Bekabeling vraagje (tussen 2 switches)

PE1PQX

Brons
UniFier
27 okt 2018
1.380
774
163
49
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
Sinds begin dit jaar is mijn LAN 'ge-unified'! Achteraf altijd 'had ik eerder moeten doen... ;)

Mijn agenda heeft op 1 april (hopen dat het geen grap is) staan dat we de overdracht hebben van ons nieuwe huisje.
Nu ben ik her-en-der al aan het bedenken hoe (fysiek, zoals bekabeling etc.) ik mijn lan kan (her)inrichten al daar.
Zo ook over het volgende punt:

Tussen 2 switches (Netgear GS724Tv4 en Unifi Switch 24) hen ik nu een fiber optic kabeltje werkend.
Wie werkt meer met fiber optics als inter-connect tussen 2 switches en zo ja, wat zijn de voordelen en nadelen?
Ten opzichte van UTP is het duurder, maar neemt minder ruimte in beslag (kabeltjes zijn dunner).
Ik weet dat er nu zeker geen snelheidswinst te behalen is. De SFP poorten kunnen op beide switches niet verder dan 1 Gbit/sec
De bedoeling is dat ik dan met fiber-optic een verbinding krijg naar mijn hobby-kamertje ('SHACK' volgens hobby-thermen) en daar de 2e switch neer zet/leg.

Verder heb ik alles in huis om een fiber-kabel te leggen tussen de switches, behalve de langere kabel zelf. Deze zijn voor minder dan 2 tientjes per kabel à 50mtr bij FS.com te bestellen.
Wat zijn jullie gedachten hierover?! Doen, niet doen, voordelen, nadelen... en vooral een eventueel waarom.

Mogelijk dat ik de Netgear tegen die tijd er helemaal uit duvel en voor een ander Unfi switch ga met SFP mogelijkheid; alles uniform uitgevoerd en centraal in te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Qua snelheid maakt het geen verschil.
Leuk is het wel :)
Maar bedenk wel dat de stekkers aan de glasvezelkabel eraan vast zitten, past het door de muur of in de buis waar het naar toe moet.
Ik gebruik het wel tussen mijn twee hoofdswitches, omdat het kan.
 
De stekkers en snelheden zijn me bekend. Maar zijn er verder pro's en con's ten aanzien van het gebruik er van.
Zit er aan te denken 2x fiber tussen de switches te doen en dan link-aggregate toe te passen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Bijkomend voordeel van glas-gebruik is dat het je geen UTP poortjes kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Op het werk passen we de glasvezel voornamelijk toe vanwege de galvanische scheiding tussen gebouwen. Glasvezel is en blijft wel veel kwetsbaarder dan normale netwerkkabel. Qua snelheid maakt het niets uit.
 
Galvanische scheiding is ook een dingetje ja. Wel handig zo af-en-toe. Regelmatig een oplawaai gehad van mijn radio-apparatuur als je denkt een aardlus te hebben verbroken/opgelost. Of omdat je zelf een tik krijgt bij koud en droog weer... (BRRR, tik, AU! o_O)
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..