de website van het restaurant als landing page hebben.

Deze instellen kan je in de DMP prima instellen. Het probleem komt wanneer ik met mijn telefoon wil inloggen op het gastennetwerk. Omdat het een openbaar netwerk is meldt mijn telefoon dat de verbinding niet veilig is en dat er daardoor geen verbinding mogelijk is.
Wanneer je het netwerk zonder WW instelt kom je überhaupt niet in het netwerk omdat het niet veilig is (telefoon meldt dat er minstens een WPA2 beveiliging nodig is om een veilig netwerk te hebben) en wanneer je wel een WW instelt kom je wel in het netwerk maar dan vind de browser het niet veilig genoeg.

Nou, dat was een heel verhaal! ik hoop dat iemand mij kan helpen hoe ik een veilig gastennetwerk kan maken met de voorkeuren die ik hierboven heb beschreven!

Groeten,

Simon
 
Denk dat je eerder moet kijken naar het SSH certificaat, als je mensen wilt omleiden naar je landingspagina van je zaak. Dit kun je trouwens ook uitzetten. Vooral Apple producten zijn gevoelig voor zoiets uit veiligheidsredenen.
 
Hallo Andre en Klokjes,

Bedankt voor jullie reacties!
Klopt idd dat ik met apple producten het netwerk aan het testen ben. Wanneer ik met mijn laptop verbinding probeer te maken met het openbare netwerk krijg ik ook beveiligingsmeldingen. Bij deze meldingen heeft mijn telefoon en mijn laptop het ook over de certificaten.
Zal ik binnenkort even naar kijken. Kom ik op terug!

Groeten,

Simon
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..