nieuw unifi thuisnetwerk

jack zomer

UniFier
8 okt 2020
6
0
1
mijn wens om een nieuw ubiquiti thuisnetwerk op te zetten kan eindelijk beginnen.
ik ga beginnen van absoluut 0% netwerk aanwezig, naar een uitgebreid unifi netwerk (wifi eerst, vermoedelijk camera's in de toekomst)

het meeste van ubiquiti kan ik overzien, en is logisch voor mij. en snap ik.

maar er is 1 probleem wat ik heb, waar ik de gevolgen niet van kan overzien. en graag hoor ik of een misstap ga begaan.


Goed. van 0 naar 100%

ik heb geen internet, kan ook geen internet krijgen. Maar gelukkig hebben mijn buren een fiber lijn. in overleg mag ik op hun router een antenne inpluggen zodat ik internet kan hebben waar ik zit.
Hun enigste ''angst'' (ze zijn niet erg internet ''begaafd'' is dit: ze kan hebben nu 1 router en 2 extenders, voor hun gebruik prima en ze willen ook niet anders.
dus ik moet inpluggen op hun router, en kan de router NIET in dmz zetten voor hun veiligheid. wel lijkt deze router een vlan setting te hebben.

De vraag. ga ik mezelf beperken in de mogelijkheden die een ubiquiti systeem heeft (even los van dat ik de vlan nog moet bevestigen.
ga ik het systeem beperken door het niet in dmz te kunnen zetten van de router.




fiber modem vlan poort 4 (bv)
poe injectie op een gigabeam LR GBE-LR-EU
gigabeam lr GBE-LR-EU op een udm pro
udm pro naar een switch poe.
en van de switch naar 16 utp lijnen voor de camera's accespoints etc.

vanuit daar is het nog onbekend, moet meten en testen.
Maar een camera of 8, 2 accespoints buiten. 6 accespoints binnen is wel een beetje wat ik verwacht en een poe-switch

als het loopt zoals ik denk,, dan komt er daarna nog een ups, nvr en een rps bij


de hoofdvraag is dus, hoe houd de udm pro zich in een router achter router situatie wel met een vlan actief, zonder de DMZ op de eerste router ingeschakeld


extra info: ( ik verwacht dat iemand er naar gaat vragen :) )
fibra buren 300/600/1000mbit. momenteel 600mbit abbo.
afstand buren. 760meter43centimeter met vrij zicht (volgens mijn ogen, en airlink)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jack Zomer,

Het feit dat de router van de buren voor jouw router zit, zorgt ervoor dat alles wat je openzet op jouw eigen udm pro, ook opengezet dient te worden op de router van de buren. In het geval van dmz, dan heb je dit niet doordat alle poorten openstaan naar jouw udm pro en je daar de firewall functionaliteit (beveiliging) van je udm pro benut. Zeker als je later in de toekomst camera's wilt plaatsen en op afstand wilt kunnen bekijken, is dit niet een gewenste optie. Ik zou toch kijken of je een andere regeling met de buren kunt treffen.

Graag ontvang ik ook meer informatie over waarom je jouw router niet binnen hun dmz kan plaatsen.
 
de router van de buren kan alleen een totale dmz uitvoeren. en aangezien ze op hun eigen wifi/router blijven (hun mening is het werkt, dus laat het zo) is hun onbeveiligd laten niet handig.(de setting vlan blijkt niet te werken op de router( dus vandaar het onderstaande.


wat ik me net wel bedenk.
stel 192.168.0.1 hun interne range is.
1 van de schotels geef ik dan een vast ipadres 192.168.0.10
en de ontvangende bv 192.168.0.11

dan kan ik in hun router alle poortforwarding instellen, aka bijna alles open zetten richting de 192.168.0.10

om vervolgens bij aankomst in de udmpro, de uitgifte van ip adressen te laten beginnen op bv 192.168.4.1 zodat ik een scheiding krijg tussen hun en mij.

in theorie moet ik dan toch icm de poortforwarding beschikking hebben over alles wat de udmpro heeft?
 
Dat gaat niet werken. Want dan wordt voor de port-forwarding die jij instelt alles naar jou doorgestuurd, ook als het verkeer eigenlijk voor de buren bestemd is. M.a.w. een poort die jij gebruikt kan dan niet meer door jouw buren gebruikt worden.
Als die buren alleen hun eigen huis-tuin-en-keuken router willen blijven gebruiken dan kun je wel gebruik maken van internet maar remote access van buitenaf naar jouw netwerkje kun je vergeten.
Zelfs met een geavanceerde router waarop de internetverbinding binnenkomt wordt dit al een behoorlijke klus, en dan zou je het liefst van de ISP twee IP adressen willen hebben, wat voor huisabonnementen niet mogelijk is.

Is er bij de buren niet nog een andere ISP beschikbaar? Bijvoorbeeld ADSL of Coax? Dan zouden zij daarop een abonnement kunnen nemen en jij kunt het doorsluizen.
 
Laatst bewerkt:
Mmm. Ik dacht dat ik er portforward per ip kon doen.
Maar idd de gebruikshandleiding van de router is het niet met mij eens.


Blijft dus over of geen portforward of voor iedereen portforward, wat hun eigen netwerk natuurlijk onveiliger maakt.

Kwa dubbel poort gebruik zal het meevallen, ze hebben geen apparatuur staan zoals een udm, misschien moet ik alleen concurreren met een Alexa ding...

Hoe brak ik de udm maak durf ik niet te zeggen, zal morgen even zoeken of ik een lijst met poorten kan vinden, zodat ik deze kan testen.

Zal met name gaan om de camera's van waar dan ook te bekijken, via een browser en de app.
En het monitoren van het netwerk op afstand.


En helaas is dit de enigste optie, geen ADSL of coax beschikbaar bij de buren .

Correctie, hun modem in dmz. Umdpro er achter. Voor hun wifi regelen via de udmpro op een separate vlan. Daarna via de 60ghz antenne de verbinding opzetten.

klein nadeel. De udmpro NVR rps en ups wonen dan bij hun. En er is constant data verzending omdat de camera,s bij mij filmen en het bij hun opslaan.. nu verwacht ik dat de 60ghz lr antennes genoeg capaciteit hebben, maar toch niet mijn favo situatie
 
Laatst bewerkt:
Nee dat is opgeven wanneer het moeilijk wordt

1. Uitzoeken hoe brak ik de udmpro maak zonder forward.
2. Buren overtuigen dat de udmpro bij hun komt en dat ik via de udmpro en een paar wifi punten hun internet lever.
3. Weet ik nog niet



Nieuwe optie op nummer 1 gezet.
1. Andere buren lief aan kijken, 500meter verder. Dus totaal 1300meter. Binnen de specs van de gekozen antenne. Eens overleggen of ik de udmpro daar kan stallen, en hun via een vlan mag voorzien van hun eigen internet.

2. Uitzoeken hoe brak ik de udmpro maak zonder forward.

3 weer andere buren (600mrter) overtuigen dat de udmpro bij hun komt en ik hun eigen internet ook via de udmpro laat lopen.
 
Laatst bewerkt:
Puur uit nieuwschierigheid: waarom kun jij zelf geen internet krijgen?? Er moet lijkt mij toch ergens een mogelijkheid zijn dacht ik zo...?
Ik zou een 4g modem kunnen krijgen.
Max snelheid is dan 20mbps kost ongeveer 50 euro per maand.
1000mbps kost 69 euro.

Voor de 4g snelheid heeft het niet zoveel nut een nieuw netwerk met camera's aan te leggen, 80% van de tijd is de snelheid namelijk 5 tot 10 Mbps.

Daarom mijn fiber zoektocht in mijn omgeving.


Het enige probleem is dat de netwerkbeheerder er geen zin in heeft. Ook het aanbod om zelf de kosten te dragen krijgt nee als antwoord.


Optie 4 => Verhuizen
Ik zou nog eerder de netwerkbouwpogingen stoppen, en een 4g modem plaatsen. Dan gewoon direct op de modem inloggen en hem verplaatsen als ik hem ergens anders nodig heb
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..