Snelheidstest Unifi controller vs Ookla/Speedtest

K

Kevin_Lomax

Guest
Ik heb twijfel of mijn netwerk adequaat werkt en de maximale internetsnelheid wordt benut. Reden is dat ik via wifi niet verder kom dan ca. 80Mbps (5Ghz; AP AC Pro). Internetsnelheid is 200Mb/25Mb met een Ziggo modem die in bridge modus staat met daarachter een USG. Het ligt niet aan de werking van de (antenne's in de) Access Points, heb het zowel met een AP AC Pro als LR geprobeerd met zelfde resultaten.

De speedtest als ingebouwd in de USG Controller (bedraad/geinstalleerd op Rasperry Pi die via een Unifi Switch aan de USG 3P is gekoppeld) geeft een prima 195/200Mbps downsnelheid aan. Prima zou je denken. Maar een bedrade check - via laptop, bedraad aangesloten op switch - op speedtest.nl/ookla (via browser) begint op 200Mbps maar daalt vervolgs snel naar ca. 100Mbps-130Mbps max. Zonder uitzondering, steeds weer.

Iemand enig idee hoe dit wordt veroorzaakt? Ligt dit aan de instellingen van de USG, ligt dit aan mijn switch? Mis ik een belangrijke instelling? Ik breek mij het hoofd maar kom er niet uit.
Alvast enorm bedankt!

Opstelling (allen laatste firmware)
Ziggo Modem (bridge) --> USG 3P --> Unifi Switch 24 (Gen1) --> AP AC PRo || Wifi || Laptop Win10 (5Ghz).

20200506 Screenshot Unifi Controller Speedtest.png20200506 Screenshot Network Setup.png20200506 Screenshot UAP AC Pro.png20200506 Screenshot Connection SurfacePro.png20200506 Screenshot Speedtest Wifi.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wel type raspberry gebruik je?? Pas vanaf RPi4 heb je 1gbit lan.

RPI3 maar daar ligt mijns inziens het probleem niet in. De controller (die op de RPI draait) geeft nl als enige de hoogst gemeten internetsnelheden aan die (i) bekabeld (ca. 100-130Mbps) en (ii) - nog beroerder - wireless (thans ca. 35-100Mbps), bij lange na niet worden evenaard. Ik zak nu zelfs weg naar 35Mbps wireless terwijl controller prima waarden van 185-195Mbps weergeeft op mijn internet verbinding. Het komt mij voor dat het iets is tussen usg-switch en access points of sla ik de plank nu finaal mis?
 
Uplink connectiviteits-monitor en Optimaliseer automatisch Netwerk en Wi-Fi prestaties ook uit staan?
Yes.
VPN staat uiteraard (ook) uitgeschakeld gedurende testing.
Ik zal wat screenshots toevoegen aan de post.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als jouw raspberry de meting doet, zal hij zelf (bedraad!) nooit meer dan 100mbit/sec kunnen 'meten'. De specs van de WiFi van deze raspberry heb ik zo even niet paraat.

De meting van de Unifi controller gebeurt ook niet alleen via de raspberry - gegeven de uitkomsten (hoger dan 100mbit) kan dus niet anders dan dat gebruik gemaakt wordt van de infrastructuur van de USG naar het modem (in bridge mode). Mijn bedrade check die ik met een laptop heb uitgevoerd op de switch via Speedtest/Ookla gaf een neergaande snelheidslijn aan die weliswaar kort startte met een getal richting de 200Mbps maar uiteindelijk uitkwam op een *gemiddelde* van tussen de 100-130Mbit/s (voor de duidelijkheid: metingen via 5Ghz Wifi komen nog veel lager uit). Dit maakt ook dat sprake is van grote verschillen tov de internetsnelheid zoals door de controller, ws via de USG, worden gemeten (vandaar mijn gevoel dat het mogelijke probleem in de Unifi infrastructuur ligt).
 
  • Leuk
Waarderingen: PE1PQX
De speedtest van Unifi wordt geheel door de USG uitgevoerd, maar is, met name voor een USG3P, volkomen onbetrouwbaar. De reden daarvoor is dat die maar een hele zwakke CPU heeft die niet eens in staat is om een voldoende hoge datastroom te genereren om goed te meten. Ook zie ik daarnaast dat de laatste tijd die speedtest test tegen servers in Turkije etc. en niet tegen servers in Nederland.
Kortom, vergeet die speedtest in Unifi. Alpha en beta testers hebben al meermaals gevraagd om die te verwijderen, maar in plaats daarvan hebben ze zelfs een eigen speedtest netwerk opgezet. Laten we het er maar op houden dat ze gedwongen worden naar de marketing jongens te luisteren.

Ook de speedtest in een browser onder Windows 10 heeft zo z’n problemen. Je kunt beter de Windows 10 speedtest app downloaden en daarmee testen. Kijk als eerste stap eens welke resultaten die geeft.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..