Hoe kan ik UniFi Cloudkey en AP's benaderen?

Bob#11

UniFier
29 jun 2020
8
1
3
Ik ben in maart in een woning gaan wonen waar een UniFi Switch met daarin een CloudKey achter is gebleven. Aan de switch is een drietal AP's gekoppeld.
Ik heb de Switch via UTP aan mijn modem aangesloten en er verder niet meer naar omgekeken. Ik heb recent mijn modem vernieuwd (van Ziggo naar KPN, FRITZ!Box) en merk nu dat de AP's waarschijnlijk sinds de verhuizing al niet gewerkt hebben. Nu ben ik me aan het verdiepen in de UniFi tools en wil ik e.e.a. goed gaan configureren.
In de configuratietool van de FRITZ!Box modem zie ik de AP's als actief, maar slechts één AP is blauw verlicht (die in de meterkast).

Het lukt me niet om in een tool te komen waar ik de CloudKey kan configureren. Ik zie het IP adres van de CloudKey niet in de configuratietool van de FRITZ!Box modem. Ik heb https://192.168.1.30 en https://192.168.178.30 geprobeerd, maar kom er niet in.

Wie kan mij op weg helpen? En klopt het dat de AP's blauw verlicht moeten zijn als ze actief zijn?
Alvast bedankt!
 
Ik vermoed dat de cloudkey een vast IP adres heeft in een ander gebied als dat de dhcp van de FritsBox uitgeeft.

zet je interne netwerk eens op de range 192.168.1.0/24
 
Beste René,
Dank voor je reactie.
Weet jij ook hoe ik dat doe? Moet ik dan de FRITZBox configureren als IP client (zie onder)? Dat heb ik eerder ergens gelezen. Of moet ik dit op een andere plek dan in de FRITZBox instellen?

1593435935237.png
 
Ik denk dat je een andere ip (intrn) hebt gekregen. Je kunt kijken wat voor ip. En je pc daar aan aanpassen..
Zo ben ik altijd in de cloudkey gekomen..
 
Het netwerk ziet er uit zoals hieronder. En ik probeer vanaf SURFACELAPTOPBOB de CloudKey te bereiken.

1593437352506.png
 
Als je je ftizbox nodig hebt om via VDSL het web op te gaan, dan de FB niet als IP client van een LAN instellen!!! Hiermee schakel je de modemdeel uit en verlies je je verbinding.
Gebruik je je Firtzbox als 'modem' voor een glasvezel toegang (kan n.l. ook), dan ook hier geld: niet instellen als IP client!!
Wat meer helderheid over hoe je het www op gaat is wenselijk.

Verder kun je de IP range van je Fritzbox veranderen:

Inloggen op je fritzbox (http://fritz.box of een IPadres)
Dan naar "thuisnetwerk" -> "Netwerk" -> tabblad "Netwerk Instellingen" (vanaf hier even uit mijn hoofd) -> IPv4 adressen.
Daar kun je je IP DHCP range en IP adres van je Fritz wijzigen.

Voordat ik glasvezel had, had ik mijn FB 7583 in 10.0.0.x range zitten, en mijn USG-Pro 4 pikte dit probleemloos op. LAN zat (euh, zit) in 192.168.1.x range.
Nu regelt mijn USG-Pro 4 de inernettoegang (glas direct in het apparaat) en een FB 7530 puur en alleen als IP client.
 
De FRITZBox is inderdaad het modem voor glasvezeltoegang.
De tab Netwerkinstellingen ziet er zo uit:

1593440151954.png
 
Hangt je pc dan wel in de 192.168.1..xxx netwerk?
Zet anders je pc even handmatig op een ip adres in de 192.168.1.xxx range en kijk dan of je de CK kan benaderen.
 
@Springer in geval van de fritzbox: NEE. Defautl IP range van de Fitz is 192.168.178.1/24.
Dit kun je vernaderen naar iedere IP range (geschikt voor LAN) die je wilt.

Route 1: Verander de DHCP pool van de Fritz naar 192.168.1.1/24 range (dan valt de Cloudkey er netjes binnen met zijn default IP 192.168.1.30)

Route 2: Verander het IP adres van de CLoudkey naar bijvoorbeeld 192.168.178.30. Hoe?? Door je PC eerst tijdelijk een fixed IP te geven van bijvoorbeeld 192.168.1.20, dan inloggen op 192.168.1.30 om in je cloudkey het ip adres te veranderen.

Meest handige/snelste (in mijn optiek) is route 1... DHCP pool van de fritz box aanpassen. (wel even alle aangesloten apparaten die met DHCP werken rebooten!)

Kans is wel trouwens dat als je nu gewoon naar http://192.168.1.30 gaat, netjes je cloudkey tegenkomt. Zonder de routes 1 en 2 te bewandelen.
 
@PE1PQX dat snap ik, vaak voor gekomen dat ie geen DHCP krijgt en deze dan gewoon in het default lan zit van Unifi. Misschien dan simpeler om even pc te veranderen dan je gehele ip op de Fritzbox.
 
Bedankt voor jullie hulp! Het is me nu gelukt. Ik heb de DHCP range van de FRITZ!Box aangepast en de CloudKey gereset, ik kan er nu bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..