KPN box 12 in combi met 2x UAP-AC-LR geen optimale snelheid

ewouda

UniFier
30 aug 2020
11
1
1
Tot voor kort had ik een Ziggo abonnement met Ziggo modem met 2 eigen Ubiquity AP's. Werkte perfect, haalde vrijwel altijd net zo veel snelheid bedraad als via wifi (wifi Ziggo uit, haalde vrijwel max snelheid van het abo), soms zelfs meer dan het abonnement.

Nu overgestapt op KPN glasvezel en nu lijkt het alsof mijn wifi "afgeknepen wordt".

Setting:
- KPN BOX 12, wifi uit
- wifi via 2 x UAP-AC-LR, niets aan instellingen verandert
-bedraad haal ik de snelheid van het abonnement (500 down 500 up)
- met wifi op 5Ghz kom ik niet verder dan ca. 280 down en up.

De AP's worden extern beheerd door iemand die professioneel systeembeheerder is en die aangeeft dat instellingen van de AP's allemaal goed staan.

Is er nog iets dat ik kan instellen in de KPN box 12 dat van invloed kan zijn? Snap niet hoe de zelfde opstelling met een ander modem/ router nu ineens begint te knijpen op de wifi van de acces points.

Iemand een idee?

Mvg Elmar
 
Welke snelheid had je met Ziggo abonnement?

Een ”professioneel systeembeheerder” zegt mij weinig. Ook die kunnen fouten maken. wat zijn de instellingen van de AP’s?
 
Met ziggo 250 down en 50 up. Haalde ik vrijwel helemaal. Instellingen AP zijn ongewijzigd. Kan ik niet in, worden op afstand beheerd en frequent ge-update. Waarom zou dat nu ineens niet goed meer zijn met een ander modem router?
 
Ok, Je AP’s kunnen momenteel volgens jouw zeggen geen hogere doorvoersnelheid dan 280/280 aan. Met Ziggo 250/50 haalde je dus zeker nooit die maximale doorvoersnelheid van de AP’s en had je daar geen last van. Nu je dus een Internetsnelheid hebt van 500/500 loop je wel tegen grenzen aan waar je eerder niet tegenaan liep. Het probleem is niet de router, maar de hogere snelheid van je nieuwe internetverbinding.
In theorie moeten je Ap’s sneller kunnen, ik denk dat de instellingen van je AP’s toch niet helemaal optimaal zijn. Maar zonder die te weten komen we niet verder.
 
Ik begrijp dat je deze AP’s laat beheren door een externe partij. Mogelijk betaal je die partij er ook nog voor? In dat geval moet je deze partij het probleem laten oplossen. :)
 
Is een vriend die dit doet. Probeer gewoon even er achter te komen wat het is. Hij komt er ook even niet uit. Je lijkt nogal geïrriteerd, klopt dat?
 
Nee hoor. Heb alleen beroepsmatig veel van doen met externe IT bedrijven die veel geld vragen maar als het er op aankomt maar wat graag de problemen in de schoenen van de klant zelf schuiven. Vandaar dat ik vroeg of het een betaalde dienst was, dan zou ik me wat zakelijker opstellen.

Ben benieuwd naar de instellingen. Ook firmware versie van AP en controller is van belang.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
kun je jou instelling nog posten
ik heb het zelfde probleem dat de doorvoer traag is met de ac lr versie
deze hangt naast de netgear r9000 router
een test van de r9000 10gb bestand van nas ruim 40MB
van de ac lr ongeveer 15MB
zender:
2g
vht40 kanaal auto zend hoog
5g
vht80 kanaal 48 zend hoog

bereik is ook om te huilen ten opzichte de r9000
snelheid 2.4GHz is nog minder als de helft als van de r9000
 
@Hofstede heb inmiddels zelf ook weer toegang tot mijn AP's. Welke instellingen wil je weten om er wat over te kunnen zeggen?
 
kun je jou instelling nog posten
ik heb het zelfde probleem dat de doorvoer traag is met de ac lr versie
deze hangt naast de netgear r9000 router
een test van de r9000 10gb bestand van nas ruim 40MB
van de ac lr ongeveer 15MB
zender:
2g
vht40 kanaal auto zend hoog
5g
vht80 kanaal 48 zend hoog

bereik is ook om te huilen ten opzichte de r9000
snelheid 2.4GHz is nog minder als de helft als van de r9000

Ik haal op de LR 500mb sta er dan wel naast.
Buiten op 20 meter met ramen en duren dicht 80mb

Beter niet auto gebruiken. 5ghz op high en 2.4ghz op medium.
Ik heb de SSID gesplitst en gebruik eigenlijk alleen nog maar 5g binnen/buiten. Werkt prima.
 
@Peter-keetfm op high haal ik ook maar helft van 500 mbit. Is echt ruk. Nooit problemen gehad toen ik Ziggo modem had. Zelfde instellingen toen en haalde met wifi zelfde snelheden als bedraad.
 
ik heb de spullen terug gestuurd omdat het echt niet voldoet
ik knal echt lettelijk met mijn netgear r9000 alle snelheden voorbij
en afstand
ik heb echter nog een pro van marktplaats voor testen
ik heb nu een oude set van tp-link eap225 v1 en deze oude dingen halen wel 500/500
ik vind de controller iets minder mooi werken van tp-link maar ach ja het werkt
zoals boven genoemd alles al gehad
en ja de banden scheid ik altijd 2.4 en 5GHz behalve voor gasten
voor de prijsklasse voor Unifi producten had ik wel meer verwacht
zelfs de echt oude bak van netgear r7000 doet het nog beter met wifi bereik en snelheid
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..