Begin volgend jaar Glasvezel van KPN/XS4ALL

Ik snap niet echt wat je daar mee wilt bereiken. Het levert je geen extra snelheid of iets dergelijks op.
Over dat kastje schuif je een NT van KPN en daar sluit je dan de WAN van je USG rechtstreeks op aan met een netwerkkabel. Vooral bij KPN moet je niet zelf met die glasvezel zitten rommelen, met de kans om die te beschadigen. Daarnaast moet je dan ook nog de correcte SFP module voor de USG weten vinden.
 
Daarnaast moet je dan ook nog de correcte SFP module voor de USG weten vinden.
En daar ben ik dus naar op zoek...
Verder is het ook simpel 'niet omdat het moet, maar omdat het kan', en bijkomend heb je dan ook een (sluipende) energieverbruiker minder (de adapter voor de NT)
Daarnaast is het ook een beetje het experimentele karakter waar ik af en toe graag mee bezig ben. Krijg ik het werkend of niet, zo ja.. mooi! Zo nee, pech gehad; back to square 1.
 
  • Leuk
Waarderingen: pd3mlp
Hi PE1PQX,

Volgens mij ben je hier naar op zoek;

> (15 euro) plaats/klik een patch cover kit (https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/patchcover-kit-ftu-tk01/2) over je FTU.
> de stekker aan de fiber van de patch cover kit past niet in de SFP van je USG, dus je hebt een verloop stekker + kabel nodig.

Ik heb het hiermee gemaakt;
>> (3 euro)verloopstekker: Type: SC<>SC Female
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1167279
>>~(8 euro) SC<>LC verloop fiber type: Simplex Jumper SC/LC 1E 9/125 :
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1171240 --> ik heb een fiber van 5mtr besteld omdat ik mijn USG niet in de meterkast kwijt kon. Wellicht kun jij toe met een kortere fiber.

Vervolgens connect je de fiber in deze SFP module die je in je USG plaatst. De SFP module wordt in een kit met twee SPFs geleverd in de kleuren blauw en geel. Ik heb de gele gebruikt. De blauw SFP heb je niet nodig.
> (32 euro) SFP: Ubiquiti type UF-SM-1G-S - U.
https://www.dectdirect.nl/nl/ubiquiti-uf-sm-1g-s-u-fiber-single-mode-module-1g.html

Vervolgens VLAN 6 configureren en je hebt internet op je USG.
Ik heb dit lange tijd werkend gehad voor internet only en had een fijne lage ping (4ms).

Mocht je tevens TV willen kijken via KPN/XS4ALL dan dien je twee VLANs (4 en 6) op je WAN poort te configureren. Zover ik weet kan dit niet in de Unifi omgeving.
Ik heb gelezen dat je dit kunt omzeilen door zelf een configuratiefile (JSON) te maken en te uploaden naar je USG/cloudkey. Persoonlijk vind ik het tricky om je configuratie deels te doen via JSON en deels via je Unifi omgeving. Daarom is het mij niet gelukt om internet en TV (STB) werkend te krijgen icm mijn USGPro.
Mocht jij hiervoor een simpele oplossing weten dan ben ik zeer geinteresseerd!



Succes!!

Grtz
Jules
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
TV kijk ik niet via XS4AL, wel VoiP maar dat gaat via dezelfde VLAN als internet gaat.
Bedankt hiervoor, echter zijn de verloopstekker en kabel nu uitverkocht. Die SFP is nogal aan de prijs zie ik.
EN i.d.d., de afstand tussen FTU en gateway is minder dan 1 meter.
 
Hi PE1PQX,

Dat diverse items uitverkocht waren was me ook opgevallen, het is daarom dat ik het type connectoren/fiber erbij had geschreven zodat je zelf eenvoudig naar alternatieven kunt zoeken.

De SFPs heb ik van Ubiquity gekocht omdat ik weet dat niet alle merken SFPs samen werken met Routers. Het fijne weet ik hier niet van en om problemen te voorkomen heb ik veilig voor ´origineel´ gekozen. Wellicht dat iemand op het forum suggesties heeft voor een goedkopere SFP.

Voor de overige parts gaat het om relatief peanuts, wellicht de tijd-moeite van een speurtocht niet waard. Ik adviseer je deze leverancier een mailtje te sturen met je wensen. Ik verwacht dat ze je snel zullen aangeven wanneer er weer voorraad verwachten wordt of welk alternatief ze kunnen bieden.

Succes!


Grtz,
Jules
 
Vraag me alleen af: die patch cover kit van KPN, die zie ik alleen bij de 'zakelijke' shop... (€15,- ex btw)
Alternatieven zijn her-en-der wel te vinden dacht ik.
Bij FS.com heb ik al 6 SFP modules besteld die werken in unifi spullen. Vanaf USG-Pro 4 gaat er een fiber naar de Switch-24 en dan door naar de Switch-8 en dan nog door naar een Netgear switch. Dus in totaal 6 van die dingen met daartussen een fiber kabeltje.

Grt André
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
USG Pro 4 is binnen, heb hem wel even aan het stroomnet gehangen en i.d.d. de stofzuiger maakt ook dat geluid ;)

Om de vrouw niet tot vijand te maken ook maar 2 nieuwe Noctua's besteld. Morgen die er in frotten en op zijn plek hangen in de meterkast.
(Vandaag gaat niet lukken i.v.m. werken, dus de USG3 blijft nog even een paar uur op zijn plek hangen.)
hierzelfd probleem moet zo nu en dan er ook bij slapen wil je zeggen het type ventilatoren je er in hebt van dit merk?
 
Het geluid word wel minder, maar de fans blijven duidelijk hoorbaar omdat die direct tegen het metaal van de USG gemonteerd zitten.
Het verplaatste lucht moet door het roostertje waar de fans achter zitten. Stil zal het zeker niet worden!
Ik zou proberen een andere plek voor de USG Pro te vinden dan in de slaapkamer.
 
Laatst bewerkt:
Vraag me alleen af: die patch cover kit van KPN, die zie ik alleen bij de 'zakelijke' shop... (€15,- ex btw)
Alternatieven zijn her-en-der wel te vinden dacht ik.
Bij FS.com heb ik al 6 SFP modules besteld die werken in unifi spullen. Vanaf USG-Pro 4 gaat er een fiber naar de Switch-16 en dan door naar de Switch-8 en dan nog door naar een Netgear switch. Dus in totaal 6 van die dingen met daartussen een fiber kabeltje.

Grt André
Bij mij is iets mis gegaan bij de levering van XS4ALL. In de doos met hardware zat een NT die niet compatibel was met mijn FTU waardoor ik mijn installatie niet kon doen.
XS4ALL heeft hierop de patch-over kit geleverd met bijbehorend een Fritzbox fiber modem. Met de spulletjes die ik heb besteld heb ik toen internet op mijn USGPro werkend gekregen.
Ik weet niet of je die patchcover elders goedkoper kunt vinden. Ik denk zelfs dat je direct zou kunnen inprikken op je FTU. De patch cover is feitelijk maar een domme doorverbinder. Voor aansluiting op je FTU moet je wel weer net een andere connector hebben. En... als het daar mis gaat (fiber beschadiging) kost het al snel serieus geld. Dat risico is je misschien ~15 euro niet waard.
 
Ik heb vandaag XS4ALL gebeld en enkele vragen gesteld.
Standaard wordt er een NTU (glas-naar-UTP) geleverd die je over de aansluitkastje van KPN schuift.
Na uitleg heb ik aangegeven dat ik graag het glas rechtstreeks in mijn USG-Pro 4 wil hebben stuurt de medewerker mij een patch-cover kit TK01 op. Dus die €15,- heb ik al uitgespaard.
Ik heb de order al uitgezet naar XS4ALL, en daarbij is duidelijk aangegeven dat het niet om een nieuw abonnement gaat, maar een wijziging in een lopend abonnement.
De planning is dat ik vanaf vrijdag 26 juni glasvezel zou hebben. Nu hopen dat het allemaal soepeltjes verloopt.
 
Even een schets:
glasvezel plan.jpg
Dit is het plan dus. Mijn LAN en de fritz voor VoiP (of een ander VoiP apparaat) zitten en verschillende subnetten, 10.0.0.0/24 en 192.168.1.0/24 bijvoorbeeld.
Zijn er meer mensen die het op een vergelijkbare manier hebben aangesloten?
De groene lijn is de huidige 'WAN-in', welke straks komt te vervallen (als het lukt).
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Even een schets:
Bekijk bijlage 1419
Dit is het plan dus. Mijn LAN en de fritz voor VoiP (of een ander VoiP apparaat) zitten en verschillende subnetten, 10.0.0.0/24 en 192.168.1.0/24 bijvoorbeeld.
Zijn er meer mensen die het op een vergelijkbare manier hebben aangesloten?
De groene lijn is de huidige 'WAN-in', welke straks komt te vervallen (als het lukt).
Welke module heb je voor wan om de kit aan te sluiten?
 
Deze, alleen ik kan hem nu nog niet 'testen'.
Ik weet wel dat de blauwe connector past in de SFP module.
Als je alleen deze module besteld, ben je erg duur uit, bij elkaar al bijna €25,- verzendkosten en BTW komen er dan nog overheen.
Als je meer spullen daar moet bestellen kan het wel uit, voor één enkele module kan het niet uit.

Houd wel rekening met minimaal een week bezorgtijd, module ligt niet op in Duitsland.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene en Serge
Vandaag is de fiber in de meterkast afgemonteerd en ik heb gewoon de boel aangesloten zoals het 'hoort'.
Met de SFP module glas rechtstreeks in de USG.
Juiste credentials invullen en gaan met die banaan.
'officieel' zou ik pas op 26 juni a.s. het glasopgeleverd krijgen maar het werkt gewoon nu al.

Een happy-camper hier!!
Nu een 200/200 lijntje hier.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..