AP Wifi client verliest connectiviteit

O

Ouwe.89

Guest
Hoi,

In mijn woning heb ik recentelijk een hoop verschillende wifi ap's en wifi versterkers vervangen voor 2 goed geplaatste AP's (type: AP AC LR). Het instellen verliep nagenoeg vlekkeloos, maar na het ''in slaap vallen'' van diverse client devices duurt het zeker 5 tot 10 sec voordat de verbinding weer werkt. Dit gebeurt ook af en toe als je device al een tijdje is verbonden.
Je ziet dat de devices verbonden zijn maar het lijkt erop dat de ''eerste aanvraag'' behoorlijk traag verloopt, diverse apps laden duurt gemiddeld zo'n 10 sec, ook de browser heeft flink tijd nodig.

Heb al behoorlijk wat wijzigingen gedaan in de AP's, de kanalen diverse malen gewijzigd, bereik en zendvermogen aangepast, DTIM aangepast, Wifi optimalisatie aan en uit gehad, LAN en Multicast optie uit, de AP's een vast IP adres gegeven. Rate en Beacon instellingen aan en uit getest.

Mijn kennis is enigszins beperkt, daarom vraag ik jullie hulp.

Alvast bedankt voor de hulp!

Verbinding:
KPN Experiabox 100 download / 25 upload verbinding.
Edimax Gigabit Switch
TP Link Fast Ethernet Switch
D Link Router (Alle router functies als DHCP functie uitgeschakeld. Is aangesloten via een powerline adapter, niet anders mogelijk op dit moment)
AP's aangesloten d.m.v POE adapter.

Unifi aansluiting hardware.jpg

Unifi WPA Fout.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het goed begrijp zijn alleen de ap's van ubiquiti en is er geen controller in het netwerk die op de ap's "past". Hiermee bedoel ik. De aps zijn ingesteld via een pc en daarna is de controller afgesloten. Opzich kunnen de ap's standalone draaien, al halen ze de intelligentie uit de controller. Deze bekijkt ook met welk ap je client verbind. Wanneer de onbeheerde ap's door elkaar heen schreeuwen moeten de clients bedenken met wie ze willen praten. Dit kost tijd. Nu vormen de ap's geen geheel maar draaien ieder voor zich. Verzeker je er van dat beide ap's op een apart kanaal zitten en niet onnodig veel overlap hebben door het vermogen wat terug te zetten. Dit zal wat tijd kosten om een balans hier in te vinden. Nog beter zou zijn een controller te laten draaien. Dit kan bijvoorbeeld een pc, raspberry pi of cloudkey
 
Nog een aanvulling: Heb je in de controller de uplink monitor uitgezet? Anders wordt de AP afgeschakeld zodra de controller niet meer actief is.
 
Als ik het goed begrijp zijn alleen de ap's van ubiquiti en is er geen controller in het netwerk die op de ap's "past". Hiermee bedoel ik. De aps zijn ingesteld via een pc en daarna is de controller afgesloten. Opzich kunnen de ap's standalone draaien, al halen ze de intelligentie uit de controller. Deze bekijkt ook met welk ap je client verbind. Wanneer de onbeheerde ap's door elkaar heen schreeuwen moeten de clients bedenken met wie ze willen praten. Dit kost tijd. Nu vormen de ap's geen geheel maar draaien ieder voor zich. Verzeker je er van dat beide ap's op een apart kanaal zitten en niet onnodig veel overlap hebben door het vermogen wat terug te zetten. Dit zal wat tijd kosten om een balans hier in te vinden. Nog beter zou zijn een controller te laten draaien. Dit kan bijvoorbeeld een pc, raspberry pi of cloudkey

De AP's zijn inderdaad alleen van Unifi (al het andere is er tussen uit gehaald) , en ingesteld met de controller software op een gewone laptop welke niet altijd draait.
De 5ghz kanalen overlappen niet, de 2.4ghz een beetje, maar heb deze nog wat terug geschroefd zodat er geen overlap is met het andere AP.
Vreemd blijft dat ik dit tot nu toe nog nooit ben tegen gekomen bij andere AP's, andere fabrikanten.

Nog een aanvulling: Heb je in de controller de uplink monitor uitgezet? Anders wordt de AP afgeschakeld zodra de controller niet meer actief is.

Als je de optie bedoeld onder settings dan staat hij inderdaad al uit. Of zijn deze ook nog ergens anders te vinden?
 
De AP's zijn eigenlijk bedoeld om te gebruiken in een Ubiquiti unifi ecosysteem. Er zijn veel dingen die invloed hebben op een wifi netwerk. Dit maakt het ook zo lastig om het probleem te vinden. Je kan bijvoorbeeld tijdelijk 1 ap uitschakelen en kijken of het probleem dan nog steeds bestaat. Zo bij beide de werking controleren. Gaat dit goed beide weer inschakelen en proberen te finetunen. Bij mij draait altijd een controller, ook toen ik begon met 2 losse ap's. Ik heb dan ook nooit het probleem mee gemaakt wat jij omschrijft. Het probleem kan ook bij de client liggen door energiebesparing. Energiebesparing kan de wifi radio van het aparaat uitschakelen waardoor opnieuw verbinding gemaakt moet komen. De controller slaat normaal de logs op waarin je eventuele fouten kan terug zien.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, ik ga nog e.e.a. proberen te testen en uit te sluiten.
Misschien toch maar eens over na denken om er een cloudkey bij te kopen als dat toch nog wat extra voordelen biedt.
 
Een cloudkey lost dit probleem niet op volgens mij.

Toevallig niet nog een oude ap in de lucht met zelfde wifi naam, authenticatie en ww?
 
Een cloudkey lost dit probleem niet op volgens mij.

Toevallig niet nog een oude ap in de lucht met zelfde wifi naam, authenticatie en ww?

Nee dit heb ik niet meer.
Heb nog e.e.a. bijgesteld en getest, het is nu beter geworden.
Een aantal problemen komt uit de experiabox zelf, het lang verbinden van een cliënt gebeurd ook wel eens op de experia Wifi en ook daar verlies je af en toe de verbinding.
Heb de experiabox al gereset maar heeft nog geen verschil gemaakt.
 
Een aantal problemen komt uit de experiabox zelf, het lang verbinden van een cliënt gebeurd ook wel eens op de experia Wifi en ook daar verlies je af en toe de verbinding.
Heb de experiabox al gereset maar heeft nog geen verschil gemaakt.
Je gebruikt toch wel enkel de wifi van je AP's en niet van je andere routers?
 
Je gebruikt toch wel enkel de wifi van je AP's en niet van je andere routers?

Ja klopt, gebruik nu alleen de WiFi van de AP's.

Had de WiFi van de experiabox ff aangezet om deze te testen, en daarbij kwamen de zelfde problemen naar boven.

Het probleem zit hem denk ik in de dhcp o.i.d. van de experiabox zelf. Daar ben ik nog niet helemaal achter.
 
Er mag maar 1 apparaat dhcp uitdelen in jouw netwerk, anders unplug die dlink ff en dan testen.

Maar ik zat meer te kijken naar je printscreen, die vermeld een wpa autenticatie fout. Het lijkt er dan op dat jouw experia, of dlink missschien ook en je unifi ap.'s dezelfde wifinaam en ww hebben en er toch nog 1 aanstaat, en dat gaat sowieso niet werken.
Ik had soortgelijks door te vergeten om de wifi uit te zetten van m'n modem.

Volgens jouw tekening heb je 2 bedrade ap's, die dienen dan wel elk aparte kanalen te hebben.
Als je de toepassingen van Hofstede en The ike master al gedaan hebt dan zou ik eerst de experia alles afkoppelen en slechts 1 ap aansluiten.
Als dat niet goed gaat ligt het ws aan die box, en daar ben ik ook onbekend mee.
 
Er mag maar 1 apparaat dhcp uitdelen in jouw netwerk, anders unplug die dlink ff en dan testen.

Maar ik zat meer te kijken naar je printscreen, die vermeld een wpa autenticatie fout. Het lijkt er dan op dat jouw experia, of dlink missschien ook en je unifi ap.'s dezelfde wifinaam en ww hebben en er toch nog 1 aanstaat, en dat gaat sowieso niet werken.
Ik had soortgelijks door te vergeten om de wifi uit te zetten van m'n modem.

Volgens jouw tekening heb je 2 bedrade ap's, die dienen dan wel elk aparte kanalen te hebben.
Als je de toepassingen van Hofstede en The ike master al gedaan hebt dan zou ik eerst de experia alles afkoppelen en slechts 1 ap aansluiten.
Als dat niet goed gaat ligt het ws aan die box, en daar ben ik ook onbekend mee.

Bedankt voor de reactie!

De Wifi netwerken zijn altijd apart geweest, de nieuwe AP's zijn met een andere SSID in de lucht gebracht. En de oude SSID van alle andere apparaten heb ik na het instellen van de Unifi AP's direct uitgezet.

Alle kanalen op de AP's zijn apart, op de 2.4Ghz heb ik 6 en 11, en op 5Ghz heb ik 100 en 52

Gisteren een Cloud key aangesloten om dat toch eens te proberen of dat verschil maakt, de clients schakelen op dit moment wel iets sneller over van het AP.
Wat mij wel opvalt is dat ik sinds 2 weken mijn gasten wifi heb verwijderd en het probleem met tussentijds wegvallen is verbeterd, vrijwel geen probleem.
Gisteren met het instellen van de cloud key dacht ik, ik zal deze terug instellen en merk nu na één dag dat bij gebruik van de eigen wifi er tussentijds toch een aantal seconden overgeschakeld wordt naar 4G en dan weer terug de verbinding wordt opgepakt.

De D-Link kan ik inderdaad nog ff uit het netwerk halen al weet ik eigenlijk zeker dat ik alle dhcp uit heb gezet op dat apparaat, maar je weet nooit.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..