Netwerkprobleem - internet niet bereikbaar voor automatische ip adressen

  • Beste gast, registreer een account en krijg zo volledig toegang tot het UniFi forum!

sander3ssen

Lid
Unifier
31 aug 2019
52
6
8
Country flag
Situatie
T-mobile glasvezel komt binnen op Draytek router (DHCP staat uit) 192.168.200.1
Vandaar naar USG (vast WAN ip 192.168.200.2)
USG is DHCP voor rest netwerk dat via een switch aangesloten is op de USG (LAN ip 192.168.1.1)

Vandaag het volgende probleem ervaren:
Het leek erop dat apparaten met een vast IP adres wel internet op konden
De apparaten die automatisch een IP adres moesten krijgen lukte het niet om het internet te bereiken

Op mijn netwerk heb ik een aantal apparaten een vast IP adres gegeven in de range 192.168.1.200 t/m 254
De DHCP range stond echter ingesteld om adressen uit te delen in de reeks 192.168.1.10 t/m 192.168.1.254
Inmiddels heb ik dat aangepast en gecorrigeerd zodat de uit te delen reeks stopt bij 192.168.1.199

Is dat dan de oorzaak geweest? Lijkt me eigenlijk niet, er zijn tientallen vrije adressen geweest?

Voorgeschiedenis:
Zaterdag het hele netwerk opnieuw in moeten richten (Cloud Key gen 1 lag dwars)
Maar zondag werkte alles prima, ook internet op de apparaten die dat vandaag niet meer konden bereiken.
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
1,093
395
83
Country flag
Zulke verkeerde DHCP instellingen kunnen inderdaad dit soort problemen opleveren. Gewoon even afwachten of de problemen opnieuw optreden nadat je het verbeterd hebt.