Unifi AC Pro werkt alleen met standaard KPN WiFi aan

  • Onderwerp starter Morpheus2020
  • Startdatum
M

Morpheus2020

Guest
Goedemiddag,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb het volgende gedaan;

- Sinds gister glasvezel via KPN met de Experia 10a router. Mooi moment om mijn 2 Unifi AC Pro's opnieuw te configureren.
- Ik heb ze beiden een hard reset gegeven.
- Vervolgens via mijn bedrade PC de controller geïnstalleerd maar tijdens de setup werden de 2 AP's niet gevonden.
- Daarop via mijn laptop verbonden met de WiFi in de Experia router.
- Controller geïnstalleerd en daarna werden mijn AP's wel gevonden.
- AP's geconfigureerd. Toen viel mij al op dat ze op 'Provisioning' bleven staan maar wel werken.
- Na configureren in de controller de WiFi op de Experia router uitgeschakeld.
- Op mijn laptop verbonden met het nieuw aangemaakte wifipunt.
- Vervolgens kijk ik in de controller en staan beide AP's op disconnected.
- WiFi weer aangezet in Experia router, laptop daarmee verbonden et voila ze zijn weer online (weliswaar op provisioning).

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Ik snap er niks meer van en ben niet heel erg thuis in netwerken :(

Alvast bedankt!
 
Ik heb nu bij netwerk instellingen de gateway aangepast van 192.168.1.1/24 naar 192.168.2.254/24 (van de KPN router). Dit lijkt te werken maar nog steeds provisioning op beide AP's...

Helaas, beide AP's zijn weer disconnected na uitschakelen WiFi op de Experia router en verbinden met het WiFi netwerk van de AP's.
 
In welk segment staat de KPN router? Het lijkt dat er 2 subnetten actief zijn.
 
Als ik vanaf mijn PC ipconfig doe krijg ik;
Gateway; 192.168.2.254
Subnet is 255.255.255.0

Vanaf mijn laptop hetzelfde als de PC.

KPN router;
2020-06-24 12_49_39-Window.png

De twee AP's hebben een 192.168.2.* IP adres.
 
Dat gaat goed, opgenomen in de controller, en werken ze ook? Wifi van KPN uit etc.
 
Dat gaat goed, opgenomen in de controller, en werken ze ook? Wifi van KPN uit etc.

Ja de WiFi vanuit de AP's werkt maar ook die rechtstreeks vanuit de KPN router. Alleen als ik die uitschakel (wat ik wil) gaan de AP's op disconnected...
 
Nee, dat kan niet, want Unifi AP’s meshen alleen met elkaar.

Kijk in de controller even of de wireless uplink monitor optie uitstaat. Als die aanstaat en de verbinding tussen controller en AP wordt verbroken dan schakelen AP’s zichzelf uit.

De basis “fout” die hier gemaakt wordt is eigenlijk dat de controller altijd een bedrade verbinding moet hebben naar het netwerk, nooit via WiFi.
 
Ik heb het op de PE1PQX manier gedaan en nu blijven ze werken met de WiFi op de KPN router uit. Al moet ik wel zeggen dat het signaal niet overal even best is. Ik heb e.e.a. ingesteld via deze guide; https://lazyadmin.nl/home-network/how-to-install-a-ubiquiti-unifi-access-point/

Wat ik wel raar vind, ik heb de controller op mijn laptop geïnstalleerd en van daar uit de AP's geconfigureerd. Als ik nu de controller op mijn PC installeer en open krijg ik weer de installatiewizard? Is dat logisch?
 
  • Leuk
Waarderingen: PE1PQX
Ja je of met je pc via browser naar de controler op de laptop

Of een backup maken op de laptop
Deze op pc importeren en dan is de pc contoler en kan je met je laptop met de browser naar de controler op pc

Het is wel handig je controler op de pc te zetten pc vast ip te geven

Dan draait het het beste

De ap voor je telefoon en alle andere manieren om in de controler te kome gaan allemaal naar de software op de pc dan
 
Laatst ook mee lopen spelen. KPN heeft het zo gemaakt als je haar eigen experia wifi extenders aansluit op de experiabox de wifi van de box zelf uit gaat.
Had iets met seemless roaming te maken. Dat zou niet werken als de interne en externe wifi beide aan staan. Het lijkt erop dat die interne wifi ook uit gaat als je unifi ap's aansluit?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..