LACP instellen op een USW 8 met een Synology DS916+

Hempie

Administrator
UniFier
30 jan 2018
1.343
935
163
Wat is Link aggregation:

(een stukje uit de wiki )
Link aggregation is de Engelse verzamelnaam voor het combineren / parallel schakelen van meerdere netwerkverbindingen met als doel een hogere doorvoersnelheid te behalen dan een enkelvoudige verbinding en/of voor fouttolerantie te zorgen indien een verbinding faalt. De precieze invulling van het doel is afhankelijk van de gekozen modus. Redundantie wordt vaak toegepast om fouttolerantie toe te voegen aan bedrijf kritische systemen. De techniek is van toepassing op zowel (core)switches als netwerkkaarten (NIC's). Beide nodes dienen over de Link aggregation techniek te beschikken en hiervoor geconfigureerd te zijn om Link aggregation toe te kunnen passen. Linkaggregatie staat ook bekend als: trunking, link bundling, Ethernet/network/NIC bonding, en NIC teaming.

Link aggregatie is tegenwoordig gestandaardiseerd door de IEEE onder dossier 802.3ad en biedt de volgende voordelen:

  • Hogere doorvoersnelheid tussen twee pc's.
  • Betere schaalbaarheid netwerken door aggregatie op core-switches toe te passen. Hierdoor kan een enkele pc nooit alle bandbreedte in beslag nemen; de link tussen twee switches is namelijk "breder" dan een link tussen twee computers.
  • Bestaande netwerkinfrastructuur kan worden uitgebreid zonder alles te vervangen voor een opvolger (zoals 1000BaseT of 10GBaseT).
Om linkaggregatie te gebruiken op een pc zijn de volgende vereisten van toepassing:

  • Geschikt besturingssysteem, zoals Windows XP/Vista/7/8/10, Linux, Mac OS X of FreeBSD.
  • Geschikte netwerkcontroller (NIC).
  • Dubbele ethernetbekabeling.
  • Indien connectie via switch, een switch die 802.3ad ondersteunt.
Voor UNIX-achtige besturingssystemen zoals Mac OS X, Linux en FreeBSD is het niet nodig om aparte drivers voor de netwerkkaart te gebruiken aangezien aggregatie op een hoger stack-niveau is geïmplementeerd. Voor Windows is dit echter wel nodig, en vereist aldus een netwerkadapter die specifiek geschikt is voor link aggregatie.

Om linkaggregatie te gebruiken op een switch zijn de volgende vereisten van toepassing:

  • Twee of meer aansluitingen.
  • Softwarematige ondersteuning voor 802.3ad.
  • End-device die over dezelfde vereisten beschikt.

In deze uitleg word gebruik gemaakt van een Synology DS916+ met 2 gigabit netwerk aansluitingen. DSM versie: 6.1.5-15254 Update 1
Het instellen gebeurt als volgt, ga in het Configuratiescherm naar Netwerk
lag_syno_1.png


Ga nu naar Netwerkinterface en klik vervolgens op Maken
lag_syno_2.png


Kies hier voor Balance-TCP en klik volgende
lag_syno_3.png


Je netwerk apparaten zijn standaard al geselecteerd dus klik op Volgende
lag_syno_4.png


Kies hier voor een vast of DHCP adres en klik op volgende, je netwerk word nu ingesteld
lag_syno_5.png


In de UniFi Controller klik je op je switch, in dit geval een USW 8 POE-150W zodat de Eigenschappen zichtbaar worden en klik op Poorten
En klik vervolgens op de poort waar Lan 1 van de Synology op zit. In dit voorbeeld op poort 3. Klik op het pennetje om de poort te bewerken
lag_unifi_1.png


Selectreer de optie Aggregate en kies de 2e lan poort waar de Synology op aangesloten zit, in dit voorbeeld op poort 4
geef dit bij aggregate poorten op en klik op Toepassen
lag_unifi_3.png

De poorten zijn nu samen gevoegd voor de werking met LACP
lag_unifi_4.png


Dit kunnen we controleren in de Netwerk instellingen van de Synology in het Configuratiescherm, klik op Bond 1 en op het pijltje naar beneden
lag_syno_6.png


Je bent nu verbonden via 2 netwerkinterfaces, LACP is op beide apparaten correct geconfigureerd.
lag_syno_7.png
 
Ziet er bij mij net iets anders uit, ook als ik LACP selecteer
En ik zou hem op DHCP laten staan....

edit: Ik heb ook een 916, maar geen UniFi switch
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2018-03-22 om 20.18.34.png
    Schermafbeelding 2018-03-22 om 20.18.34.png
    271,2 KB · Weergaven: 100
Het zal aan het type Nas en DSM versie liggen hoe de opties zichtbaar zullen zijn, ook met wel of geen vast adres ervaar ik geen problemen.
 
Toch nog even een opmerking hierover: LAG verhoogt de doorvoersnelheid niet. Bij een LAG van twee 1Gbps verbindingen blijft de maximale snelheid tussen twee apparaten 1Gbps. Het voordeel is dat, wanneer meerdere apparaten tegelijkertijd verbinding maken met bijvoorbeeld een NAS, de NAS de verbindingen kan verdelen over twee netwerkpoorten.
 
In DSM 6.2-23739 Update 1 is de naamgeving veranderd naar:
1531655907691.png
 
Vreemd, bij mijn 712+ en 1812+ is dat scherm niet veranderd.
Wat er bij jou in het eerste bericht staat in dat dsm scherm heb ik nog nooit zo gezien?
Gebruik LAG al jaren.
 
Viel mij op dat het was aangepast. Idd bijzonder, zullen ze tussen de verschillende types toch kleine programmeursverschillen zitten die later recht getrokken worden?
 
Werkt als een zonnetje, ik heb de stappen gevolgd zoals beschreven alleen de default gateway niet geselecteerd. Bij mijn eerste poging kon ik mijn NAS (DS918+) niet bereiken en moest een reset uitvoeren om weer te kunnen inloggen (waarschijnlijk iets met de netwerk instellingen)
Bedankt voor de post.

Update 5 aug 2019
Plotseling was mijn NAS weer onbereikbaar. Heb weer een reset van de NAS gedaan om te kunnen inloggen en de LACP instellingen verwijdert in de switch. Ga het later nog eens uitzoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..