wat kan je met een vlan only netwerk

boomer

UniFier
13 jan 2019
64
6
8
vroeg me af wat je nu kan met een vlan only netwerk heb het geprobeerd maar krijg geen internet als je die kiest bij een poort van unifi switch?
 
Ik gebruik een vlan only om via de switch16/150 internet te brengen naar de USG in de berging.
Via vlan 90 hier maak ik zo een tunnel door het netwerk heen.
Op beide switched krijgen de poorten dan de vlan 90 tag.
 
Oké hoe doe je dat dan je hebt een tweede usg veder op die je dan door de switchen heen internet brengt?
kun je een voorbeeld geven hoe je dit insteld ben wel heel benieuwd hoe dat dan werk met instellingen
ik heb alleen dit en die kun je taggen maar dan heb Ik geen internet
 

Bijlagen

  • 934A4EB4-4058-4FD4-85C8-D74344B06449.jpeg
    934A4EB4-4058-4FD4-85C8-D74344B06449.jpeg
    294,8 KB · Weergaven: 39
Mijn internet tunnel als voorbeeld. Vlan-Only 90 aangemaakt. Bij de switch die bij de ziggo-router staat (bridged) heb ik poort 3 op vlan 90 gezet. Kabel van de ziggo router uit naar die poort 3.
Bij de switch die bij de USG-4P staat, poort 5 op vlan 90 gezet en die gekoppeld aan de WAN ingang van de USG.

nu is via deze weg de ziggo-router transparant gekoppeld aan de USG...
 
Cool ga ook proberen dus vlan 90 geeft internetverbinding door van ziggo naar switch 1 naaar switch 2 naar usg en daar achter weer ander netwerk
ga ook proberen fritzbox naar switch 1(vlan 4)naar switch 2 naar wan usg
moet je ook wat invullen bij vlan only igmp snooping of en dhcp reruarding?
 
gebruikt het op een 16P-150W, 1 port waar ziggo modem (in bridge mode) in gaat en twee poorten (1 voor de usg 4p en 1 naar een usg 3p (test omgeving))
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Ik heb m zo gemaakt , je gaat naar Instellingen > Netwerken > maak een nieuw netwerk > geef naampje > selecteer Alleen Vlan > en geef dan bij vlan een nummer aan ( tussen de 2 en 4095) VLAN 1 wordt gebruikt voor management van alle Unifi Hardware in je netwerk.

Ga dan naar apparaten > selecteer de switch of switchen waar je dat vlan wilt hebben > edit dan een poort of porten op deze switch en selecteer dan in de port profile dat vlan nummer. Heb je meerdere switchen zorg er dan wel voor dat dat Alleen Vlan Nummer mee gaat op de trunk. (zeg maar de hoofdkabel tussen de switches).

Als je geen gebruik maakt van verschillende switch porten profiles, dan staat deze al op alles , dus alle vlans etc gaan er dan door heen.

Bij mij is het zo ISP MODEM (in bridge) <> Netwerk kabel gaat in de Unifi switch 16P >poort 3 > poort 4 gaat naar Wan 1 USG 4P > poort 5 gaat dan naar Wan 1 USG 3P
Deze porten hebben als switch profile dat Alleen Vlan Nummer. Omdat deze 3 poorten onder het Alleen Vlan Nummer vallen maken ze alleen connectie met elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Hier 2x 16/150 poorten 1+2 in LAG tussen de 2 16/150. Er gaat veel data heen en weer tussen die 2 switches in piek tijden.
Poort 3 van beide switches is een vlan-only tunnel , ene kant ziggo modem in, andere kant WAN USG
 
Dus zo kan het ook via de switch naar de wan naar usg(en) maar wat ik me afvraag is bij de vlan only heb je bij de vlan nummer toch hetzelfde nummer als bij het wan netwerk,want hoe weet de poort van de vlan only dan dat het om het om het wan netwerk gaat?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..