Onderdeel valt ineens uit, wat nu

Jheroen

UniFier
23 aug 2020
234
116
43
Gelderland
Ha mensen,

Techniek: zolang het werkt prima maar stel, de usg of de switch, controller valt uit... Geen internet meer geen toegang niks.

Controller: die heb ik zo ingesteld dat als ie uitvalt het netwerk vrolijk blijft doorwerken
USG: wat dan?
Idem voor de switch...

Er zit in het geval van defect altijd tijd tussen bestellen en ontvangen/installeren van nieuwe spullen. Het gehele netwerk is ingesteld op gebruik van die huidige config dus hoe creëer je bv een tijdelijke oplossing.

Bijkomende vraag, de backups die de controller maakt zitten daar echt alle settings van alle devices in? Dus van het gehele netwerk in alle onderdelen zoals dat nu draait?
Vlan lan configs etc etc?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Als de controller uitvalt is het geen ramp, de rest van je netwerk blijft gewoon door draaien.
Als je USG uitvalt is het inderdaad over met de internet-pret. Idem voor je switch.
De backups van de USG worden intern opgeslagen, maar die kun je vanuit de GUI downloaden en opslaan op een backup-locatie. Afhankelijk van welke manier je kiest, zit daar alle info in die je nodig zou hebben: alleen settings of settings + overige data (tellers, enz)
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Stel de usg of de switch valt uit > stuk > nieuwe, als je een nieuwe aansluit hoe gaat het dan met de settings, is de software zo intuïtief dat het vraagt om de herkende settings uit de controller toe te passen?

Geen idee of het ooit gebeurd maar je kunt het beter van te voren weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Ik heb genoeg spullen liggen om dat op te vangen.
Als de UDMPro dood gaat dan heb ik nog een ER-X liggen.
Switches ook genoeg.

Alleen als het ziggo modem het begeeft, tsja dan houdt het op.
Althans dan hebben we nog 4G op de mobiel.

Aan de andere de kant, de wereld vergaat niet als het internet het niet doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Heb inmiddels op 2 locaties gehad dat de voeding van de USG naar de pietjes was. Deze vervangen door een ander exemplaar en de boel liep weer.
Laatst toevallig ook met een Ziggo modem hetzelfde euvel.

Een aangezien zo'n voeding niet zo duur is, is het wel zinvol om er 1 reserve te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Dank mensen,

Ik hoop maar dat alles goed blijft draaien, werk vanuit huis waardoor internet best belangrijk is.

Alles in huis loopt via unifi ook tv etc etc.

Tot nu toe (nog) geen problemen...
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Het hebben van een (hardware) backup systeem is dan niet onbelangrijk. Nadeel: financiën....

(Met hardware backup bedoel ik dat je dat je de uitgevallen apparaat direct kunt vervangen zodat je vlot weer 'up and running' bent.)
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Tsja... dat is inderdaad een kostbaar verhaal dus conclusie hopen dat het blijft werken en indien niet dan snel nieuwe bestellen
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Er is nog een andere conclusie en die is dat je je niet te druk moet maken.
De regel is op dit moment "thuiswerken, tenzij". En jouw werkgever hoeft van jou niet te verwachten dat je een volledig redundante internet toegang hebt om je werk te kunnen doen. Dus valt het thuis een keer uit, dan ga je zolang weer op kantoor werken totdat alles weer is gerepareerd.

(Tenzij je natuurlijk zelfstandige bent, dan gaat dit niet op. Maar dat kan ik uit het verhaal niet afleiden.)
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck en PcRene
Ja allemaal gelijk :)

Je zorgen maken en alles van te voren willen inschatten is niet te doen, het komt als het komt en dan handelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Dit draadje komt uit een donker gat :)

Het blijft me ergens bezig houden, een switch die alles in huis regelt samen met de USG. Dat zijn de apparaten die wanneer defect direct vervangen moeten worden. De apparatuur is niet centraal in huis geplaatst waardoor de wifi van de experiabox nooit alles zal bereiken wanneer je die bij problemen zou willen gebruiken, daarnaast gaan de televisie signalen via de switch dus ook die weigeren dienst.

Hou je een zelfde switch en USG als reserve, is dat een oplossing? Meestal vervang je defecte apparatuur door nieuwere varianten maar in het geval van plotseling uitval gaat dat niet op.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Ik maak me er echt geen zorgen om. Ik (en ons gezin) kunnen gelukkig nog wel een dagje of twee zonder internet.

Boeken genoeg in huis.

En voor hetzelfde geld ligt het probleem extern.

Misschien kun je een oefening houden. Schakel je internet uit en kijk of je het een dag volhoudt. :):ROFLMAO:
 
@Hofstede dat is zeker waar, echter als je een migrate wilt doen zoals @Eddie the Eagle naar bv de UDM dan is het prettig om te doen als er niks stuk is. De noodzaak is dan niet aanwezig, die is er wel als alles eruit ligt. Plus op de synology's draaien dagelijkse backups van data.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Maar schaf je dan bijvoorbeeld ook een noodaggregaat aan als de stroom er uit ligt?
Nee, zover gaat het niet. Enkel ligt de oorzaak dan buitenshuis, en wordt die door derden opgelost. In het eerste geval ben je zelf verantwoordelijk voor de (juiste) oplossing.

Proef ik een beetje 'zie geen beren op de weg'.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Je hebt altijd toch nog de modem/router van je ISP? En als je reserve apparatuur aanschaft moet je die bij elke wijziging op je netwerk ook bijwerken (firmware etc.)

In mijn geval is het inderdaad zoiets van “wie dan leeft, wie dan zorgt”.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Tsja je kan ook voor (bijna) alles een verzekering afsluiten maar blijft een kosten/baten analyse, wat heb je ervoor over.

Beetje gezond verstand, genieten van het leven en meeste zaken worden wel weer opgelost….
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Ik begrijp `m helemaal.

Een dag zonder kraanwater wordt hier als minder erg ervaren dan een dag zonder netwerk. Geen WAN/LAN is hier best ingrijpend ivm 2x100% thuiswerken en dan heb ik het nog niet over de 2xgamers hier in huis. Intern kan ik dat risico enigszins zelf mitigeren door de UDR en een stapel TP-Link switches maar Ziggo blijft de achilleshiel. Ik lees op het Ziggo forum verhalen van mensen die al maanden geen normale vebinding hebben.......dat is horror als je dat overkomt in mijn situatie.

Ik begrijp best dat je niet alle risico`s kunt afzekeren maar de vergelijking met bv stroom houdt geen stand, daar staat binnen 2 uur een gast van Enexis op de stoep. Bij Ziggo moet je eerst aantonen dat het niet aan jou ligt. En intern kun je best wat backup regelen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..