Losse utp aan patchpanel hoe poort bepalen op switch

Jheroen

UniFier
23 aug 2020
234
116
43
Gelderland
Ha mensen,

Ik heb een switch met een flink aantal aansluitingen naar allerlei plaatsen in huis.

Tv's utp contactdozen etc etc. Nu vraag ik me af hoe je test op welke poort welke aansluiting actief Is om zo een overzicht te kunnen maken.

Kan ik bv een kabeltester op een loze aansluiting zetten (zo een waar je een kabel normaliter mee doormeet) en zo zien welke poort reageert of blaas je daarmee de poort op?

Als dat niet de manier Is welke manier zou het beste zijn?
 
Een kabeltester werkt niet als deze op een actieve switch zit (althans bij mij niet, net getest)
Je kan met de kabeltester wel bepalen welke kabel waar heen gaat. Dat moet je wel een kabel tester hebben die je kan delen (master / remote)
 
Zet de master van de kabeltester op de kabel bij de switch en ga dan alle (bekende!) aansluitingen bij langs...
Kans dat je een UTP poort vernield is klein.
Dit is trouwens ook exact de reden dat ik een patch-panel gebruik, en een lijstje gemaakt heb welke poort waarnaartoe gaat. (buiten dat het gewoon er netter uit ziet)
 
Zet de master van de kabeltester op de kabel bij de switch en ga dan alle (bekende!) aansluitingen bij langs...
Kans dat je een UTP poort vernield is klein.
Dit is trouwens ook exact de reden dat ik een patch-panel gebruik, en een lijstje gemaakt heb welke poort waarnaartoe gaat. (buiten dat het gewoon er netter uit ziet)

Idd, alles beter dan die losse kabels. Patchpanel zijn ook de kosten niet.

Net nog een keer getest (de kabel zat niet in switch). Met de master tester er aan, geeft deze wel aan dat de kabel goed is, maar het lampje op de switch gaat niet branden.
En er is niks stuk gegaan :)
 
Een smart switch heeft meestal een tabel met welk mac adres op welke poort zit. Op internet kun je dan 9 vd 10 keer achterhalen welke fabrikant het is. Vaak weet je dan ook het apparaat.
 
Ha mensen, dank voor de reacties.

Ik gebruik twee patch panels de bedrading gaat ook vaak naar aansluitingen in de wand waar op dat moment niks op zit aangesloten, zodoende is het dan lastig om te meten.
Vorig jaar geen lijstje gemaakt van wat waar zit, dan maar even puzzelen :)
 
Een smart switch heeft meestal een tabel met welk mac adres op welke poort zit. Op internet kun je dan 9 vd 10 keer achterhalen welke fabrikant het is. Vaak weet je dan ook het apparaat.
Ha mensen, dank voor de reacties.

Ik gebruik twee patch panels de bedrading gaat ook vaak naar aansluitingen in de wand waar op dat moment niks op zit aangesloten, zodoende is het dan lastig om te meten.
Vorig jaar geen lijstje gemaakt van wat waar zit, dan maar even puzzelen :)

Gewoon alles losmaken en één voor één nalopen.
Heb je wat te doen iig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jheroen
met een kabel tester miet het toch appeltje eitje zijn.
je hebt twee delen van de tester stukje utp in het ene gedeelte van de tester en die andere kant van de kabel in een vrij aansluiting in de muur.
Dan het uitlees gedeelte van de tester met een stukje utp kabel de patch panel aansluitingen nalopen die nog vrij zijn.
Als de afstanden te groot zijn om te lopen dan met zijn tweeen even doen.
 
Zet de master van de kabeltester op de kabel bij de switch en ga dan alle (bekende!) aansluitingen bij langs...
Kans dat je een UTP poort vernield is klein.
Dit is trouwens ook exact de reden dat ik een patch-panel gebruik, en een lijstje gemaakt heb welke poort waarnaartoe gaat. (buiten dat het gewoon er netter uit ziet)
Een simpele kabel tester kan ondanks dat die aangeeft dat het goed is, alsnog mis hebben,
Dat heb ik en anderen wel vaker geconstateerd, het is leuk voor een eerste test, maar geen garantie voor het juist aangelegd en aangesloten hebben van de bekabeling.

Is het mogelijk om het even te testen met een andere kabel?
of misschien even te testen als je het bij de switch zelf aansluit.

Ik heb ook wel eens gehad dat een aparaat wat gevoed werd met PoE, alleen werkte als ik dat apparaat als eerste in de switch stak voor ik de rest er in deed, mogelijk dat je hier iets aan hebt?
 
Het gaat in dit geval alleen om het testen welke verbinding waarnaartoe gaat. Dus niet om problemen met een verbinding.

Als het om een Unifi switch zou gaan was het trouwens veel makkelijker. Die geeft namelijk in de controller zelf aan welk bedraad apparaat hij op welke poort van de switch ziet.
 
Het gaat in dit geval alleen om het testen welke verbinding waarnaartoe gaat. Dus niet om problemen met een verbinding.

Als het om een Unifi switch zou gaan was het trouwens veel makkelijker. Die geeft namelijk in de controller zelf aan welk bedraad apparaat hij op welke poort van de switch ziet.
Het gaat om een Unifi switch, maar als je wandcontacten hebt waar niks in zit dan moet je er iets in doen waardoor je kunt bekijken welke poort er reageert, daarom dacht ik aan de kabeltester.
 
Als de verbinding met de switch volledig is uitbedraad vanaf de wandcontacten dan kun je het makkelijkst telkens even een laptop o.i.d. aansluiten en kijken welke poort actief wordt via de Unifi app. Dat werkt dan het snelst. Een kabeltester activeert de poort van de switch niet en met een eenvoudige kabeltester aangesloten aan beide kanten blijf je heen en weer lopen.

Er zijn overigens wel kabeltesters die meerdere eindstukken hebben en kunnen identificeren welk eindstuk waar zit, of communiceren met de switch, maar die zijn wel wat duurder dan de gebruikelijke kabeltesters van een paar tientjes.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jheroen
Als de verbinding met de switch volledig is uitbedraad vanaf de wandcontacten dan kun je het makkelijkst telkens even een laptop o.i.d. aansluiten en kijken welke poort actief wordt via de Unifi app. Dat werkt dan het snelst. Een kabeltester activeert de poort van de switch niet en met een eenvoudige kabeltester aangesloten aan beide kanten blijf je heen en weer lopen.

Er zijn overigens wel kabeltesters die meerdere eindstukken hebben en kunnen identificeren welk eindstuk waar zit, of communiceren met de switch, maar die zijn wel wat duurder dan de gebruikelijke kabeltesters van een paar tientjes.
Dank voor je tip, het is inderdaad de beste methode ik ga dat zo doen zodat ik weet wat waar zit.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..